Stop de windmolen waanzin

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door remco d »

alefarendsen schreef: 30 aug 2020, 11:18

Waarom is dat lastig Remco? Dat lijkt (en ook bij ons) bij iedereen het geval, maar ik ben benieuwd wat jou / jullie tegenhoudt om gedrag (verder) aan te passen?

Mijn sterkste motivaties is nog steeds het nageslacht en de weigering hen over te leveren aan de verslaving van de consumptiemaatschappij. Hopelijk is de tijd dat ze nog bij ons thuis wonen voldoende zodat ik ook volledig afgekickt ben, anders krijg ik zo naar weer een terugval 😬
De gedeeltelijke rat race waar we en ons sociale leven zich in bevinden. Maar het grootste gedeelte is gemakzucht. We hebben maar één auto (wat al uniek is met twee werkenden en 2 kleine kinderen op het platteland) in principe fiets ik naar mijn werk, maar als het een beetje regent en de vriendin hoeft niet te werken, pak ik toch die auto...

De supermarkt die we te vaak bezoeken ten koste van boerderijwinkels in de buurt die vaak net gesloten zijn na onze werktijd.

Zo zijn er vast meer dingen. Het voelt niet als verslaafde van de consumptiemaatschappij, maar dat komt omdat er iedere maand zo'n beetje één inkomen overblijft. Waarmee ik op termijn ergens een passief inkomen wil realiseren wat er voor zorgt dat we beide veel minder kunnen gaan werken en bijvoorbeeld ook meer in de moestuin kunnen gaan werken.... We leven niet luxe maar zijn wel blij met alle gemakken van de moderne tijd.

Mvg Remco
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Ingir schreef: 25 apr 2014, 23:08
Pietje schreef:
Ingir schreef:Zelfde probleem als met zonnepanelen, dat gaat ook fout als iedereen zijn dak gaat blauwtegelen. Hét energieprobleem ga je er dus niet mee oplossen maar wel mijn energieprobleem,
Als iedereen zijn dak gaat voltegelen, dan kan jij jouw energieprobleem niet meer met zonnepanelen oplossen...
Maar dat gebeurt dus niet. Of het rendement moet met sprongen vooruit gaan... dus meer kWh/m² of minder €/kWp. En dan hebben we nog de mogelijkheid om de zonnestroom/back-up te bufferen in accu's. Laat maar komen die energiebelasting, mijn plan is klaar.
Ben wat aan het teruglezen, je schrijft immers wel eens wat, maar zie dat mijn plannen werkelijkheid zijn geworden. Toch een leuk aspect van dit forum als extern geheugen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Slooij »

Ja het is wel grappig om dit forum als extern geheugen te houden. Het is ook wel leuk dat het dan openbaar op internet staat wat ook gelezen kan worden.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

David86 schreef: 01 mei 2014, 00:25 Woning isolatie en windenergie zie ik ook niet echt een verband in, ik ken niemand die zijn huis verwarmd met stroom..
Leuk om te zien hoe de wereld in krap 10 jaar kan veranderen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Krelis »

Ingir schreef: 14 aug 2023, 18:21
David86 schreef: 01 mei 2014, 00:25 Woning isolatie en windenergie zie ik ook niet echt een verband in, ik ken niemand die zijn huis verwarmd met stroom..
Leuk om te zien hoe de wereld in krap 10 jaar kan veranderen.
De Wieringermeer en het IJsselmeer zijn er op vooruit gegaan 😏
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door pelletpower »

Wen er maar aan. Ik zie het liever dan een rokende schoorsteen. En die molens zie je echt overal. Niet normaal wat er de laatste twee jaar bijgeplaatst is. En nog zelden rook bij Geertruidenberg. Stemt me blij.
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Roelie »

Mij niet, deze megalomaan grote molens horen niet thuis op het land. De leefomgeving van duizenden mensen wordt totaal verwoest. Dat geldt trouwens evengoed voor de enorme zwarte schimmel die ons land nagenoeg geheel begint op te slokken. Zonnepanelen dus die de ruimte in beslag nemen waar voedsel kan worden verbouwd. Vul de daken van bedrijven, desnoods d.m.v. een verordening waarbij het bedrijven wordt verplicht hier aan mee te werken. Er is dak genoeg beschikbaar. Logistiek wat ingewikkelder, maar resultaat is een oneindig veel mooier Nederland.
Laatst gewijzigd door Roelie op 18 aug 2023, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door benthuis »

Roelie schreef: 18 aug 2023, 14:13 Mij niet, deze megalomaan grote molens horen niet thuis op het land. De leefomgeving van duizenden mensen wordt totaal verwoest. Dat geldt trouwens evengoed voor de enorme zwarte schimmel die on land nagenoeg geheel begint op te slokken. Zonnepanelen dus die de ruimte in beslag nemen waar voedsel kan worden verbouwd. Vul de daken van bedrijven, desnoods d.m.v. een verordening waarbij het bedrijven wordt verplicht hier aan mee te werken. Er is dak genoeg beschikbaar. Logistiek wat ingewikkelder, maar resultaat is een oneindig veel mooier Nederland.
Roelie, je beleefd dit zo te lezen behoorlijk intens.
Bij "totaal verwoest" en "zwarte schimmel die ons land nagenoeg geheel begint op te slokken" komt dat wel binnen...

Ik vraag me af of het zo zwart wit is... Van fouten kunnen we leren.

Land voor voedsel kunnen we op andere manieren vrij maken....

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door pelletpower »

Mwa, die zwarte schimmel ben ik het wel mee eens. Al is het vanuit een andere hoek. Ik denk dat het groen voor minder opwarming zorgt dan de spectraal gevoelige pv panelen. Die zouden op termijn wel eens voor meer opwarming kunnen gaan zorgen dan de CO uitstoot.

En die megamolens horen inderdaad niet op land. Bij ons staat er een aantal die mij niet storen. Geen grote , 1,5 MW, 6 MW totaal. Storen mij totaal niet, sterker nog, zet bij zet bij. Maar nu is het plan deze door megamolens vervangen hoger dan de Eiffeltoren. Kijk, en dat gaat met beetje te ver. Liever niet, getuigd niet echt van wat emphatie.
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Roelie »

Het gaat ook niet om emphatie beste @pelletpower. Het gaat slechts om geld verdienen.
Ik mag tenminste aannemen dat er op het forum genoeg gezond verstand zit om in te zien dat duurzaamheid niet al te hoog in het vaandel staat van de windboeren. En @benthuis, waar gaan we dan dat land vandaan toveren? Land vrijmaken klinkt in mijn simpele oortjes al snel als woeste gronden (klinkt lekker onbelangrijk) vrij te maken voor dergelijke projecten. Maar netto is dit niet de oplossing, we leveren steeds meer open land in.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door pelletpower »

En zolang er daken beschikbaar zijn mag dat wat mij betreft per wet tegengehouden worden. Voortschrijdend inzicht zeg maar.

Natuurlijk moet er geld verdiend worden. Mooi zo, anders komt er niemand uit zijn stoel, maar er zijn toch echt grenzen. Ik ben wel benieuwd hoe het af gaat lopen.
Aan onze overkant komt een containerhaven. Ben ik ook niet blij mee. Maar ja, dat is vooruitgang, niet te stoppen, tenzij we massaal stoppen met bestellen op Alie.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door benthuis »

Roelie schreef: 18 aug 2023, 23:32 Het gaat ook niet om emphatie beste @pelletpower. Het gaat slechts om geld verdienen.
Ik mag tenminste aannemen dat er op het forum genoeg gezond verstand zit om in te zien dat duurzaamheid niet al te hoog in het vaandel staat van de windboeren. En @benthuis, waar gaan we dan dat land vandaan toveren? Land vrijmaken klinkt in mijn simpele oortjes al snel als woeste gronden (klinkt lekker onbelangrijk) vrij te maken voor dergelijke projecten. Maar netto is dit niet de oplossing, we leveren steeds meer open land in.
Met "slechts geld verdienen" sla je iets over! Het zit verpakt met een groen strikje.. er zijn mensen betrokken die er echt in geloven, buitenstaanders denken dat het een deel van dé oplossing is, het werkelijke vraagstuk blijft buiten schot.

Los van de vraag over de noodzaak, denk ik dat een shift in de landbouw die minder drijft op import en export voor boer, burger en aarde een goede keuze is.

Minder dieren, minder import.. meer werken in kringlopen..., meer ruimte voor ondernemerschap zonder afhankelijkheid van subsidie en regels.. output gerelateerd aan de draagkracht van het duurzame systeem zonder kosten voor kunstmest en gif uit fossiel... Plantaardige eiwitten als basis voor voedsel dat mensen echt voed en niet alleen vult, met meer gezondheid en minder "externe" kosten

Net als democratie zou voeding meer van de gebruikers kunnen zijn .. geen ver van je bed show, maar iets dat je dagelijks in praktijk brengt, waar je deel van uitmaakt
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door JantjeV8 »

Roelie schreef: 18 aug 2023, 14:13 Mij niet, deze megalomaan grote molens horen niet thuis op het land. De leefomgeving van duizenden mensen wordt totaal verwoest. Dat geldt trouwens evengoed voor de enorme zwarte schimmel die ons land nagenoeg geheel begint op te slokken.
EN die lelijke grijze staalconstructies waar de kabels mee over land worden uitgehangen. Daar hoor je nooit iemand over.

Je stelling m.b.t. de pv-panelen in een weiland leggen in plaats van voedsel verbouwen ben ik volkomen met je eens. Nu lopen ze er met bosmaaiers, voorheen waren het schapen en koeien...
Roelie schreef: 18 aug 2023, 14:13 Vul de daken van bedrijven, desnoods d.m.v. een verordening waarbij het bedrijven wordt verplicht hier aan mee te werken. Er is dak genoeg beschikbaar. Logistiek wat ingewikkelder, maar resultaat is een oneindig veel mooier Nederland.
Dit stuk tekst vind ik van dat facebook-gel*l. Je hebt geen idee waarover je oordeelt.
Bestaande gebouwen, van voor de pv-uitbraak, zijn er totaal niet op berekend. Die daken kunnen net aan d'r eigen gewicht, windlasten, regen- en sneeuwbelasting hebben. Geen Pv-panelen met ballast. De daken die dat wel kunnen hebben, liggen allang vol.
Bedrijven die nieuw willen bouwen, hebben/moeten allemaal (lees: elk gebouw) pv-panelen. Anders halen ze de EPC niet en dan dus ook geen bouwvergunning.
En de morele vraag: waarom moet jij investeren om je buurman van stroom te voorzien?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door pelletpower »

En de morele vraag: waarom moet jij investeren om je buurman van stroom te voorzien?
Om zelf je zakken te vullen? Je hebt inmiddels panelen Jan, maar je bent nog niet geinfecteerd?
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Roelie »

Facebook-gelul las ik... leuk, ik doe niet aan FB, blijft over, gelul. :lol:
Plaats reactie