Klimaat

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:De onheilsprofeten raken dan ook hun momentum kwijt, het geloof in antropogene opwarming van de aarde verliest snel aanhang nu de bewijzen van het tegendeel zich opstapelen. Je ziet dat onder andere aan de paniek bij NGO's als het IPCC, Greenpeace en WWF/WNF die hun inkomstenbronnen zien opdrogen en het naderende onheil in overtreffende trap beginnen te verkondigen. Daarmee wordt de afstand tussen boodschap en werkelijkheid alleen maar groter zodat hun geloofwaardigheid verder afneemt...
Laat je bewijzen eens zien, Ingir. De onderzoeken die ik volg laten zien dat het volledig uit de hand aan het lopen is....

(Vandaar de weddenschap voor over 5 jaar: de gemiddelde globale temperatuur loopt gestaag verder op, de noordpool warmt gewoon verder op, ijs smelt geleidelijk meer en meer, permafrost laat meer en meer methaan vrij, en accumuleert meer en meer zonnewarmte, straalstroom neemt af, waardoor weersystemen meer en meer blijven "hangen" (met meer extremen tot gevolg), golfstroom die afneemt wat het globale transport van warmte doet afnemen, zeewatertemperaturen stijgen waardoor bijvoorbeeld koraal massaal aan het afsterven is, oceanen die zwaar aan het verzuren zijn, gletchers die volledig verdwijnen (en daarmee hele gebieden laten uitdrogen). Ik zie geen lichtpuntjes... )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Ik zie geen lichtpuntjes... )
Dat is jammer want er zijn echt positieve ontwikkelingen. De vergroening van de aarde is misschien wel de mooiste verbetering, in de Sahel is de oorspronkelijke begroeiing teruggekeerd na overvloedige neerslag, boeren produceren elk jaar meer voedsel en de biodiversiteit, zowel flora en fauna, neemt met de vergroening toe.

Het zijn deze lichtpunten die door klimaatpessimisten niet genoemd worden, uit angst om geloofwaardigheid (inkomsten) te verliezen. Ondertussen worden negatieve ontwikkelingen maximaal uitgelicht waardoor de indruk ontstaat dat er alleen verslechtering optreedt. Maar zoals gezegd is dat nu aan het kantelen...

Het verlies aan momentum is merkbaar in de MSM die jarenlang het eenzijdige klimaatverhaal klakkeloos hebben overgenomen van de NGO's zonder de beweringen te onderzoeken, en nu meer en meer gaan berichten over de bewijzen die aantonen dat het klimaat zich niet volgens de rekenmodellen ontwikkelt. Het publiek begint daardoor beter geïnformeerd te raken over de werkelijke ontwikkelingen en dit slaat genadeloos terug op de NGO's die hun geloofwaardigheid en inkomsten zien slinken.

Ook dat zie ik als een lichtpuntje!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

Het is zeker een lichtpuntje dat internet ongelooflijke hoeveelheden gegevens beschikbaar stelt aan iedereen met een net-aansluiting. Betere informatie leidt tot betere besluitvorming.

Over je andere lichtpuntje ben ik iets minder positief. Het klopt dat er gebieden zijn die groener worden bij het stijgen van de gemiddelde temperatuur. Dat is door klimaatwetenschappers altijd al verkondigd. Helaas zijn er onderzoeken die laten zien dat het vergroenen minder snel gaat dan het verliezen van groen op andere plaatsen. Ofwel: eerst gaan we heel veel groen verliezen alvorens er op andere plaatsen (waaronder woestijn en steppen) nieuw groen gaat ontstaan (want dat laatste gaat ook gebeuren). Dat er een paar plekjes zijn waar nu al meer groen ontstaat, is voor mij geen reden om de opwarming die aan het ontwikkelen is met argusogen of erger aan te kijken.

Graag meer bewijzen, Ingir. Het is nu nog 10 dingen die fout aan het gaan tegen zijn 1 nog niet zo duidelijk lichtpuntje ;-)

(Ik moet toch steeds aan Wachttoren denken als ik zie waar je mee aan komt... :wink: )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Waar jij aan denkt zegt vooral iets over jou, niet over mij... Ik denk bijvoorbeeld bij Pietje aan een kanarie, dat wil echter niet zeggen dat jij een kanarie bent. Het vergroenen van de woestijnen is een langzaam proces dat vele decennia zal vergen. In perspectief van de woestijnvorming is er wel sprake van een groene revolutie die wordt gerealiseerd door een combinatie van toegenomen neerslag/CO2-gehalte en slimme landbouwtechnieken.

Kijk eens naar de VPRO Tegenlicht aflevering Groen Goud via uitzending gemist, dan zie je dat deze technieken overal ter wereld toegepast worden met groot succes.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Klimaat

Bericht door Dutch John »

Die uitzending laat inderdaad zien dat het niet al te moeilijk is om woestijnen te vergroenen. En toch zijn er malloten die denken dat eerst Mars gekoloniseerd moet worden?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Aan malloten geen gebrek inderdaad, vooral in onze regering is de realiteitszin ver te zoeken waar het klimaat betreft. Ook de 2e kamer lukt het niet om de klimaatsprookjes van het Energieakkoord door te prikken. Helaas komt het meest verstandige geluid nog uit de hoek van de über-mallotenpartij van Geert Wilders, dus daar hebben we ook al niets aan want dat komt neer op populistische koppelverkoop van anti-islamisme. De rest van de partijen dreunt lekker mee met het politiek-correcte klimaatmantra in de verkeerde veronderstelling dat de publieke opinie daar nog op zit te wachten.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

tjonge, ik moet mezelf gaan quoten... :roll:
Pietje schreef:Graag meer bewijzen, Ingir. Het is nu nog 10 dingen die fout aan het gaan tegen zijn 1 nog niet zo duidelijk lichtpuntje ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Waar jij aan denkt zegt vooral iets over jou, niet over mij... Ik denk bijvoorbeeld bij Pietje aan een kanarie, dat wil echter niet zeggen dat jij een kanarie bent.
Wel grappig dat je je avatar hebt aangepast aan mijn idee van een Pietje, desondanks zie ik je nog steeds niet als een kanarie. Er komen wel andere associaties bij me op maar dat zegt dus weer veel over mij... :fff

Je kunt de vergroening van woestijnen beschouwen als een klein puntje, ik noem dit omdat dit het meest tot de verbeelding spreekt maar de vergroening is veel breder en zeker niet beperkt tot enkele plekken op aarde. Wereldwijd is de voedselproductie flink gestegen waarmee duidelijk wordt dat de toename van biomassa overal plaatsvindt. In mijn tuin merk ik het aan de hoeveelheid snoeiafval en de toegenomen frequentie dat het gras gemaaid moet worden. Als dit op wereldwijde schaal plaatsvindt zullen enorme hoeveelheden CO2 worden vastgelegd in biomassa waardoor het CO2-gehalte uiteindelijk zal dalen. Ik heb veel vertrouwen in dergelijke zelfregulerende systemen van de natuur.

Dus een mooie voorspelling voor over 5 jaar: lager CO2-gehalte of in ieder geval minder snelle stijging van het CO2-gehalte!

http://www.nrc.nl/klimaat/2013/06/06/het-wordt-groener/
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door kockie »

Ingir schreef:Wereldwijd is de voedselproductie flink gestegen waarmee duidelijk wordt dat de toename van biomassa overal plaatsvindt
Kun je hier wat meer uitleg over geven? Ik zie het verband niet. Meestal is het verband tussen voedselproductie en biomassa omgekeerd evenredig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

kockie schreef:
Ingir schreef:Wereldwijd is de voedselproductie flink gestegen waarmee duidelijk wordt dat de toename van biomassa overal plaatsvindt
Kun je hier wat meer uitleg over geven? Ik zie het verband niet. Meestal is het verband tussen voedselproductie en biomassa omgekeerd evenredig.
Op dat verband draait zo'n beetje de hele Wageningen UR. Er wordt ook een compleet nieuwe economische revolutie aan toegedicht: http://oeso.nlvertegenwoordiging.org/ni ... lutie.html

