Boekbespreking

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Boekbespreking

Bericht door benthuis »

Oef ik weet niet of ik die Overstory trek... Stukjes die ik las zijn me misschien iets te bloemig. Weet nog niet of ik die ga proberen. Vertaling lijkt me per definitie niet ok. Dit soort taalgebruik laat zich lastig vertalen zonder wat te verliezen.

Die van Martin Shaw trek me wel!

Dank
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Boekbespreking

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 03 aug 2020, 23:04 Oef ik weet niet of ik die Overstory trek... Stukjes die ik las zijn me misschien iets te bloemig. Weet nog niet of ik die ga proberen. Vertaling lijkt me per definitie niet ok. Dit soort taalgebruik laat zich lastig vertalen zonder wat te verliezen.

Die van Martin Shaw trek me wel!

Dank
Eens voor wat betreft Overstory, het is een dik boek en niet alleen een statement voor ecologie, maar ook een sterk staaltje vernieuwing in literatuur. Daar moet je van houden, het kost zeker wat extra bladzijden.

Shaw is prachtig, maar zeker ook deels omdat de stijl zo waanzinnig mooi is, ook hier heb ik bepaalde passages wel 20 keer gelezen. Ook liet het boek me (zoals zo vaak) achter met meer vragen dan antwoorden. Maar als afwisseling tussen het normaal zo praktisch ingerichte leesvoer in mijn boekkast misstond het niet, verre van...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Boekbespreking

Bericht door benthuis »

Iemand iets van Ivan Illich in de kast staan?
Stukken uit een aantal boeken van hem dat ik las lijken aardig toepasbaar in deze tijd (geschreven in de jaren 70)

De titels prikkelen mij:
  • Recht op nuttige werkloosheid
  • Grenzen aan de geneeskunde
    Het medisch bedrijf - een bedreiging voor de gezondheid?
  • Limits to Medicine
    Medical Nemesis - The Expropriation of Health
  • Tools for Conviviality (helaas niet vertaald zo te zien)
  • Schaduwarbeid
  • Ontscholing van de maatschappij/Deschooling society
  • Energy and Equity
Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door Pietje »

Deschooling society is niet overal even eenvoudig te lezen, maar jij weet al waar het over gaat en waar het naar toe gaat. Maar je zal versteld staan van hoe ons ongelijkwaardige gedwongen schoolsysteem kinderen heeft vervormd en op welke manier je dat in de samenleving terug vindt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Boekbespreking

Bericht door benthuis »

benthuis schreef: 04 jul 2021, 14:06 Iemand iets van Ivan Illich in de kast staan?
....
Medical Nemesis - The Expropriation of Health[/list]
  • Tools for Conviviality (helaas niet vertaald zo te zien)
  • Schaduwarbeid
  • Ontscholing van de maatschappij/Deschooling society
  • Energy and Equity
Gr Ben
Heb er een aantal gelezen. Sommige in Engels of Duits. Nog nooit zoveel het woordenboek erbij moeten pakken.

Het zijn allemaal boeken die op elkaar ingrijpen. Vaak verslagen van reeksen lezingen en onderzoeken. Van smmige thema's moet je eerst zijn basis inzichten pakken om door te kunnen naar de volgende.

Schaduwarbeid en Deschooling Society vind ik leerzaam!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Boekbespreking

Bericht door benthuis »

"Amor Mundi" een boek van "lowimpact man" Steven Vromman.

Hier online in een rauwe versie te lezen: https://lowimpactman.blog/2020/07/01/de ... -geboorte/

Misschien beter om de uiteindelijke druk versie te lezen.

Een mooie SF kijk op de toekomst. Wat als het klimaat verder verandert. Angstaanjagende beelden, maar voor mij vooral ook de hoopgevende oplossingen die tot stand komen als we minder egoïstisch te werk gaan en écht samenwerken
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Boekbespreking

Bericht door benthuis »

Net begonnen aan "Zwemles" van ene Peter Simons.

Eerste hoofdstukken zijn fijn geschreven, lezen makkelijk. Een les boek verstopt in een roman. Ik vond het leuk om direct te puzzelen met de basis begrippen uit de eerste hoofdstukken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Boekbespreking

Bericht door Pietje »

benthuis schreef: 23 jan 2022, 10:32Net begonnen aan "Zwemles" van ene Peter Simons.
Goh, benieuwd wie dat is! :fff

Gaat het over de bouw van een strobalen huis? :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Boekbespreking

Bericht door benthuis »

benthuis schreef: 23 jan 2022, 10:32 Net begonnen aan "Zwemles" van ene Peter Simons.

