Boekbespreking

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

benthuis
Moderator

Re: Boekbespreking

Bericht door benthuis » 03 aug 2020, 23:04

Oef ik weet niet of ik die Overstory trek... Stukjes die ik las zijn me misschien iets te bloemig. Weet nog niet of ik die ga proberen. Vertaling lijkt me per definitie niet ok. Dit soort taalgebruik laat zich lastig vertalen zonder wat te verliezen.

Die van Martin Shaw trek me wel!

Dank
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 04 aug 2020, 08:49

benthuis schreef:
03 aug 2020, 23:04
Oef ik weet niet of ik die Overstory trek... Stukjes die ik las zijn me misschien iets te bloemig. Weet nog niet of ik die ga proberen. Vertaling lijkt me per definitie niet ok. Dit soort taalgebruik laat zich lastig vertalen zonder wat te verliezen.

Die van Martin Shaw trek me wel!

Dank
Eens voor wat betreft Overstory, het is een dik boek en niet alleen een statement voor ecologie, maar ook een sterk staaltje vernieuwing in literatuur. Daar moet je van houden, het kost zeker wat extra bladzijden.

Shaw is prachtig, maar zeker ook deels omdat de stijl zo waanzinnig mooi is, ook hier heb ik bepaalde passages wel 20 keer gelezen. Ook liet het boek me (zoals zo vaak) achter met meer vragen dan antwoorden. Maar als afwisseling tussen het normaal zo praktisch ingerichte leesvoer in mijn boekkast misstond het niet, verre van...

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 04 jul 2021, 14:06

Iemand iets van Ivan Illich in de kast staan?
Stukken uit een aantal boeken van hem dat ik las lijken aardig toepasbaar in deze tijd (geschreven in de jaren 70)

De titels prikkelen mij:
  • Recht op nuttige werkloosheid
  • Grenzen aan de geneeskunde
    Het medisch bedrijf - een bedreiging voor de gezondheid?
  • Limits to Medicine
    Medical Nemesis - The Expropriation of Health
  • Tools for Conviviality (helaas niet vertaald zo te zien)
  • Schaduwarbeid
  • Ontscholing van de maatschappij/Deschooling society
  • Energy and Equity
Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 05 jul 2021, 00:12

Deschooling society is niet overal even eenvoudig te lezen, maar jij weet al waar het over gaat en waar het naar toe gaat. Maar je zal versteld staan van hoe ons ongelijkwaardige gedwongen schoolsysteem kinderen heeft vervormd en op welke manier je dat in de samenleving terug vindt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Plaats reactie