buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 845
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Paul Joosten » 09 nov 2019, 17:33

Het is waarschijnlijk wel zaak om een doorstroomboiler vorstvrij te houden.

Zes L/min op 40° brengen vergt aanzienlijk meer dan de 16*230= 3680W die je uit een eenfase aansluiting kun halen. Mijn 3*16A (11kW) redt het maar net.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/v ... 05-veendam

rijpezweer
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer » 09 nov 2019, 20:54

Paul Joosten schreef:
09 nov 2019, 17:33
Het is waarschijnlijk wel zaak om een doorstroomboiler vorstvrij te houden.
Ik zou wel eens willen weten wat het inhoudt een doorstromer vorstvrij te houden versus een boiler, en of er types zijn die meer vorst kunnen verdragen dan andere. Of misschien is dit allemaal praat voor de vaak en moet ik een minimale temperatuur aanhouden. Ik ben Ritsaerts verwijzing naar Frank Scholtens Temperierungssytsteem grondig aan het doornemen...
Zes L/min op 40° brengen vergt aanzienlijk meer dan de 16*230= 3680W die je uit een eenfase aansluiting kun halen. Mijn 3*16A (11kW) redt het maar net.
Jazeker, ik bedoelde driefasig natuurlijk! Sorry voor de verwarring.

ritsaert snijder
Berichten: 4375
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door ritsaert snijder » 09 nov 2019, 21:22

Tempurierung is de meest effectieve manier om een huis droog te houden. Dat is de basis want als het huis te nat wordt het slechter en het kost heel veel warmte en tijd om een huis droog te stoken. Je wil niet in je huis komen en eerst een paar dagen moeten stoken om het droog en comfortabel te krijgen. Tempurierung kost relatief weinig energie maar het vereist weer wel een relatief hoge watertemperatuur van ongeveer 60 graden. Vergeet ook niet dat je isolerende schil een stuk minder isoleert als de schil vochtig wordt. Een dikke muur isoleert best redelijk als hij droog is....maar een vochtige muur niet!

Uitgangspunt is om het huis droog te houden. Maar dat gaat natuurlijk af en toe mis en dan is het heel fijn als je bouwmaterialen hebt gebruikt die daar tegen kunnen. Kalk is ook heel goed vochtregulerend en drogend. Het onttrekt vocht.

Het na isoleren van een traditioneel huis is heel riskant. Kalkhennep is in principe heel goed geschikt! Buitenom is altijd beter. Als je buitenom gaat isoleren zou ik een moderne plaatisolatie zoals PIR gebruiken. Makkelijker, vochtbestendiger effectiever en daardoor duurzamer.

Mekal van Carmeuse is een hele goedkope metselkalk. Kan je voor 7,50 kopen bij de Hornbach, zak van 25 kilo. Let op de versheid! Als je gaat schilderen kan je beter een hoogwaardige kalk gebruiken. Kan je beter naar België gaan om 1 keer een hele lading te halen voor de hele bouw.

Ik zou de traditionele kachel ombouwen naar een RBB, je hebt het hoge rendement heel hard nodig. Probleem is niet dat je te weinig hout hebt maar het probleem is dat je de tijd die je nodig hebt om te stoken enigszins wil beperken., Wellicht met een goedkope warmtewisselaar om de tempurierung te voorzien van heet water. Grote buffer midden in het huis in je isolatiedoos.
groet!

Ritsaert

rijpezweer
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer » 09 nov 2019, 23:35

ritsaert snijder schreef:
09 nov 2019, 21:22
Tempurierung is de meest effectieve manier om een huis droog te houden. Dat is de basis want als het huis te nat wordt het slechter en het kost heel veel warmte en tijd om een huis droog te stoken. Je wil niet in je huis komen en eerst een paar dagen moeten stoken om het droog en comfortabel te krijgen. Tempurierung kost relatief weinig energie maar het vereist weer wel een relatief hoge watertemperatuur van ongeveer 60 graden. Vergeet ook niet dat je isolerende schil een stuk minder isoleert als de schil vochtig wordt. Een dikke muur isoleert best redelijk als hij droog is....maar een vochtige muur niet!
Ik heb de vuistregel-berekening rond temperierung ?voor de lage landen? gedaan. 40 meter buitenmuur* 80W= 3.2kW. Ik zal nog veel verder moeten lezen om precies te begrijpen wat dat mij vertelt over dimensionering en vooral het interval tussen stookbeurten.

https://www.meteoblue.com/en/weather/hi ... via_459031

We hebben heel betrouwbare vrienden waarmee we afspraken kunnen maken over regelmatig aansteken van de kachel voor zover dat niet meer dan ~wekelijks is, maar ik kan dat nog niet berekenen en dat lijkt zwaar wishful thinking...
Uitgangspunt is om het huis droog te houden. Maar dat gaat natuurlijk af en toe mis en dan is het heel fijn als je bouwmaterialen hebt gebruikt die daar tegen kunnen. Kalk is ook heel goed vochtregulerend en drogend. Het onttrekt vocht.

