Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef: 10 jul 2019, 14:57 Als ik nu zelf, zonder installateur, een setje panelen op m'n dak gooi. Wat moet ik iemand dan melden, niks? :fff
Was een verhaal over risico bij service aan het net.... Geloof niet dat dat echt de reden is, maar dat kan vast iemand vertellen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door dormos »

Risico bij service aan het net is onzin. Omvormers leveren alleen terug als er netspanning is (wettelijke eis) en als er aan het net gewerkt wordt gaat de spanning er vanaf. De omvormer levert dan niets meer aan het net.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

Het gaat er mij om: Zijn er wettelijke voorschriften vooraleer ik de stekker van een inverter in het stopcontact steek. Of moet ik dat helemaal zelf weten en doet de handel het voorkomen alsof dat allemaal officieel moet, of zijn we zulke makke schapen geworden dat we ons daar al op voorhand aan overgeven? En gaat m'n digitaalmeter dan terugtellen of gewoon stil staan als er zonnestroom doorgestuurd wordt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

Maak eens een foto van de meter (serienummer even verwijderen uit foto). Waarschijnlijk zal je leverancier teruglevering pas accepteren na aanmelding van je zonnesysteem.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

Zoals Dormos aangeeft is je omvormer voorzien van die veiligheid. Gewoon inpluggen dus. Wel even werkschakelaar tussen zetten.

Salderen is toch wel fijn. Doe je dat niet, dan verlies je ongeveer 50% van je opgewekte stroom.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

Sodemieter, ik had er echt nog nooit naar gekeken, maar ik vrees voor dat linkse kastje... :oops: Daar staat 'ontvanger' op. :evil:
20190711_21333 9 (Small).jpg
Nu zou van mij die meter niet terug hoeven draaien, maar wel stilstaan als ik over zonnestroom beschik.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Hhiih,

Die rechter is al erg slim :wink:

Tim
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

het ding is uit 2004, was dat toen al???
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

Niet echt. We hebben dezelfde. Hier ligt een setje voor monitoren klaar om ingebouwd te worden omdat onze meter dom is. Salderen/ terugleveren is standje 7. Wel aanmelden dus. Meer niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

De ontvanger is voor dag- en nachtstand
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

Ondertussen wat gegoogled, inderdaad, daar lijkt het wel op pffff, anders had de schroevendraaier er vandaag nog in gegaan...

Terug naar de oorspronkelijke vraag:
Wat gebeurt er als ik zelf een setje panelen leg, zonder subsidie aanvragen, zonder het m'n stroomleverancier te melden, zonder aanspraak op salderen te doen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door dormos »

Van de site van Liander:

Verplicht aanmelden terugleveren
Als u energie gaat terugleveren, moet u dit via energieleveren.nl melden. Dit is een wettelijke verplichting. En zo kan uw energieleverancier de teruggeleverde energie verrekenen.

Voordelen van aanmelden

Het aanmelden van uw teruglevering is wettelijk verplicht. Ook als u automatisch saldeert met bijvoorbeeld een Ferraris-meter, moet u zich aanmelden. Uw aanmelding heeft voordelen voor meerdere partijen:

Uw energieleverancier kan de teruggeleverde energie verrekenen en verwerken.
Liander weet op welke punten energie terug het energienet in gaat. En zorgen we ervoor dat het elektriciteitsnet zo efficiënt mogelijk functioneert.
U laat zien dat u bijdraagt aan een duurzamer Nederland.

Niet aanmelden kan u geld kosten

Zonder aanmelding kunnen we uw teruglevering niet registreren. Uw energieleverancier verrekent dan niets op uw jaarnota. Levert u meer terug dan u zelf verbruikt? Dan ontvangt u zonder aanmelding ook geen terugleververgoeding van uw energieleverancier.


Aanmelden dus.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

Nou Hans, ik kom er nog niet helemaal goed uit. De teksten die je aanhaalt zijn mijns inziens heel erg selectief en manipulerend opgesteld.

Zover ik kom: Installaties die >3x16A doen, die MOET je aanmelden. Al wat daar onder zit dus niet, volgens mij vergeet Liander dat er bij te melden.

Alle energieleveranciers adviseren op hun websites om de installatie aan te melden via 'energieleveren.nl', volgens mij een overheidssite. Ik lees daarin enkel en alleen de begrippen 'adviseren om', 'raden aan om', 'als je geld terug wilt krijgen moet je..' maar nergens MOET of verplicht of wat dan ook.

Ik snap dat ze willen weten wat er met/op hun netwerk gebeurd, maar ook zij hebben geen idee hoeveel bewolking er die dag voor de zon schuift en ik zit niet op de ijzeren greep van het post-salderentijdperk te wachten.

Ik kan het mis hebben.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

Precies Jan. Als je niets meldt, wordt er niet gesaldeerd. Lijkt me raadzaam dat wel te doen. Niet te autistisch over doen. Tenzij het een heel klein setje voor de leuk is. Ik ben blij dat er gesaldeerd kan worden en het viel tegen dat er twaalf jaar geleden bij de bouw een dom exemplaar in de meterkast geplaatst is. Melden is niet meer dan een mailtje naar je energieleverancier.
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door hobbes »

je mag inderdaad nog steeds de slimme meter weigeren, of dit slim is valt te betwijfelen. er komt een moment dat bij een terug levering een slimme meter verplicht wordt en die moet je dan alsnog afnemen en dan zelf betalen ( nu krijg je hem nog) De stroomprijs verschilt per kwartier, je krijgt dus ook verschillende tarieven. Heb je straks nog een oude meter dan wordt je automatisch aangeslagen voor het duurste tarief.

linksom of rechtsom betalen mag je altijd :D ook voor je eigen stroom ( of je moet die in een accu opslaan)
Plaats reactie