is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door JantjeV8 »

WilfredT2 schreef: 28 sep 2022, 09:13 mooie discussies. Wat jammer is, is dat het toch vooral enkelingen zijn die erg blij zijn dat het niet hun probleem is.
Deze redenatie betwist ik toch Wilfred. Het zijn diegene die al die jaren minachtend naar 'mij' hebben gedaan die nu in de rats zitten. Zij waren op wintersport terwijl ik achter m'n klovertje stond... Ik heb het voorbeeld gegeven. Mijn spouw is geïsoleerd. Commentaar leveren dat ik hout stook en zelf de spouw niet volblazen omwille van financiën? 5km van je werk wonen en wel de auto pakken omdat de buienradar 5% regenkans aangeeft???

Nee, dan trek ik het mij ook niet aan. We hebben al heel wat goede voorbeelden gegeven en minachting over ons heen laten komen. Koppig? Ja, misschien wel.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door WilfredT2 »

Dat is denk ik een terecht gevoel, JantjeV8. En het gaat me er ook niet om, dat je daar niet blij mee mag zijn dat je nu de 'vruchten mag plukken.' want zo voelt het natuurlijk wel een beetje. Je hebt moeite gedaan om onafhankelijk te worden, en dat loont nu. Daar mag je denk ik terecht trots op zijn.

Maar waar het me om gaat is, dat de wereld er per saldo niet beter van wordt als een paar enkelingen het goed gedaan hebben. Hoe kun je er op positieve manier voor zorgen dat dat breder gedragen wordt?

Ander voorbeeld: Ik kreeg laatst een mail van de bank, over hoe ik mijn energierekening lager kon maken. Dat leverde 5 tips op. van de 5 tips, gingen er 4 over andere manieren van energie opwekken (warmtepomp, pv panelen etc). 1 tip ging over isoleren.

Maar verder geen tips over gewoon domweg trappen op je fiets ipv een elektrische fiets kopen. Geen tips over een kleinere vriezer ipv zo'n 2 meter hoog ding. Ik ken mensen (echt heel dichtbij) die in een continu verwarmd waterbed slapen... en klagen over energieprijzen.

Volgens mij zijn er op dit forum best veel mensen die vanuit de grond van hun hart overtuigd zijn dat minder spullen en minder energiegebruik simpelweg gelukkig maakt. Ik geloof dat ook. Maar hoe kun je daar anderen van overtuigen?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door JantjeV8 »

Door wel het goede voorbeeld te blijven geven en uit te dragen. Door met simpel en gezond boeren verstand je beslissingen te blijven nemen.
Met dat uitdragen ben ik iemand die graag uitlegt hoe ik er tegen aan kijk, hoe ik dingen aangepakt heb/aan pak mits men daar belangstelling voor heeft. Maar niet iemand die voorop loopt te schreeuwen en hardop m'n visie ga door lopen drukken. Geen belangstelling? Ook prima, zelf weten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef: 28 sep 2022, 13:37 Door wel het goede voorbeeld te blijven geven en uit te dragen. Door met simpel en gezond boeren verstand je beslissingen te blijven nemen.
Met dat uitdragen ben ik iemand die graag uitlegt hoe ik er tegen aan kijk, hoe ik dingen aangepakt heb/aan pak mits men daar belangstelling voor heeft. Maar niet iemand die voorop loopt te schreeuwen en hardop m'n visie ga door lopen drukken. Geen belangstelling? Ook prima, zelf weten.
Hadden mijn woorden kunnen zijn
JantjeV8 schreef: 28 sep 2022, 11:05 Deze redenatie betwist ik toch Wilfred. Het zijn diegene die al die jaren minachtend naar 'mij' hebben gedaan die nu in de rats zitten. Zij waren op wintersport terwijl ik achter m'n klovertje stond... Ik heb het voorbeeld gegeven. Mijn spouw is geïsoleerd. Commentaar leveren dat ik hout stook en zelf de spouw niet volblazen omwille van financiën? 5km van je werk wonen en wel de auto pakken omdat de buienradar 5% regenkans aangeeft???

