Anders wonen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Woz

Anders wonen

Bericht door Woz » 17 nov 2019, 12:30

Hallo iedereen, lang geleden dat ik hier nog eens ingelogd heb, maar wel regelmatig meegekregen.

Ik woon momenteel in een kleine, eenvoudige, energiezuinige woning.
Ik doe momenteel ook niets qua investeringen, gewoon omdat ik niet weet hoe de zaken zullen evolueren. En eigenlijk heb ik helemaal geen zin in nog meer techniek in mijn woning.
Momenteel gewoon een gasketel in huis. Ik heb nagedacht over een houtkachel, maar moet je dat wel doen in een stedelijke omgeving? Evengoed is houtstook van vandaag op morgen verboden in de stad.

Ik denk zelf meer in een andere richting: wat als ik minder bezit zou hebben en meer zou kiezen voor een nomadisch leven?
Denk aan: wonen ifv de seizoenen, in de winter meer naar het zuiden, in de zomer de omgekeerde richting (binnen Europa, geen vliegtuigen!)
In combinatie met bvb seizoensarbeid of werken in de horeca. Geen luxe, tevreden zijn met de basis, dus lage levenskosten.

JantjeV8

Re: Anders wonen

Bericht door JantjeV8 » 19 nov 2019, 11:25

En toen?? Uw verhaal lijkt nog niet af?

alefarendsen

Re: Anders wonen

Bericht door alefarendsen » 20 nov 2019, 20:30

Ben ook benieuwd wat je vervolg is.

Ik heb hier ook wel eens over nagedacht recentelijk. Harari in zijn boek Sapiens beargumenteerd dat de transitie van jager/verzamelaar naar agrariër helemaal overwegend slecht was voor de mens. Meer ziektes, harder werken, eentoniger dieet, ...

Met alle issues van de komende decennia in het verschiet, is het niet beter flexibel te zijn en makkelijk te kunnen verkassen van A naar B?

Wij hebben kids, dus het is voor ons lastig om permanent nomadisch te zijn, buiten het feit dat ik het zelf niet zou zijn zitten, maar ik vind het wel een interessante gedachtengang.

M.a.w Woz, verklaar je nader!?

Plaats reactie