Voedselproductie (zowel dierlijk als plantaardig) is vrijwel geheel afhankelijk van biomassa: gunstige klimatologische omstandigheden voor de groei van biomassa betekent ook gunstige omstandigheden voor productie van voedsel (granen, plantaardige olie/vetten, suikers, koffie) voor mens en dier (veevoeders).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Klimaat

Bericht door Dutch John »

Ingir schreef:Voedselproductie (zowel dierlijk als plantaardig) is vrijwel geheel afhankelijk van biomassa
Ik heb me eens laten vertellen dat voedselproductie voor de helft afhankelijk is van kunstmest.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:
Ingir schreef:Voedselproductie (zowel dierlijk als plantaardig) is vrijwel geheel afhankelijk van biomassa
Ik heb me eens laten vertellen dat voedselproductie voor de helft afhankelijk is van kunstmest.
En voor de andere helft van diesel.

Ingir, ik vind jouw "bewijs" dat men onterecht bezorgd is over de klimaatontwikkelingen wel erg mager... Heb je nog iets beters?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:
Dutch John schreef:
Ingir schreef:Voedselproductie (zowel dierlijk als plantaardig) is vrijwel geheel afhankelijk van biomassa
Ik heb me eens laten vertellen dat voedselproductie voor de helft afhankelijk is van kunstmest.
En voor de andere helft van diesel.

Ingir, ik vind jouw "bewijs" dat men onterecht bezorgd is over de klimaatontwikkelingen wel erg mager... Heb je nog iets beters?
Goh, had ik toch op een staande ovatie gerekend... :lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:
Pietje schreef:... Heb je nog iets beters?
Goh, had ik toch op een staande ovatie gerekend... :lol:
Voor iemand met zo'n stellige voettekst ("Klimaatwaanzin in een notendop: We kijken hoe we via media meer mensen ongerust kunnen krijgen...") valt me je kennis en diepgang over dit onderwerp wel wat tegen. Betekent dat dat ik de rest van jouw posts met dezelfde achterdocht moet lezen...?

Even serieus, Ingir. Mochten we bezig zijn ons klimaat te bederven, dan is dat een bijzonder serieuze zaak waar MILJARDEN mensen (en nog eens MILJARDEN na ons) heel veel last van gaan krijgen. Oftewel; iets waar we niet te licht over moeten denken. Ik stoor me er dus aan als mensen over het klimaatprobleem tamelijk ongefundeerd uitspraken doen waarmee ze deze materie bagatelliseren. Die het afdoen met "onzin", "complot", "niets aan de hand". En als je iets dieper op de materie ingaat (en dat doe ik), dan blijkt dat ze zich voornamelijk baseren op onzin. Er is nog steeds een miniem kansje dat de veranderingen die nu zichtbaar worden geheel natuurlijk zijn. Maar het lijkt me gewoon zeer onverstandig om daar van uit te gaan / op te hopen.

De hoeveelheid last die mensen gaan ondervinden van opwarming en daarmee gepaard gaande klimaatveranderingen is zo ingrijpend, dat de last die die lullige windmolens van je veroorzaken echt in het niet vallen. Niet alleen economisch, maar zeker maatschappelijk.

Dus, is ben helemaal in voor een stevige inhoudelijke discussie. Maar helaas heb ik nog geen steekhoudende argumenten gehoord. Kom op, Ingir! Barst los!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Dus, is ben helemaal in voor een stevige inhoudelijke discussie. Maar helaas heb ik nog geen steekhoudende argumenten gehoord. Kom op, Ingir! Barst los!
Dat je geen steekhoudende argumenten heb gelezen zegt mij genoeg, daar ga ik verder geen tijd in steken. Ik vind het ook veel interessanter om te kijken hoe het klimaat zich komende tijd verder ontwikkelt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie