Dubbelleven

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Dubbelleven

Bericht door 12much »

Ja dat mag...graag zelfs :D
Never burn faster than your Wocket.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dubbelleven

Bericht door deleted »

Bwaa... Weet het niet ...

Toch ook al snel een halve loopbaan dubbelleven ?
Misschien wel met twee jobs gelijktijdig ? Is dan een halve loopbaan driedubbel leven ?

Ik zou zeggen : alles inleveren bij de jury en terug naar de start !





De Jury
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Dubbelleven

Bericht door pelletpower »

Klopt John, veel mensen in je omgeving vergeten dat. Die heeft geluk gehad, zeggen ze dan.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Dubbelleven

Bericht door Tim »

Hmm,

Ik zie dat het je persoonlijk raakt, had ik niet van je verwacht.

Het gaat me om de vergelijking, niet om de specifieke situatie. In de huidige tijd moet je toch snel 2x janmodaal netto kunnen sparen om een dergelijke plek in 20jr te kunnen realiseren. Dat dus bovenop je rente en andere lasten.

Ik heb deze discussie dikwijls met Sr. Hij heeft nu ook een prachtplek, maar vergeet wel eens dat zijn eerste huis 10x over de kop ging in 20jr.

Tim

Edit: stukje tekst was weg bij laatste zin.
Laatst gewijzigd door Tim op 16 jul 2013, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Dubbelleven

Bericht door Dutch John »

Daar heb je pas wat aan als je het verkoopt. Anders blijft het 20 jaar lang dezelfde hoop stenen.

Wij hebben gespaard al vóór de aankoop. En rente ontvangen of juist moeten betalen scheelt meer dan veel mensen beseffen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Dubbelleven

Bericht door pelletpower »

Tim, lijkt spectaculair, maar als je de rente op rente uit gaat rekenen kom je niet boven de 5% waarschijnlijk. Is natuurlijk naar huidige rentestand nog heel goed, daarom zal de huidige rente niet lang meer stand houden.

John, klopt alleen heb je daar hard voor moeten bloeden. Of anders: alleen degene die zijn nek uitsteekt komt verder dan de rest. Het nadeel hiervan is, dat het je ook de kop kan kosten. Niets gebeurt vanzelf dat is alleen in sprookjes en onafhankelijk van welk systeem/leven.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dubbelleven

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Verd*##&, ik heb er zelf voor moeten werken, lang en hard. Bijna 20 jaar lang verwijten gehoord dat ik vergat te leven, mag ik dan nu alsjeblieft het leven leiden waar ik al die tijd naartoe gestreefd heb?
.

Iedereen mag zijn eigen keuzes maken. Ik gun je die vrijheid ook! Ik zou zelf (nog) niet voor die levenswijze kiezen, maar ik ben altijd op zijn minst een beetje jaloers als je er over schrijft. En het inspireert me.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Dubbelleven

Bericht door deleted »

DJ,

De vraag was toch waarom niet meer mensen je voorbeeld volgen.
Het antwoord is dan ook geen kritiek aan jou adres.
Jouw levenswijze lijkt me het summum;

Maar het antwoord is simpel: we bereiken het omslagpunt niet.

En ja, met voedsel, vervoer en energie te minderenen/of in eigen produktie te nemen enz kan het omslagpunt de goede kant uit bewegen.
Maar deze zaken zijn op dit moment niet de grootste kost in onze economie. Je zou zelfs kunnen stellen dat ondergewaardeerd zijn.

De grote kost die het omslagpunt veraf houdt is wonen/grond.
Zonder grond geen zelfvoorziening.

Ik zal je mijn dilemma nog eens voorleggen:
Ik sta er niet eens zo slecht voor: Ik heb een groot oud huis met veel potentie, maar ook nog veel werk. Ik heb een tweede stukje grond waar ik iets zou kunnen telen, echter wegens tijdsgebrek kom ik daar niet toe.
Mijn leenlast samen is ongeveer de waarde van de grond.

