economic models in a finite world

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: economic models in a finite world

Bericht door Ingir »

Het gaat hard... héél hard! :mrgreen:

Op 30 december 2014 nog zo'n 58 dollar per vat, vandaag 50 dollar per vat. Ook de graanprijs is zo laag dat er minder areaal wordt ingezaaid.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: economic models in a finite world

Bericht door deleted »

Maar de temperatuur daarentegen is weer fors gestegen sinds gisteren.

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: economic models in a finite world

Bericht door Ingir »

Je hoort mij niet klagen...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: economic models in a finite world

Bericht door Tim »

Ingir schreef:Het gaat hard... héél hard! :mrgreen:

Op 30 december 2014 nog zo'n 58 dollar per vat, vandaag 50 dollar per vat. Ook de graanprijs is zo laag dat er minder areaal wordt ingezaaid.
Ik denk dat de zakkende olieprijs een heel andere reden heeft. Kijk maar eens goed wie er volop produceert en wie er het meest last heeft van een lage olie prijs. Ik denk dat er iemand geen grote bek heeft maar wel de middle finger geeft.

Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: economic models in a finite world

Bericht door Ingir »

Ingir schreef:Het gaat hard... héél hard! :mrgreen: :mrgreen:

Op 30 december 2014 nog zo'n 58 dollar per vat, op 9 januari 2015 50 dollar per vat.
Vijf dagen verder (14-01-2015) en weer 5 dollar lager, het einde van de olie-economie is in zicht.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: economic models in a finite world

Bericht door pelletpower »

Het begin van de echte crisis zal je bedoelen
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: economic models in a finite world

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Het begin van de echte crisis zal je bedoelen
Nou nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel de dat olie-economie zoals die vele tientallen jaren gedomineerd is door het oliekartel OPEC nu op z'n einde komt. Dat de OPEC niet langer in staat is om de olieprijs kunstmatig te verhogen door gezamenlijk met alle deelnemende OPEC-landen de productie te verminderen en zo productieschaarste af te dwingen.

De olieprijs zal heus wel weer gaan stijgen om wat voor reden dan ook, maar niet langer omdat de OPEC dat wil.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: economic models in a finite world

Bericht door Pietje »

Zijn de schalie-voorraden dan vergelijkbaar met die van het midden-oosten?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: economic models in a finite world

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Zijn de schalie-voorraden dan vergelijkbaar met die van het midden-oosten?
Dat zullen we nooit weten, de proefboring bij Boxtel gaat niet door.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: economic models in a finite world

Bericht door Dutch John »

In Boxtel was een gasboring voorzien, geen olieboring.
Pietje schreef:Zijn de schalie-voorraden dan vergelijkbaar met die van het midden-oosten?
Doet er niet toe. Als de kostprijs van schalieolie economische groei in de weg staat, dan blijft ie gewoon zitten. Er zal in de toekomst altijd olie opgepompt worden, zelfs al is de EROEI maar 3. Alleen leven we dan in een wereld waar fossiele brandstof een luxe product is.

Het inschatten van schaliehoeveelheden is heel lastig gebleken. In Monterey Californië moest de geprognosticeerde hoeveelheid met 96% teruggeschroefd worden. Over het algemeen putten de bronnen sneller uit dan verwacht. De gemiddelde kostprijs van Amerikaanse schalieolie is $99 per vat. Op dit niveau zullen alleen reeds geboorde putten blijven leveren (de grote kosten zijn immers al gemaakt), terwijl het boren van nieuwe putten richting toekomst verhuist.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: economic models in a finite world

Bericht door Ingir »

Als de voorraad schalie-olie werkelijk klein is, zoals hier wordt aangenomen, zou de OPEC hun productie wel verlagen. De VS hebben dan wel enige tijd de mogelijkheid om meer te verdienen aan de olie maar de voorraden zijn dan ook eerder op waarna de OPEC het bekende spelletje van kunstmatige schaarste kan blijven spelen.

De OPEC heeft echter besloten om de eigen productie op peil te houden en zo de prijs te drukken. Blijkbaar worden de beschikbare voorraden schalie-olie hoger ingeschat zodat men vol inzet op een lage prijs om de VS niets te laten verdienen aan hun schalie-olie die hogere productiekosten heeft. Wie er gelijk heeft is een kwestie van lange adem. Ondertussen lachen wij nog harder aan de Duitse pomp.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: economic models in a finite world

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Blijkbaar worden de beschikbare voorraden schalie-olie hoger ingeschat zodat men vol inzet op een lage prijs om de VS niets te laten verdienen aan hun schalie-olie die hogere productiekosten heeft.
Dat aspect zal zeker meespelen. Ik heb het idee dat er meer het eigen huishoudboekje achter zit: ze willen hun inkomsten gelijkhouden. Met een dalende prijs moet het volume omhoog, wat de ingezette daling laat doorgaan. Zeker als inkopers/speculanten snappen waarom de prijs omlaag gaat: dan zorgen zij er wel voor dat die daling doorzet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: economic models in a finite world

Bericht door Dutch John »

Ik kap ook liever andermans hout en bewaar m'n eigen bomen voor de toekomst. Buitenlandse investeerders in schalieprojecten op de blaren laten zitten, terwijl de infrastructuur gewoon blijft bestaan. Ook een mogelijke gedachtegang. Ik kijk nergens meer van op.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: economic models in a finite world

Bericht door Tim »

Hey,

Ik had al eens eerder geprikkeld, maar wat denken jullie van politiek/economische motieven van de lage olie prijs. Waar ik vooral benieuwd naar ben, wat gebeurt er lokaal (NL). Minder inkomsten uit gas, accijns, etc... Who's gonna pay?



Tim
Plaats reactie