Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door pelletpower »

Klopt. Wil je voor aftrek in aanmerking komen, dan sluit je anuit of lineair af. Alle andere vormen hebben geen belastingaftrek meer. De oude hypoth niet meegerekend natuurlijk. De nieuwe regels drukken de huizenprijzen, maar zijn iig overzichtelijk. Dat 1/10 van een spaarhypoth klopt. Echter het moet een minimale looptijd hebben wil het spaargedeelte niet naar een andere box verhuizen met bijbehorende belastingplicht.

Knap gedaan Pietje. Dan had je of een kleine hypoth of je hebt je het schompes gewerkt of iemand opgelicht of een combinatie van voorgaande mogelijkheden. Respect, ik krijg het niet voor elkaar. Vorige week voor de tweede keer in korte tijd mijn hamstring gescheurd. Ben blij dat ik mijn been nog heb, laat staan dat ons aflosschema gehandhaafd blijft. Oh ja, na 15 jaar betalen aan aov is deze 2 mnd terug opgezegd.

Verder is het bij de ing mogelijk 20% boetevrij af te lossen.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door MaartenB »

Ah ja, en je kan ook je bankspaarhypotheek aflossen, dan kan je met 20% in 5 jaar klaar zijn.. als je het geld hebt :). Met aflossen (en bij HRA) mis je het verschil natuurlijk tussen de rente die je krijgt op je bankspaarrekening en de rente die je netto betaald door HRA. Maar, het is maar goed dat dit product niet meer mogelijk wordt gemaakt, je denk dat je voordeliger uit bent, maar het heeft alleen gezorgd voor wat hogere huizenprijzen, en via HRA betaald heel nederland mee, en uiteindelijk is alleen de bank er beter door geworden (goh.. wat gek zeg :P )
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door mro »

Sandman79 schreef:Ik heb drie hypotheken. In België heb je alleen maar hypotheken die je moet aflossen, dus dat doe ik.
Ik heb dit jaar ze laten herzien, zodat we ettelijke 1000'en aan intrest besparen. (vaste rentevoet)
2 liepen op 10 jaar, eentje op 25.
De eerste van de 10 jarige is over een 4,5 jaar afgelost. Ik bekijk dan wat ik het beste met het extra budget kan doen. Vervroegd aflossen / Minder werken/ Bijkomend investeren in mijn eigen woning die we herbouwen.
Ik heb ook geïnformeerd om lening te herzien maar omdat het geleend bedrag zo laag is was het de moeite niet. Integendeel; de banken beginnen dan te zeuren over woningverzekering verplicht bij hen te nemen of verplicht een bedrag op de spaarrekening. Ik ben helemaal allergisch aan zo'n bijkomende voorwaarden.

Na 10 jaar afbetalen heb ik dan maar de helft van het nog openstaand bedrag afgelost. De maandelijkse afbetaling is hierdoor gehalveerd voor de volgende 10 jaar en ik heb ook nog wat fiscaal voordeel. Als ik de komende 10 jaar voldoende inkomen heb om belastingen te moeten betalen dan betaal ik netto een goeie 100€/maand voor mijn woning(kje).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Dan had je of een kleine hypoth of je hebt je het schompes gewerkt of iemand opgelicht of een combinatie van voorgaande mogelijkheden.
Als ik om me heen kijk was ons hypotheekbedrag niet erg hoog. In het begin hard gewerkt, weinig uitgegeven, en vooral...
pelletpower schreef:Oh ja, na 15 jaar betalen aan aov is deze 2 mnd terug opgezegd.
... geen AOV gehad. Dat bedrag alleen al was bijna 1/3 van de jaarlijkse aflossing ;-)

Als je nu een huis koopt, met de huidige lage rente, lenen mensen heel veel geld tegen lage maandlasten. Dat lijkt dan mee te vallen, maar als je kijkt hoe hoog je schuld is, dan valt die bijna niet af te lossen... In de tijd dat ik de hypotheek afsloot (1999) was de rente hoog, 6,8%. Dat maat eea wel makkelijker.

Het lijkt zinvol om de afweging spaarrente / HRA te maken, maar vergeet de voorwaarden niet: bij een volgend banken-fiasco blijven je schulden staan, en je tegoeden ben je zo goed als kwijt. En je kan er donder op zeggen dat het nog een keer mis gaat: het bankwezen is amper veranderd... Ik zou zeggen: streef naar zo min mogelijk afhankelijkheid van banken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door pelletpower »

Ja da's zeker. Hier is zakelijk/prive alleen de hypoth nog over. In het verleden wat wat moeten lenen voor investeringen, maar daar begin ik niet meer aan.