Wat is nu wijs: grond verkopen en schuldenvrij een oud- te renoveren- huis bezitten ? Maar waar dan van te leven ?
Grond houden, echter met te weinig tijd om het in cultuur te brengen en daardoor de leenlast behouden die zeker hoger is dan de huidige marktwaarde van de oogst die er op te telen valt (zelfs als ik de tijd er voor vind) ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Dubbelleven

Bericht door Dutch John »

G,

Huis verkopen, grond houden en daarop zelf een veel kleinere woning bouwen uit stro/leem? Misschien houd je daarna zelfs geld over?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dubbelleven

Bericht door Pietje »

Gandalf schreef:Wat is nu wijs: grond verkopen en schuldenvrij een oud- te renoveren- huis bezitten ?
Eenvoudig, maar lange-termijn-werk: gebruik de huidige maatschappij om meer geld te verdienen dan je nodig hebt, en gebruik dat "teveel" om je lening af te lossen. De volgende stap is minder werken (zodra de leenlast dat toestaat) en dit een aantal stappen blijven herhalen.

De kunst is het vinden van balans tussen aflossen en renoveren. ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Dubbelleven

Bericht door Tim »

Moggu,

Heb net het boekje "hypotheekvrij" uitgekacheld en veel weet je natuurlijk al wel, maar het blijft inspireren. Wat mij betreft pakt ie een aantal koeien juist bij de horens. Qua geld, maar ook qua schuld.

Het opvolgende boek "helemaal vrij" heb ik nu voor me liggen, waarin hij verteld hoe het hun leven verandert heeft. Hoe je daar invulling aan geeft is natuurlijk ieders eigen, maar de strekking is wel dat het heerlijk moet zijn zelf die beslissing te kunnen nemen.

Daar zit voor velen het probleem, ze zitten nog gevangen.

Tim

Ik kan het niet doorlenen, ze zijn niet van mij, ik heb ze geleend :-)
Laatst gewijzigd door Tim op 18 jul 2013, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Dubbelleven

Bericht door pelletpower »

Ook een goeie morgen. Er blijft al een aantal dagen het een en ander knagen wat hier gezegd is. Het lijkt alsof je terug moet naar de prehistorie als als je een beetje vrij of ecologisch wilt leven. Als ik er goed over nadenk, is het enige dat je op moet geven de factor transport, vervoer of reizen. De rest is met behoud van comfort heel goed te doen.
Zo nu terug aan het werk want zo vrij zijn we nog niet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Dubbelleven

Bericht door Dutch John »

Modern individueel transport is inderdaad erg kostbaar. En het levert meestal niets op tenzij je koerier, transporteur of taxirijder bent. "Maar ik heb hem nodig voor m'n werk". Inderdaad, maar dan blijft het toch echt een kostenpost. Je kan het ook omdraaien: je hebt dan het verkeerde werk. Zal wel weer tegen vele zere benen zijn, maar nou blijf ik even links en rechts een schop onder een hol geven. Om eruit te stappen moet je sowieso lak hebben aan wat een ander van je vindt, anders lukt het nooit.

Het aflossen van schuld is één ding. Over het vervolg moet ook nagedacht worden. Wat wil je opgeven en wat niet. 21ste eeuwse luxe kun je niet niet betalen met een bordje "eieren en aardappelen" aan de weg. Dat zal je met hedendaags werken voor een baas of klanten moeten opbrengen. Hoe minder luxe je wilt opgeven, des te langer zal het duren voordat opgebouwde schulden af te lossen zijn. Mag spartaans klinken. Maar waarom zou bijvoorbeeld een papieren boek uit de kringloop minder plezier brengen dan een E-reader, die geheid na een paar jaar gevallen, gewoon stuk of vervangen moet worden door een moderner exemplaar? Zit toch vooral tussen de oren. Voor de twijfelaars, die eigenlijk half kunnen: zet de stap, je kunt altijd nog terug. Net als houtstokers die hun gasketel als back-up laten hangen. Veilig gevoel, maar gebruiken zul je hem nooit meer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Dubbelleven

Bericht door Tim »

Hey,

Voor alle "dubbel leven lijders" is het een aanrader de boekjes eens te lezen, die ik 3 post eerder postte.

Het leest makkelijk en het geeft je een paar handvatten om door te gaan. Het meeste zul je al wel weten, toch geeft het weer wat extra informatie. Oa aangaande aflossen en zodra je kosten (hypotheek/kinderen) lager worden kun je kiezen ook voor deeltijdpensioen in plaats van door buffelen voor die paar centen en elk jaar netto 10 dagen Zuid Frankrijk.

Dat is dan de eerste stap. Mi volgt de rest vanzelf.

Tim
Plaats reactie