Eerste hoofdstukken zijn fijn geschreven, lezen makkelijk. Een les boek verstopt in een roman. Ik vond het leuk om direct te puzzelen met de basis begrippen uit de eerste hoofdstukken.
Het boek is uit en (langzaam) begint de stof in te dalen.
Ik moet vooral veel ont-leren om het geleerde te kunnen toepassen. Lukt dit dan maakt het me vooral rustiger, dankbaarder en ik denk effectiever. Dat voelt goed!

Omdat het makkelijk leest kan ik het iedereen aanraden, of je er wat mee kunt kan je dan achteraf nog bepalen!

https://zwemleshetboek.nl/
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Boekbespreking

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb al een aantal leuke boeketips hierboven gezien, dus nog wat te doen. Dank daarvoor.

Ik ben nu op zoek naar het boek permaculture principles and pathways beyond sustainability van David Holmgren.

Dat lijkt overal zo'n beetje uitverkocht te zijn. Ook tweedehands (marktplaats, boekwinkeltjes etc) niet verkrijgbaar. Iemand van hier tips hoe dit boek te krijgen?
bertd
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2020, 11:48

Re: Boekbespreking

Bericht door bertd »

WilfredT2 schreef: 30 aug 2022, 20:22 Ik heb al een aantal leuke boeketips hierboven gezien, dus nog wat te doen. Dank daarvoor.

Ik ben nu op zoek naar het boek permaculture principles and pathways beyond sustainability van David Holmgren.

Dat lijkt overal zo'n beetje uitverkocht te zijn. Ook tweedehands (marktplaats, boekwinkeltjes etc) niet verkrijgbaar. Iemand van hier tips hoe dit boek te krijgen?
Het boek kan je hier downloaden in PDF
https://derdejan.files.wordpress.com/20 ... e.com-.pdf
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Boekbespreking

Bericht door WilfredT2 »

wat gaaf, heel erg bedankt!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boekbespreking

Bericht door Krelis »

kockie schreef: 25 mei 2015, 21:36 Net gelezen: Eliot Coleman: "The Winter Harvest Handbook"
ISBN10 1603580816
ISBN13 9781603580816

Leuk en enthousiast geschreven boek dat uitlegt hoe je ook in de winter frisse salades op tafel kunt toveren. Het boek is geschreven op Amerikaanse winters. Koud en zonnig. In hoeverre dat hier toepasbaar is zal de tijd leren.... Zoek ook eens op youtube op Eliot Coleman. Een groot gedeelte van het boek lijkt daar al gefilmd.....
Cole is de buurman van wijlen Scott Nearing, de man die honderd jaar geleden al een wappie was. Downloads via Gutenberg o.a.

Cole wordt ook wel eens genoemd op de survivalpodcast van Jack Spirko.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Boekbespreking

Bericht door WilfredT2 »

ik heb net het boek Holzers permacultuur, van Sepp holzer uit. Een leuk, gemakkelijk te lezen boek met veel praktische informatie. Het ga me regelmatig de drang om vooral meteen aan de slag te gaan.

Soms verliest de schrijver zich wel wat teveel in een 'vroeger was alles beter' sentiment. En idealiseert hij zijn kindertijd wel enorm overdreven naar mijn idee.

Maar al met al een erg leuk boek, wat ik zou aanraden als je geinteresseerd bent in permacultuur!

Nu verder met Holmgren, met dank aan de link hierboven. :-)
Laatst gewijzigd door WilfredT2 op 14 sep 2022, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Boekbespreking

Bericht door WilfredT2 »

WilfredT2 schreef: 13 sep 2022, 18:41 ik heb net het boek Holzers permacultuur, van Sepp holzer uit. Een leuk, gemakkelijk te lezen boek met veel praktische informatie. Het ga me regelmatig de drang om vooral meteen aan de slag te gaan.

Soms verliest de schrijver zich wel wat teveel in een 'vroeger was alles beter' sentiment. En idealiseert hij zijn kindertijd wel enorm overdreven naar mijn idee.

Maar al met al een erg leuk boek, wat ik zou aanraden als je geinteresseerd bent in permacultuur!

Nu verder met Holmgren, met dank aan de link hierboven. :-)
Plaats reactie