Het na isoleren van een traditioneel huis is heel riskant. Kalkhennep is in principe heel goed geschikt! Buitenom is altijd beter.
Bedoel je nu dat een dun laagje kalkhennep aan de binnenkant een goeie zaak zou zijn?
Als je buitenom gaat isoleren zou ik een moderne plaatisolatie zoals PIR gebruiken. Makkelijker, vochtbestendiger effectiever en daardoor duurzamer.
Dan gooi je het concept van zoveel mogelijk dampopen werken dus overboord? Ik zie gevaar met betrekking tot vochthuishouding in een traditioneel massiefhouten huis. Van zodra het dampopen terrein verlaten wordt moet ik me echt in inlezen voor ik kan volgen qua isolatieopbouw...

Hoe zie jij de totaalopbouw van de buitenmuren in dat geval?
Mekal van Carmeuse is een hele goedkope metselkalk. Kan je voor 7,50 kopen bij de Hornbach, zak van 25 kilo. Let op de versheid! Als je gaat schilderen kan je beter een hoogwaardige kalk gebruiken. Kan je beter naar België gaan om 1 keer een hele lading te halen voor de hele bouw.
We wonen in België. Het buitenhuisje is in Letland. Een behoorlijk eindje wandelen. Lijkt me niet zo ecologisch verantwoord om bouwmaterialen van 2000km ver te gaan aanslepen als ik dat kan vermijden. In geval van absolute nood kan het wel, dankzij Letse bouwvakkers die regelmatig de reis maken...
Ik zou de traditionele kachel ombouwen naar een RBB, je hebt het hoge rendement heel hard nodig. Probleem is niet dat je te weinig hout hebt maar het probleem is dat je de tijd die je nodig hebt om te stoken enigszins wil beperken.
Ik lees me in. Het bestaande traditionele kachelsysteem heeft trouwens al één of twee schuifjes. Het idee daarbij is eens de kachel is uitgebrand de warmte langer gevangen te houden in de intacte warme muur met rookkanalen.
Wellicht met een goedkope warmtewisselaar om de tempurierung te voorzien van heet water. Grote buffer midden in het huis in je isolatiedoos.
Er is een kelder bjna in het midden van het huis. Hij is wel niet superdroog en ietwat ondiep, maar daar moet een buffervat mogelijk zijn...

ritsaert snijder
Berichten: 4375
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door ritsaert snijder » 10 nov 2019, 11:15

Je woont In Belgie dus kalk is geen probleem. Denk je dat de kalk daar wordt gewonnen? Dan heeft dat de voorkeur. Als het dan toch uit Belgie komt kan je het ook meenemen. :D

Je kan een goede kachel vast daar wellicht bouwen op de plek van de oude kachel. Waarschijnlijk staat die centraal. Ik zou de kachel en buffervat centraal inbouwen in je doos! Alle warmte centraal houden. En dan niet in een kelder maar midden in je huis. Het kunnen ook meerdere buffers zijn. Buffers zijn prima zelf te bouwen.

Ik schat dat een goed kachelconcept ongeveer 60 procent beter werkt als die traditionele lokale kachel. Rendement van de kachel en rendement naar de ruimte. Als je met hout gaat verwarmen is dat een heel groot verschil.

Een combinatie van hoog rendements houtkachel - goede warmtewisselaat - buffers en tempurierung is voor jou - schat ik zo in - de winnende combinatie. Dat klinkt heel duur maar is goedkoop te bouwen!

Kalkhennep in een dampopen systeem aan de binnenkant. Hele dikke hoeveelheden. Wellicht ideaal voor de doos en dan met een PIR systeem voor de buitenkant.

Maar ik zou kiezen voor buitenom isoleren met PIR. Pir platen overlappend plaatsen (bijvoorbeeld platen van 6 dik in een een overlappend systeem, totaal 12 dik) aan de buitenkant. Wat ze ook zeggen, de platen krimpen een beetje en de kieren veroorzaken "koudebruggen". Overlappend lost dit op! Folie en dan aftimmeren met lariks. Deze isolatie buitenom boekt resultaten, is redelijk makkelijk te realiseren en is goed toepasbaar bij een houten huis.

Ik zou het concept van dampopen (containerbegrip) isoleren goed laten bezinken....Wat doet vocht met het isolatiepakket. Welke isolatiewaarde kan je realiseren? Hoe moeilijk is het om het toe te passen? Dampopen is prima maar hoe gaat het werken voor jou in de praktijk. Ik vind een goed werkend systeem op basis van PIR ecologischer dan een kalk-hennep-vlas concept wat niet goed werkt.

Ik adviseer je sowieso om je hele concept - na de nodige zelfstudie met een ervaringsdeskundige ter plaatse te bespreken. Je kunt niet op een forum op afstand....zonder de details te kennen ....een gedegen advies geven. Geef geld uit aan een goed plan en realiseer het plan zo goedkoop mogelijk!
groet!

