Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

@sathopper: dat is al zo. Wel de btw terugvragen en niet betalen? Als ondernemer voor de btw kun je echter gebruikmaken van de kleine ondernemersregeling mits je minder dan (google het excacte bedrag even) 2000 euro btw betaald. Vervolgens, na terugvragen btw vraag je aangifte ontheffing aan. Dan ben je weer van de hele rompslomp af. Nederland is zo gek nog niet. Nou ja, gek wel. Maar we hebben het zo gek nog niet. Goeie regeling dus, dank een of andere oostenrijker die dit in gang heeft gezet bij het europees hof. Of dacht je dat de staat zat te wachten alle btw aangiftes te verzamelen voor dat bedrag?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door deleted »

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

Hoe vervelend ook voor het individu, dit is de weg die gevolgd moet worden. Privacy bestaat al lang niet meer. Nieuwe technieken zullen gebruikt moeten worden om de huidige levensstijl vast te kunnen houden. Slimme meters en slimme apparaten zijn de volgende stap. Zoniet, dan naar een hutje op de hei zonder electr enz.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door sathopper »

pelletpower schreef:Hoe vervelend ook voor het individu, dit is de weg die gevolgd moet worden. Privacy bestaat al lang niet meer. Nieuwe technieken zullen gebruikt moeten worden om de huidige levensstijl vast te kunnen houden. Slimme meters en slimme apparaten zijn de volgende stap. Zoniet, dan naar een hutje op de hei zonder electr enz.
Hutje op de hei gaat het niet worden maar ik probeer mij niet als een kuddedier te gedragen.
Nieuwe technieken maken nu en later ook makkelijker om je eigen broek op te houden.

Het argument dat het energienet beter te managen is met een slimme meter is dikke onzin.
In de wijkverdelers een meter plaatsen wat al wordt toegepast levert meer dan voldoende informatie voor het netwerk. Op deze manier worden ook wietkwekerijen opgespoord.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Hahaha,

Mooi stuk zeg. De ene zegt dat de meteropnemer niet meer langs de deur hoef en volgens de ander levert het jobs op.

Als een gezin wil besparen doet het dat ook wel zonder technologie. Voor de rest kost het alleen maar extra energie, apps, de meter zelf, en alle toename in dataverkeer...

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Precies, Thoreau spookt de laatste dagen door mijn hoofd: "Men have become the tools of their tools".

Voorlopig wil de gemiddelde inwoner alleen maar meer. Meer comfort door meer consumptie. Tegelijkertijd willen de meesten hun privacy en vrijheid behouden. Vrijheid en hedendaags comfort gaan niet samen. Al was het maar dat je voor dat comfort tijd -en daarmee vrijheid- moet offeren. Gelukkig heeft comfort veel gezichten en zijn er variaties die geen aanslag plegen op je manier van leven. En dan is het jammer dat de idealisten die gaan voor een lagere consumptie, evengoed moeten bloeden voor wat scheef aan het groeien is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Idd,

Mijn woordenschat is ook weer wat groter: "Prosument".

Tim
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Krelis »

Over zielige huurders in slechtste woningen. Dat klopt voor een deel, maar ik zie ook dat verhuurders die woningen http://www.funda.nl/koop/dieren/huis-48 ... erlaan-22/ verkopen aan zittende huurders en bij leegstand aan € 35duizend inkomenscategorie, degenen die niet in de vrije huursector terecht kunnen. Deze kopers zullen gezien hun inkomen nooit een cent voor onderhoud of isolatie hebben.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Krelis »

sathopper schreef:Niet op deze manier denk ik :o
Wat wel op de loer ligt en al over gesproken is in Den Haag is btw heffen op de terug geleverde kilowattjes.
Dit is niet mogelijk (meetbaar) met een Ferraris meter die al netjes saldeert in de meterkast.
Hierdoor zal de terugverdientijd v/d paneeltjes behoorlijk toenemen.
Zoals de fiscus weet hoeveel friet er in een zakje gaat, zal die ook weten hoeveel stroom er teruggeleverd wordt. De algo's zullen niet stil zitten :mrgreen:
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door GTV6 »

Dat weten ze wel aardig idd, er is een tabel van die je mag gebruiken, btw in relatie tot opgesteld vermogen. Is maar een paar tientjes, en slechts voor een jaar als je geen ondernemer bent. Is toch de moeite waard, btw aangifte is zo moeilijk niet.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

ik heb de aangekondigde vervanging van de meter in mijn hele wijk door Stedin eenvoudig geweigerd. Was verder geen probleem. :fff
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door holtere »

@ Ruuben,

Welk type meter wilden ze vervangen en om welke reden? Heb je nu een idee hoe het verder gaat of is daar geen reactie over gekomen?
Als het een afgekeurde meter is zou je van het net af moeten ( of een nieuwe, domme meter) en als het een andere reden is zou die nog wel even kunnen blijven zitten lijkt me!

Grz,
Holtere
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door GTV6 »

Maar kun je het ook weigeren als je zonnepanelen neemt?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

holtere schreef:@ Ruuben,
Welk type meter wilden ze vervangen en om welke reden? Heb je nu een idee hoe het verder gaat of is daar geen reactie over gekomen?
Als het een afgekeurde meter is zou je van het net af moeten ( of een nieuwe, domme meter) en als het een andere reden is zou die nog wel even kunnen blijven zitten lijkt me!
Holtere
Ik heb een draaischijf uit 1966.
Merk Landis en Gyr
Ik heb een bevestigingsbrief gekregen dat mijn meter niet vervangen zal worden.

Soms is het leven schijnbaar toch eenvoudig.

Maar als je een complotdenker bent zou je kunnen bedenken dat er een koppeling is tussen de bestanden waarin staat dat iemand zonnepanelen subsidie heeft aangevraagd op een adres; als dat zo is zullen ze werk maken van het doordrukken van een slimme meter.
Ik heb geen zonnepanelen, en ook geen subsidie aangevraagd.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 03 aug 2015, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

GTV6 schreef:Maar kun je het ook weigeren als je zonnepanelen neemt?
Je hoeft geen reden op te geven voor weigering. Ze vragen er wel om; ik heb gezegd: omdat ik het recht heb de slimme meter te weigeren.
Plaats reactie