Nee, dan trek ik het mij ook niet aan. We hebben al heel wat goede voorbeelden gegeven en minachting over ons heen laten komen. Koppig? Ja, misschien wel.
Deze ook :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door benthuis »

Ik was afgelopen week bij de start van het burgerforum van de provincie Gelderland over het de te nemen klimaatmaatregelen (hoe halen we de gestelde doelen in 2030).. Bij het presenteren van de cijfers over de stand van nu (en de aangedragen oplossingen) zag ik ook voornamelijk het VERVANGEN...

Het besef dat de hoeveelheid Joulen die we met z'n allen verknappen gewoonweg opgehoest moeten worden, waarbij elke methode zo z'n voor een nadelen kent, lijkt nog steeds niet of mondjesmaat aanwezig.

Oplossingen die zich eventueel in de toekomst kunnen gaan bewijzen mag je mijns inziens niet mee nemen... heel fijn als er een goedkope duurzame bron ontdekt wordt, maar tot die tijd, boter bij de vis en tering naar de nering. Minder, minder, minder!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Adriaan Kragten »

Al bijna 50 jaar geleden verscheen het rapport van de club van Rome waarin aangegeven werd dat de grondstoffen eindig zijn en dat het spaak gaat lopen als we daar geen rekening mee houden. Bij die grondstoffen gaat het niet alleen om olie, gas en kolen die we verstoken om energie op te wekken maar ook om de grondstoffen die nodig zijn om kunststoffen en metalen te verkrijgen. Sommige metalen, zoals aluminium, vergen zeer veel energie om ze los te maken uit het ruwe materiaal waar ze in de aarde in opgesloten zaten. Een groot deel van de kosten van deze metalen zijn dan ook de energiekosten die nodig waren voor de winning. Als de energiekosten exploderen dan zal dat dus ook gebeuren met alle grondstoffen die veel energie nodig hebben. De gasprijs explodeert momenteel en we geven daar Putin de schuld van maar het komt natuurlijk ook omdat we de winning van ons eigen gas bijna stil gezet hebben. Door de slechte behandeling van de Groningers kunnen we ook niet verwachten dat die accepteren dat de zaak daar weer open gaat. Omdat we niet op tijd omgeschakeld zijn naar een duurzame economie zitten veel mensen nu zwaar in de problemen. Maar je ziet dat mensen pas willen besparen wanneer doorgaan op de oude weg ze erg veel geld gaat kosten en daarom is het goed dat we nu eindelijk met de neus op de feiten gedrukt worden. Als het nu niet gebeurd was vanwege de oorlog dan zou het later zeker gebeuren als de grondstoffen werkelijk op waren.

Zelf ervaar ik geen echte problemen. Wij hebben al tientallen jaren zodanige beslissingen genomen dat de energie die we als gas en elektriciteit gebruiken wel een factor drie lager is dan het gemiddelde dat voor mensen geldt die een vergelijkbaar huis hebben. Ik heb nooit centrale verwarming gewild omdat ik geen systeem wil dat naast gas ook elektriciteit nodig heeft om te werken. Toen we onze spouw isoleerde met steenwol kregen we geen subsidie omdat we geen CV hadden. De besparing was namelijk groter als je CV had dan wanneer je alleen een gashaard had. Nogal wiedes, want het gebruik met een CV die het hele huis verwarmt is ook veel hoger dan wanneer je alleen de woonkamer verwarmt.

We denken wel dat ons net altijd stabiel aanwezig zal zijn maar ik ben in diverse landen geweest waar het net elke dag een paar uur uitviel omdat de behoefte gewoon groter was dan dat wat geleverd kon worden. Het is niet onmogelijk dat wij dat hier ook gaan meemaken. Als het net uitvalt dan valt niet alleen al je elektrische apparatuur uit maar ook je verwarming en zit je dus in de kou. Ik ben blij dat ik naast een gashaard in de huiskamer ook een houtkachel in de keuken heb en dat ik 40 jaar geleden heel veel bomen geplant heb waardoor ik nu een onbeperkte hoeveelheid brandhout heb. We zetten de deur naar de huiskamer open en ik heb nog nagenoeg geen gas verstookt. Ik woon in het buitengebied en niemand heeft last van het beetje rook dat uit mijn schoorsteen komt. Maar als je nu met hout stoken wilt beginnen dan betaal je je blauw aan hout en er zijn zelf criminelen die je wel laten betalen maar niets leveren. Dus wees alert als je via Internet goedkoop hout bestelt bij een bedrijf uit Verweggistan.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Krelis »

ik heb dat boekje ook nog gehad. Of dat goed is voor een zeventienjarige waag ik te betwijfelen.

https://www.blckbx.tv/columns/groene-ry ... eerd-heeft

ipv hout misschien een pallet briketten kopen? Offgrid doe ik niet voor een ander. Ik wil immers geen koude voeten. #stoofje

Netstabiliteit. Kop Noordholland wordt particulier niet teruggeleverd. Windmolens stilgezet om te reguleren. De commerciële zonneweides draaien wel door.

google ik even naar gasleidingen kop Noordholland https://www.kivi.nl/uploads/media/59eda ... 0-2017.pdf stuit dan op waterstof.
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Stapel op Hout »

Je moet niet alles geloven wat je denkt...
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door pelletpower »

Nu wel, dankje.

Op zich interessant ontwerp. Het zit nog in de testfase. COP verwachten ze rond de 2,5 uit te komen. Ik denk dat het grote nadeel van dit systeem is dat isoleren geen must is door de hoge temperatuur die bereikt kan worden tov een warmtepomp. Grote voordeel is dan weer het ontbreken van milieuonvriendelijke koelmiddelen.
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Stapel op Hout »

De idioot hoge energieprijzen zorgen er vanzelf voor dat isoleren noodzakelijk blijft! :wink:
Het gegeven dat ook in oudere huizen de gangbare cv ketels èèn op èèn door deze turbine warmtepomp vervangen kunnen worden is zijn sterkste troef!
En dan ook nog eens zonder zoemend buiten unit!
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door pelletpower »

Nou, ik denk dat t binnen ook aardig tekeer gaat. Maar we gaan t zien. Mooi dat er iets nieuws ontwikkeld wordt ( minderen doet toch niemand uit vrije wil, hoeveel beter dat ook zou zijn )
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Brutus Groenus »

Adriaan Kragten schreef: 08 okt 2022, 18:01 Al bijna 50 jaar geleden verscheen het rapport van de club van Rome waarin aangegeven werd dat de grondstoffen eindig zijn en dat het spaak gaat lopen als we daar geen rekening mee houden.
Sterker nog, in recent onderzoek door Gaya Harrington is dat rapport (Limit to Growth) opnieuw geëvalueerd met de cijfers van de jaren vanaf dat rapport tot heden. En wat blijkt? We lopen op, dan wel iets vóór op schema naar een “collapse”.

Voor de geïnteresseerden: https://advisory.kpmg.us/content/dam/ad ... cation.pdf

Ik heb het hier in een ander topic al eerder gezegd en ik blijf er bij : “De cijfers zijn duidelijk, we gaan de doelen niet halen. De mensheid in de huidige vorm heeft al verloren…”


On topic: een warmtepomp met en minimale COP van 5.0 icm met zonnepanelen is goedkoper dan gas. Maar dan nog geld, éérst de behoefte drastisch minimaliseren en daarna de behoefte zo efficiënt mogelijk vervullen.
- Word geen slaaf van je bezit -
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik ben nu 75 en ik heb altijd gedacht dat ik de ineenstorting van het huidige systeem niet zou meemaken. Maar wat we er nu gebeurt met het exploderen van de prijzen van fossiele brandstoffen is de opmaak naar een grote catastrofe. Hier in Nederland is het allemaal nog te hebben als we afstand nemen van een deel van ons comfort maar er zijn landen waar de destructie al veel verder is. Dit kan zijn door natuurlijke fenomenen zoals tornado's, extreme droogte of juist extreme regenval maar ook door het gevecht dat op vele plaatsen uitgebroken is om de laatste hulpmiddelen. De enorme stroom vluchtelingen is daar een bijproduct van en op een gegeven moment is het gewoon onmogelijk om die allemaal onderdak te bieden en te voeden. Ik geloof niet dat de gehele mensheid zal uitsterven, tenminste als er geen kernoorlog uitbreekt, maar dat alleen diegenen zullen overblijven die zich het best hebben weten aan te passen aan de nieuwe situatie. Door het toenemen van de temperatuur zullen er grote gebieden rond de tropen onbewoonbaar worden maar er zullen nieuwe gebieden bijkomen waar het vroeger te koud was om te leven. Het zuidelijk halfrond krijgt de grootste problemen omdat daar relatief veel grond rond de evenaar ligt.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Tim »

Hey,

Of elektrische verwarming uit kan, deel je gasprijs door 9 en zet die af tegen je stroomprijs. Is het lager, dan is gas goedkoper. Maar een kW blijft een kW. En die COP zou ik me niet op blindstaren. Is er niemand met 10jr ervaringsgetallen. Google er maar eens op, ik vind er zo niks op. Mensen willen hun aankoop graag goedpraten. Tuurlijk in nieuwe lage energiewoning werkt het. Maar daar zou je ook een gasverbruik van niks hebben. Dat is de gasketel VEEL goedkoper dan de warmtepomp. Waarschijnlijk is er dan niet eens zo'n klein keteltje die zo'n laag vermogen kan leveren :lol:. Appels met Appels.

@Adriaan: Ik hoop nog steeds dat het anders gaat.

Tim
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik hoop toch niet dat je ontkent dat een warmtepomp veel meer warmte-energie levert dan er aan elektrische energie nodig is om de compressor aan te drijven. De COP is de verhouding tussen deze beide waarden. De COP hangt af van de temperatuur van het medium waar de warmte aan onttrokken wordt en van de temperatuur van het geleverde water. Hoe dichter deze temperaturen bij elkaar liggen, hoe hoger de COP. Warmtepompen halen onder de juiste condities een COP van ongeveer 4. Maar als gewone buitenlucht gebruikt wordt en het vriest buiten dan wordt de COP een stuk lager. Als je water van een hogere temperatuur wilt hebben dan ongeveer 30 °C dan wordt de COP ook een stuk lager. Daarom zijn warmtepompen niet zo maar te gebruiken in combinatie met normale radiatoren die een temperatuur van zeker 50 °C moeten hebben als het buiten flink koud is.

Het probleem is dus dat je warmtepompen moet combineren met vloerverwarming omdat het oppervlak daarvan veel groter is dan dat van radiatoren en je dus met een lagere temperatuur toe kunt. Maar als je in een bestaand huis wilt omschakelen dan moet je eerst beter isoleren en daarnaast heb je ook de extra investering van een warmtepomp en vloerverwarming. Deze extra investering kost je gewoon een bepaalde afschrijving per jaar en deze afschrijving drukt het voordeel van de COP. Als je beter isoleert en je bestaande CV op gas handhaaft dan kun je daardoor zelfs jaarlijks goedkoper uit zijn. Maar voor nieuwbouw spaar je een CV installatie uit en dan kan het wel gunstiger zijn om een warmtepomp te nemen. Als er relatief meer subsidie op gas komt dan op elektriciteit dan kan gas ook goedkoper zijn maar onevenwichtige subsidie vertekent het plaatje over hoeveel energie we nu totaal moeten opwekken om de behoefte te dekken.

De nieuwe subsidieregels zijn zeer ongunstig voor mensen in een nieuw huis met een warmtepomp en vloerverwarming. Zij verbruiken relatief veel elektrische energie t.o.v. iemand die met gas verwarmt en een aanzienlijk deel van hun verbruik ligt daarom boven de grens tot waar subsidie gegeven wordt. Voor deze piek piek betalen ze dan een idioot hoog tarief. Alleen als ze ook nog zonnepanelen hebben en daarvoor mogen salderen dan valt het weer mee. Maar saldering is in wezen ook een onredelijk subsidie die betaald wordt door de mensen die geen zonnepanelen hebben. Ik ben tegen elke vorm van subsidie, ook omdat vaak alleen de rijken daar voordeel van hebben (zoals bijvoorbeeld de belastingvrijstelling voor elektrische auto's).
Plaats reactie