Ritsaert

rijpezweer
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer » 10 nov 2019, 12:04

ritsaert snijder schreef:
10 nov 2019, 11:15
Je woont In Belgie dus kalk is geen probleem. Denk je dat de kalk daar wordt gewonnen? Dan heeft dat de voorkeur. Als het dan toch uit Belgie komt kan je het ook meenemen. :D

Je kan een goede kachel vast daar wellicht bouwen op de plek van de oude kachel. Waarschijnlijk staat die centraal. Ik zou de kachel en buffervat centraal inbouwen in je doos! Alle warmte centraal houden. En dan niet in een kelder maar midden in je huis. Het kunnen ook meerdere buffers zijn. Buffers zijn prima zelf te bouwen.
Je bedoelt buffervat/buffervaten met water zelf inbouwen?
Ik schat dat een goed kachelconcept ongeveer 60 procent beter werkt als die traditionele lokale kachel. Rendement van de kachel en rendement naar de ruimte. Als je met hout gaat verwarmen is dat een heel groot verschil.

Een combinatie van hoog rendements houtkachel - goede warmtewisselaat - buffers en tempurierung is voor jou - schat ik zo in - de winnende combinatie. Dat klinkt heel duur maar is goedkoop te bouwen!
Ik vraag me af hoe ik dat berekend krijg naar frequentie van de nood aan stoken.
Kalkhennep in een dampopen systeem aan de binnenkant. Hele dikke hoeveelheden. Wellicht ideaal voor de doos en dan met een PIR systeem voor de buitenkant.

Maar ik zou kiezen voor buitenom isoleren met PIR. Pir platen overlappend plaatsen (bijvoorbeeld platen van 6 dik in een een overlappend systeem, totaal 12 dik) aan de buitenkant. Wat ze ook zeggen, de platen krimpen een beetje en de kieren veroorzaken "koudebruggen". Overlappend lost dit op! Folie en dan aftimmeren met lariks. Deze isolatie buitenom boekt resultaten, is redelijk makkelijk te realiseren en is goed toepasbaar bij een houten huis.

Ik zou het concept van dampopen (containerbegrip) isoleren goed laten bezinken....Wat doet vocht met het isolatiepakket. Welke isolatiewaarde kan je realiseren? Hoe moeilijk is het om het toe te passen? Dampopen is prima maar hoe gaat het werken voor jou in de praktijk. Ik vind een goed werkend systeem op basis van PIR ecologischer dan een kalk-hennep-vlas concept wat niet goed werkt.
Ik ben daar niet religieus fanatiek in. Ik probeerde alleen aan te geven dat ik de vochthuishouding in zo'n systeem nog niet snap.
Ik adviseer je sowieso om je hele concept - na de nodige zelfstudie met een ervaringsdeskundige ter plaatse te bespreken. Je kunt niet op een forum op afstand....zonder de details te kennen ....een gedegen advies geven. Geef geld uit aan een goed plan en realiseer het plan zo goedkoop mogelijk!
Het probleem daar is dat er zo ongelofelijk weinig mensen met duurzaam (ver)bouwen bezig zijn. Er is daar zo weinig relevante kennis en ervaring. Er is nog veel meer historische uitvoeringspraktijk, maar heel weinig recents.

ritsaert snijder
Berichten: 4375
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door ritsaert snijder » 11 nov 2019, 09:25

Rijpezweer,
Ja buffervaten zelf bouwen. Wordt gedaan met hergebruik van allerlei vaten. Maar zelfbouw met EPDM wordt ook gedaan. Een goede fundering is wel fijn maar dat is daar wellicht geen probleem. Zelfbouw heeft als voordeel dat je de buffervaten op de juiste plekken kan bouwen.

De berekening van het verbruik van een bestaand huis wat je gaat isoleren is heel lastig, Isolatie valt vaak tegen. Mijn 50 cent is om de isolatie uit te voeren en om dan te kijken hoeveel energie het kost om het huis warm te houden (meten over een wat langere periode).

Dampopen en ecologisch. Nadeel is dat er nogal wat isolatielagen worden opgebouwd met materiaal wat kwetsbaar is voor vocht (bijvoorbeeld vocht in een niet gestookt huis in de herfst) dat komt er bijna niet meer uit en is desastreus voor de isolatiewaarde. Sowieso is de isolatiewaarde minder goed. Een dikke laag PIR, overlappend geplaatst, aan de buitenkant is goedkoper (B-keuze) en makkelijker te plaatsen en heeft een fors hoger rendement. Dat is ook goed en veilig toe te passen bij de de isolatie van een houten huis.

Het is voor mij de vraag welke variant ecologisch gezien beter uitpakt. Als je een bestaand huis voor een lange periode verbouwt dan kan de PIR variant wel eens beter uit de bus komen. Onderzoeksgegevens zijn zeldzaam!
groet!

Ritsaert

Plaats reactie