aflossen of investeren?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:... en dat betekent inflatie. Voor ons is dat mooi, zeker als die niet te hoog wordt, 2%.
Ehm, inflatie is leuk voor de schuld, maar niet leuk voor je salaris; je kan minder kopen met hetzelfde inkomen. Pas als je salaris aan de inflatie is gecorrigeerd, is het leuk voor je schuld. Tot die tijd zeker niet :wink:
Ik zou me maar niet te druk maken over toekomstige veranderingen; die zijn zo onvoorspelbaar dat je er niet fatsoenlijk op kan reageren.

Zowel met aflossen als met zonnepanelen (in welke vorm dan ook) ga je geld besparen. In het geval dat je besluit niet af te lossen, hou je:
1. een verplichting aan het eind van de looptijd in de vorm van een terug te betalen lening
2. help je mee om de banken inkomsten te genereren waarmee ze weer allerlei dubieuze dingen gaan doen.

Affijn, mijn voorkeur zal wel door de tekst heen te lezen zijn :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Tim »

Mees,

Openbreken die hap, oversluiten dus. Ik zit nu voor 2,8%, daarmee heb je de nieuwe afsluitprovisie binnen een jaar terug. En ik heb nog nooit meer dan de helft van de afsluitprovisie hoeven betalen, onderhandelen dus.

Daarna kun je €2000 per jaar extra aflossen vanwege de lagere rente.

Als de rente hier 10% zou worden, kunnen we hier ook tentenkampen gaan opzetten.

Tim
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: aflossen of investeren?

Bericht door stillekracht »

Ik ben wel benieuwd waar je 2,8% kan krijgen. Wil je hier iets over roepen?


Ik zit op variabel 3,6 en dat irrteerd mij mateloos. Mede ingegeven door het feit dat de rente op mijn spaargeld maar blijft zakken (2%) en de variabele rente niet. Aflossen doe ik beperkt, aangezien ik een veiligheidsbuffer wil aanhouden met mijn eigen geld. Je kan zo maar je baan verliezen, ernstig ziek worden etc.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: aflossen of investeren?

Bericht door OBL-Rien »

Het meeslepen van een schuld is zo normaal in onze samenleving dat men vaak alleen naar de rekenkundige aspecten kijkt.
En die extrapoleert men de toekomst in op basis van het recente verleden.

Ik denk dat ik niet de enigste ben op dit forum die denkt dat de toekomst er heel anders gaat uitzien dan het (recente) verleden.
Imo gaat dit alle oude structuren en gewoontes op zijn kop zetten.

Net als een knikker op de bolle kant van een lepel balanceren is het onmogelijk te voorspellen waar dit heen zal gaan.

Maar verder gaan zoals nu? nee, dat zeker niet.

Ik kies daarom voor het kleinste risico: aflossen.
Laatst gewijzigd door OBL-Rien op 13 feb 2013, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Dutch John »

Precies, aflossen, en wel zo snel mogelijk. Anders kan een blok(je) aan het been door veranderende omstandigheden wel eens in beton gegoten kunnen gaan worden. Een kleine extra financiële opbrengst uit een zonnesysteem kan nooit opwegen tegen financiële vrijheid.

Grond kopen ipv aflossen staat gelijk aan speculeren. Grond is zoveel waard als er economisch van te oogsten is. In geval van energieschaarste konden wel eens vele percelen braak blijven liggen. En wat is dan de waarde? Grond koop je nu als je geld over hebt en bang bent dat het devalueert.

Schulden kan je aangaan aan het begin van een economisch voorspoedige periode. Schulden moet je afgelost hebben voor de aanvang van een economische neergang. Met de nadruk op "kan" en "moet".

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Jan. »

http://www.vastgoedjournaal.nl/news/101 ... bouwsector


Ben wel benieuwd naar wat dat fictief aflossen precies inhoud.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: aflossen of investeren?

Bericht door pelletpower »

Kijk, niets aan toe te voegen. De goedkoopste lening is geen lening.

Helaas is financiele vrijheid voor ons een sprookje....
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: aflossen of investeren?

Bericht door OBL-Rien »

Jan. schreef:http://www.vastgoedjournaal.nl/news/101 ... bouwsector


Ben wel benieuwd naar wat dat fictief aflossen precies inhoud.
Het lijkt er op dat men "doet alsof" het afgelost wordt, en men deze niet bestaande aflossing mag aftrekken van de belasting alsof het echt afgelost werd.

Zoals vrijwel alle overheidmaatregelen zal ook deze "naar achteren uitgaan". Dwz het overheidtekort zal groter worden, de belastingen zullen stijgen en het einde van de SZWDK komt sneller dichterbij.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: aflossen of investeren?

Bericht door David86 »

De keuze waar Mees voor staat staan wij ook jaarlijks voor, tot nu toe hebben we altijd voor aflossen gekozen. Ik begrijp de verleiding wel heel goed, een zonnecollector en zonnepanelen staan al jaren boven aan mijn verlanglijstje.

Tijden zijn aan het veranderen en een schuld van een ton (in ons geval, wij hebben inmiddels 40k afgelost) is niet niks, zeker als je niet weet wat de toekomst precies gaat brengen qua werkgelegenheid en stijgende kosten aan de hand van grondstof en energie tekorten. ik wil zo snel mogelijk van onze hypotheek af, maar dagdroom nog geregeld over dak dat zwart ziet van de collectors en panelen.
..
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: aflossen of investeren?