Nooit een beetje in je been gezaagd of uit een boom gevallen? Dat is jouw business toch?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Pietje »

2x hernia, niet zo lang geleden. Tja, met lage maandlasten is dat geen enkel probleem...

In plaats van AOV heb ik een bedrag op de bank gespaard, dat voldoende is om een jaar mee uit te zingen. Dan kun je in die tijd revalideren, omscholen, whatever. Tot dat bedrag er was, was het natuurlijk spannend, maar langer dan 2 jaar mag dat niet duren als ZZP-er. Daarna is alle geld dat over was gebruikt om maandlasten naar beneden te halen; aflossen, isoleren etc. Ik ben er heel gelukkig mee ;-)

Tegenwoordig is er Broodfonds als prachtig alternatief voor AOV. http://www.broodfonds.nl/. Heb twee collega's die dat al jaren, met plezier en succes doen. Als je twijfelt of je een langere periode zonder inkomsten kan overbruggen, dan moet je dat serieus onderzoeken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door pelletpower »

Thanks, ziet er goed. Morgen eens rustig naar kijken.
peer
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 dec 2009, 20:50

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door peer »

Heb ook even naar broodfonds gekeken, aov rijst de pan uit.

Die eerste 1a2 jaar is nog wel te overbruggen met wat fantasie, maar wat als je voor je leven arbeidsongeschikt ben? Dan heb je juist niks aan je broodfonds, dan worden het kruimels van de staat :cry:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Tim »

Peer,

Wat denk je dat er gebeurt als je langer dan 2jr ziek bent bij een werkgever....

Dito!

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door kockie »

Nou, dat is niet zo gemakkelijk meer..... Mijn bazen proberen een >2 jaar zieke collega te ontslaan (heeft in ongeveer 8 jaar in dienst zijn ca 3 jaar gewerkt en de rest ziek geweest), maar dat is een erg lastig proces.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Pietje »

peer schreef: maar wat als je voor je leven arbeidsongeschikt ben? Dan heb je juist niks aan je broodfonds, dan worden het kruimels van de staat :cry:
Het gebeurt maar zelden dat mensen echt abeidsongeschikt raken. Vaak kan de partner aan de bak, en met creativiteit kunnen er wonderen verricht worden.
Ik vermoed dat een AOV ook allerlei clausules heeft, die nadelig zijn voor de afsluiter... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door pelletpower »

Juist, ik hoorde de laatste jaren teveel negatieve verhalen over aov en dat ging me steeds meer tegenstaan. Het heeft een 2 tal jaren geduurd eer ie daadwerkelijk de deur uit ging. Pietje heeft wat dat betreft het juiste traject genomen. Misschien voor ons ook eens wat minder aflossen en meer bufferen. Geen idee. Ben iig zeer kritisch naar een aov Peer. En dat geldt eigenlijk voor elke verzekering.

Broodfonds heeft nog geen aandacht gehad Pietje, eerst eens achterstallige administratie wegwerken.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Sandman79 »

Pietje schreef:
peer schreef: maar wat als je voor je leven arbeidsongeschikt ben? Dan heb je juist niks aan je broodfonds, dan worden het kruimels van de staat :cry:
Het gebeurt maar zelden dat mensen echt abeidsongeschikt raken. Vaak kan de partner aan de bak, en met creativiteit kunnen er wonderen verricht worden.
Ik vermoed dat een AOV ook allerlei clausules heeft, die nadelig zijn voor de afsluiter... ;-)

Hoe bedoel je: vaak kan de partner aan de bak? Ik ken toch heel veel plaatsen waar dat niet mogelijk is. Is al aan de bak, of is zelf al ziek ofzo.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Pietje »

Sandman79 schreef:Hoe bedoel je: vaak kan de partner aan de bak? Ik ken toch heel veel plaatsen waar dat niet mogelijk is. Is al aan de bak, of is zelf al ziek ofzo.
Iedereen is manager van zijn/haar eigen leven, en daarbij moet je gewoon rekening houden met de (on)mogelijkheden van de situatie, en het daar mee doen. Met twee inkomens een hypotheek nemen, hoeveel risico neem je dan?

Verzekeren is alleen voor dingen die je, als ze je overkomen, echt niet kan dragen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door MaartenB »

Pietje schreef:Verzekeren is alleen voor dingen die je, als ze je overkomen, echt niet kan dragen.
Idd, brandverzekering bijv, is geloof ik ook verplicht bij een hypotheek. Maar kan je ons sociale vangnet niet als landelijke verzekering zien. En ik gok dat een AOV niet als aanvulling komt boven op een uitkering, dus je moet die ondergrens van de uitkering helemaal opnieuw financieren... of zie ik dat verkeerd?
Plaats reactie