Wie wil er schapen melken?

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Wie wil er schapen melken?

Bericht door Geertje »

Toen we hier drie jaar geleden kwamen wonen regende het continu. Het gras groeide de hemel in en ik wilde heel graag mijn droom om eigen melk te produceren waar maken. Geiten is nog wat lastig omdat we geen goede stal hebben (en ook geen tijd om er één te bouwen, we moeten eerst het huis voor onszelf bouwen). Dus kwamen er voorjaar 2018 twee melkschapen. En in het najaar een ram. En in voorjaar 2019 lammetjes. En melk.

Intussen heb ik drie ooien die melk geven. Dat was niet de bedoeling, er had er maar één gedekt moeten worden. Maar toen ik in november een dag in het ziekenhuis verkeerde liet mijn wederhelft de ram ontsnappen... :wink:

En intussen staan we aan het begin van de derde kurkdroge zomer. En waar ik in 2017 nog dacht dat ik op 2,5 ha grasland wel 15 schapen zou kunnen houden (even los van de vraag of ik dat überhapt zou willen) heb ik op mijn schrale zandgrond nu gewoon géén gras meer voor ze. Zelfs geen hooi kunnen winnen: het gras werd 7 cm hoog en schoot in de bloei. Met de bouw van het huis, de moestuin en mijn betaalde werk heb ik ook geen tijd om zoveel melk te verwerken. Als de huidige lammeren gespeend zijn zit ik op ruim 6 liter rijke schapenmelk per dag... Ook wat veel voor ons tweeën om te consumeren, of het nu in de vorm van melk is of yoghurt, kwark, vla, pap of één of andere soort kaas.

Kortom: ik ben nu al op het punt dat ik de kudde moet reduceren. De twee ooien die vorig jaar geboren zijn wil ik daarom te koop aanbieden aan iemand die ook wil melken. Eén melk ik al, de ander is (hoogstwaarschijnlijk) drachtig: ik verwacht dat ze in augustus lammert. Ik wil ze alleen samen verkopen: schapen kunnen niet in hun eentje.

Het zijn volbloed Friese melkschapen. Niet zo geschikt eigenlijk voor mijn schrale zandgrond, op rijke klei zullen ze het beter doen. Je zult ook wel wat brok moeten bijvoeren (ik voer de lacterende ooien 800 gr luzernebrok en 300 gr bio schapenbrok per dag, verdeeld over 2 poties). Ze kunnen de hele winter buiten (mits er gras is); je hebt alleen een stalletje of schuurtje nodig waar je ze kunt melken en voor tijdens het lammeren.

Schapenmelk is vetter en eiwitrijker dan koemelk, je hebt er bij het kaasmaken maar half zoveel van nodig als koemelk voor eenzelfde opbrengst aan kaas. Het heet ook iets zoeter te zijn dan koemelk, maar wij proeven eigenlijk geen verschil. Ik vind het wel super lekker om er vla van te maken.

Hoeveel melk geven ze? Dat is lastig te zeggen. Sowieso is er een verloop vanaf het moment van lammeren: na zes weken geeft een ooi het meest, daarna loopt het langzaam terug. Ook afhankelijk van hoe goed je ze melkt en hoeveel ze te eten hebben natuurlijk. Na een maand of vijf kan je overgaan op één keer per dag melken. In de eerste lactatie geeft een jonge ooi nog wat minder, pas in de derde lactatie schijnt ze op haar hoogtepunt te zijn. Ik heb van de jonge ooi die ik te koop aanbied nu ongeveer een liter per dag, maar als het lam er straks helemaal af is zal dat iets meer zijn. (Haar moeder gaf vorig jaar amper een liter en nu ruim 2,5 liter in de zesde week, dus dat geeft wel aan wat het verschil is.) Als je vier kinderen hebt is een koe die 10 liter per dag geeft misschien handiger. Maar als je net als wij een relatief bescheiden melkconsumptie hebt, de meeste melk als kaas / yoghurt / kwark wilt gebruiken en bovendien dieren wilt die gewoon het hele jaar buiten kunnen zijn melkschapen een leuke optie.

(En ze zijn natuurlijk véél leuker dan van die Texelaar schapen, maar dat is mijn persoonlijke mening :lol: )

Zelf heb ik voor de moeders €275 / stuk betaald (waren toen 4 maanden oud en nog niet gedekt). Ik verkoop deze twee dames, lacterend en drachtig dus, voor dezelfde prijs. Maar ze gaan alleen weg als ik een goede plek voor ze kan vinden. Ik heb een zwoegervrij-certificaat en ze hebben ook geen andere gezondheidsproblemen. Dus je hebt dan twee (en binnenkort meer) goede grasmaaiers, gezelschap, melk en lammetjes voor vlees of nóg meer schapen :-) . Laat maar horen!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wie wil er schapen melken?

Bericht door benthuis »

Wat balen voor jullie!
Ik las je strijd tegen de elementen elementen op Toekomstboeren Facebook....

Voor mij is het te vroeg helaas... Lijkt me prachtig om te doen. Wens je veel succes en zal het even doorzetten.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Wie wil er schapen melken?

Bericht door Bossie »

Heb een pb gestuurd.
Plaats reactie