Bericht door pelletpower »

Ik begrijp je dagdromen David. Onze auto is te duur, maar ook al is het bedrijfsmatig, het kost toch 15 tot 20k om een zuinige aan te schaffen.Financieren wil ik niet. Als ik eraan denk dat ik dat geld in mijn handen zou hebben en moet kiezen tussen auto en hypotheek dan is de keus snel gemaakt. Toch heb ik geen spijt van de zonnepanelen. De kans is groot dat de energierekening omhoog gaat en er importheffingen komen op chinese panelen. Het rendement op je investering is hier leuk, dus dit blijft een lastige keuze. Als je zonder werk komt te zitten en je hebt een probleem om de hypotheek te betalen, dan heb je ook een probleem om de energierekening te betalen. Dit is voor ons ook een reden niet af te lossen maar panelen te kopen. Het systeem is zo groot dat het in de prive behoefte voorziet. Mocht ik zonder werk komen dan wordt de electr rekening betaald.
Laatst gewijzigd door pelletpower op 13 feb 2013, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Jan. »

Heb de discussie in De Haagh eens een beetje gevolgd omdat het nogal wat raakvlakken met mijn beroep heeft.
Gelukkig heeft men in onmetelijke wijsheid besloten om voor bepaalde werken de BTW tijdelijk ietsie te verlagen. We zullen zien.
Omdat de meeste mensen nog steeds niets in ruilhandel zien, zal er nog steeds met centen gerommeld worden.


Lees ik net:

Onderdeel van de nieuwe hypotheekvorm is dat wooninkopers maximaal de helft van het bedrag dat zij jaarlijks annuïtair aflossen via een tweede lening bij de bank weer terug kunnen lenen. Terwijl de ene lening gedurende de looptijd dus terugloopt naar 0 euro, loopt de andere weer op tot maximaal 50 procent van de hypotheeklening.

Kan een leuke oplossing zijn als je opeens ziek zwak of werkeloos wordt.

Let op het woord, wooninkoper, men gaat er al helemaal niet meer vanuit dat mensen eigenaar willen of kunnen worden. Zegt ook al weer wat.


Ik denk dat de keuze tussen aflossen of investeren in je eigen spullen en onafhankelijkheid vooral afhangt van tot welk soort je hoort, of je een soort van zelfstandig inkomen probeert te verkrijgen of dat je in loondienst bent met bijbehorend vangnet.

Overigens niets negatiefs over het één of het ander.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Sandman79 »

in mijn geval : investeren. Heb wel nog heel wat hypotheek openstaan, maar die wordt sowieso maandelijks voor een stukje afgelost (Belgisch systeem)
Ik heb wel een vaste rente aan 3.76 procent. De rente staat nu al een paar jaar laag, dat kan je niet blijven aanhouden (lening is nu half jaar geleden afgesloten a 25 jaar) Ik hoor geruchten dat er landen zijn die veel geld bijdrukken (zoals USA) en er nog steeds geen inflatie is, maar als dat gerucht klopt ,dan zal er ook wel inflatie volgen. aangezien er in Belgie nog steeds een redelijk rechtstreekse koppeling van de lonen is met de index zit ik in zo een geval heel erg goed met een vaste rentevoet...

Qua energiekosten, vandaag in het neiuws dat deze in Begie voor een gzzin op jaarbasis eens redelijk gelijk zouden blijven, met een 3600 euro per jaar ofzo. in 2000 was het rond de 2000 euro /jaar.
Mijn energiekosten liggen heel stuk lager. Electriciteit nul? plus krijg nog subsidie.
Verwarming, ook lage variabele kosten, wegens stoken op hout... In geval van inflatie of whatever, zit ik wat dat betreft ook redelijk save. En eten kan ik, mits ik wat eer tijd ervoor heb, ook een aanzienlijk deel zelfvoorzienend worden. Tijd is nu nog een wat ontbrekende factor daarin.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Dutch John »

Ik zie het nu investeren -ten opzichte van aflossen- als speculeren of hoog spel spelen. Aflossen is degelijk, zit altijd goed, zal weinig toekomstig rendement leveren, maar je bent op een gegeven moment wel vrij man. Wie gaat er met de door jou gekochte zonnepanelen lachen, als de wereld een keer draait en een executieverkoop je deel is? Een zwart, maar geen onmogelijk scenario. Kan zomaar, als je door omstandigheden je inkomen verliest.

Investeren door geld te gebruiken dat ook als aflossing kan dienen, is in feite iets kopen met geleend geld. Of je dat anno 2013 nog moet willen?

Dit is mijn defensieve mening. Het is relatief eenvoudig om voorzichtige financiële beslissingen te nemen die meestal goed uitvallen, al brengen ze weinig rijkdom. Speculatieve beslissingen werken alleen goed bij mensen met meer inzicht en verstand. En ook bij hen gaat het ooit mis.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: aflossen of investeren?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Het is relatief eenvoudig om voorzichtige financiële beslissingen te nemen die meestal goed uitvallen, al brengen ze weinig rijkdom.
Echte rijkdom begint met het houden wat je hebt.

Ik heb zelf nog wel gespeculeerd in de aandelen markten, en ook daar onderscheiden zich de profies van de amateurs door in eerste instantie te houden wat je hebt, voordat je aan winst begint te denken.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Pietje »

OBL-Rien schreef:Echte rijkdom begint met het houden wat je hebt.
En ook dat pleit voor aflossen, want zolang er nog een gedeelte schuld op je huis zit, is het nog steeds niet van jou.

Overigens is de vergelijking van DJ heel treffend: elke uitgave die je doet terwijl je nog een lening hebt openstaan, is in feite geleend geld uitgeven. (en daarbij: "lenen kost geld" :wink: )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie