Verwarmings-regieme na einde saldering

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion » 30 apr 2020, 06:49

Ik heb inmiddels een 15 M3 betonnen opslag "put" gekocht naast de 10 M3 regenwateropslag. Deze betonnen bak wordt aan de buitenzijde goed geïsoleerd, ook de bodem en dan kan ik mij gaan richten op het glauberzout-warmte-opslag project. In de betonnen put komt een warmte-opname coil. Ik denk daarbij aan 2 x 50 M PE 18 mm. De CV-zijde is inmiddels zodanig aan gepast dat ik deze door 2 x 18 mm PE via de circulatiepomp op de vloerverwarming, water kan pompen en zo de vloer en wand kan verwarmen. De 15 M3 bak kost mij geplaatst ca. € 2200,- Uitkomende grond wordt verwerkt als ondulatie in de voortuin. Ik overweeg de bodem en de wanden inwendig "zelflossend" te maken, opdat het plotseling stollende glauberzout de bak niet kapot drukt. Dezelfde coil wordt ook gebruikt om het glauberzout weer vloeibaar te maken met warmte van het dak, Solar-Thermie.
Solar-thermie staat zal ook worden gebruikt voor het verwarmen van de warmtemuur in het sub-tropische deel van de tuin en de vloer van een waranda/dagverblijf van een B & B voor mindervaliden.
Over de aankoop van Glauberzout ben ik mog niet veel verder. Er gaat 15 M3 in en dan kijk je toch even naar de prijs. In de agrarische wereld wprdt ""Bitterzout" gebruikt, = m.i. Glauberzout.
Ik heb ook nog niet nauwkeurig gerekend hoe lang ik met 15 M3 stollend zout een deel van het huis arm kan houden.
Ambitieus, ja zeker. Maar anders komt er nooit vooruitgang

Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 30 apr 2020, 08:57

Pigion schreef:
30 apr 2020, 06:49
Ik heb ook nog niet nauwkeurig gerekend hoe lang ik met 15 M3 stollend zout een deel van het huis arm kan houden.
Ambitieus, ja zeker. Maar anders komt er nooit vooruitgang
Veelzeggende tikfout?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/v ... 05-veendam

Pigion

Bericht door Pigion » 03 mei 2020, 08:36

Paul,
De naam van dit forum is Ecologie-Forum. M.a.w. Ecologie staat voorop en niet de Economie. :D
Dat het subforum Verwarming, isolatie, huiselijk energie verbruik zich heeft ontwikkeld als een praathonk voor lieden die liever doorgaan met het stoken van hout in kachels, waarvan velen niet voldoen aan de normen voor uitstoot of die uitstoot negeren omdat ze "op de ruimte wonen" , is een ander verhaal. Maar dat gaat zo met een clubje mensen met dezelfde hobby.
Het wordt dan een geitenwollensokken gebeuren. Niet voor niets keert men zich tegen houtstook omdat het merendeel echte stinkers zijn. Ik noem dat geen Ecologie en kijk daarom ook graag op meer technische fora.
Pigion

Ramon

Bericht door Ramon » 03 mei 2020, 10:51

Als in 2023 de saldering wordt gestopt, kom ik in een situatie van goedkope stroom in de zomermaanden door mij zelf te maken middels PV op het dak. Verkopen aan het net brengt waarschijnlijk 0,0 op. Ik heb in die zoemermaanden weinig energie nodig, alleen sanitair warm water, een beetje het huishouden en pieken als de split unit airco aan het werk wordt gezet.
In de winter een ander plaatje. Ik heb stroom nodig voor de WP en PV cellen leveren niet genoeg overdag en in avond en nacht ben ik volledig aangewezen op het net. In de overgangstijd kan ik me net zelf bedruipen door overdag warmte te bufferen in de vloeren. 
Voor de echte koude periode staat er nog de FinOven voor en mogelijk een aan te schaffen pelletkachel in de achterkamer. Ook moet er sanitair warmwater gemaakt worden, Om de pijn van de waarschijnlijk peperdure winterstroom te verzachten denk ik erover te gaan bufferen in Glauberzout in een 15.000 L bak, die op de markt is als regenwater-opvang. Wel een joekel, dia. 3.5 M x hoogte 2,5 M.
Tecnnisch hangen er ook nog wat vraag- en uitroeptekens. Glauberzout heeft de neiging zijn kristalwater af te stoten als het in vaste vorm is, Helaas weet ik er niet alle details van en hoe dat te voorkomen is. Ik richt mijn hoop nu dit forum.
Pigion
Ja idd. Je ecologische gedachtengang, is werkelijk zeer prijzenswaardig. Je bent zeer ecologisch bezig.

willem

Bericht door willem » 03 mei 2020, 15:22

Ramon schreef:
03 mei 2020, 10:51
Ja idd. Je ecologische gedachtengang, is werkelijk zeer prijzenswaardig. Je bent zeer ecologisch bezig.
Meneertje wijsneus,

niks anders te doen dan zeuren en zeiken, als je in het werk/privé ook
loop te mierenneuken zijn ze je gauw zat.

Ramon

Bericht door Ramon » 03 mei 2020, 19:37

De naam van dit forum is Ecologie-Forum. M.a.w. Ecologie staat voorop en niet de Economie.  
Dat het subforum Verwarming, isolatie, huiselijk energie verbruik zich heeft ontwikkeld als een praathonk voor lieden die liever doorgaan met het stoken van hout in kachels, waarvan velen niet voldoen aan de normen voor uitstoot of die uitstoot negeren omdat ze "op de ruimte wonen" , is een ander verhaal. Maar dat gaat zo met een clubje mensen met dezelfde hobby.
Het wordt dan een geitenwollensokken gebeuren. Niet voor niets keert men zich tegen houtstook omdat het merendeel echte stinkers zijn. Ik noem dat geen Ecologie
Je bedoelt dit gezeur en gezeik?

Of dat ik niet kritisch mag zijn?

Ben je op je teentjes ge(be)trapt?

pelletpower

Bericht door pelletpower » 20 mei 2020, 23:55

Waaruit blijkt dat we toe zijn aan opslag. Als we niet willen minderen dan moet die opslag er komen. Met subsidie, ook daar kun je op wachten. Mooi toch?

Plaats reactie