ltv vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hans_Rovers

ltv vloerverwarming

Bericht door Hans_Rovers » 29 okt 2018, 09:43

Ik heb thuis een combinatie van vloerverwarming en wandverwarming (wandverwarming in de slaapkamers, vloerverwarming beneden). Ik heb de ketel ingesteld op 45 graden (max temperatuur wandverwarming, geen menger) maar ik heb nu het probleem dat mijn vloerverwarming beneden niet goed warm word. Ik heb een verdeler van Robot (deze: http://www.warmwinkel.nl/vloerverwarmin ... --pomp-3-4) met de thermostaat hiervan op 50 graden (vol open). Deze verdeler mengt standaard het water vanaf de ketel met het retour water, en vanwege de lage temperatuur van de ketel wordt het water nu niet goed warm (28 graden aanvoer, 25 graden retour). Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik de verdeler vervangen voor de LTV variant (http://www.warmwinkel.nl/vloerverwarmin ... pomp379135), of zijn er nog andere oplossingen?

Bonusvraag: welke watertemperatuur mag ik maximaal in mijn wandverwarming stoppen? Ik lees 45 en 50 graden, ik durf nu niet hoger te gaan dan 45. Heeft iemand ervaring met hogere temperaturen?

Paide

Re: ltv vloerverwarming

Bericht door Paide » 29 okt 2018, 11:12

Ja inderdaad. De flow vanuit je ketel naar je vloer is te laag doordat er veel retourwater wordt bijgemend.
LTV verdelers mengen geen retourwater bij, waardoor je meer energie in je vloer stopt.
Wandverwarming lijkt me niet bedoeld om zo heet te gaan, het is geen radiator... Ook hier is het idee om te zorgen voor een hoge flow en een deltaT van een paar graden.

Hans_Rovers

Bericht door Hans_Rovers » 30 okt 2018, 07:34

Dus de conclusie is; nieuwe verdeler. OK helaas, ik zal het nog eens met de loodgieter overleggen.

LeaD

Bericht door LeaD » 30 okt 2018, 08:37

En als de ketel wordt ingesteld op 55 graden of hoger , wat doet de verdeler dan ?
Vergeet de bovenstaande vraag, wegens de wandverwarming.

Heb je de aanvoer en retour temperatuur aan of nabij de wandverwarming al opgemeten ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

Hans_Rovers

Bericht door Hans_Rovers » 30 okt 2018, 08:52

Volgens de specs wil de verdeler minimaal 70 graden. Dan werkt het vloerverwarmingssysteem ook volgens mij (moet ik eigenlijk nog eens testen nu het kouder is), maar dan moet ik het wandverwarmingssyteem afkoppelen want dat kan die temperatuur niet aan.

Edit: temperaturen heb ik bij de wandverwarming nog niet opgemeten. Ik heb wel een ir meter klaarliggen om dit te gaan doen dus ik zal daar eens werk van maken. Ik denk dat je punt is dat ik de ketel zo moet instellen dat de daadwerkelijk gemeten aanvoertemperatuur 45 graden is?

LeaD

Bericht door LeaD » 30 okt 2018, 09:04

En je kan het debiet door de wandverwarming ook nog wat verkleinen (dit noemen ze dan hydraulisch inregelen) of indien mogelijk zet je er een thermostatisch kraan tussen.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

Paide

Bericht door Paide » 30 okt 2018, 10:33

ik zou de wandverwarming aan de vloerverwarmingsverdeler toevoegen. Wandverwarming is ook LTV.

Als je geen traditionele radiatoren hebt en alles LTV is, kun je naar een simpele verdeler zonder pomp. Je gebruikt dan de pomp van de CV-ketel. Max temp van je CV verlaag je dan naar de LTV temperatuur van een graad of 35.

GTV6

Bericht door GTV6 » 30 okt 2018, 13:18

De verdeler heeft een 3/4 aansluiting, is de leiding van de ketel naar de vloerverwarming wel uitgevoerd in 22 mm.
Kun je de pomp van je ketel niet wat hoger instellen.
Je zou toch een wat hogere temperatuur moeten kunnen halen als je daadwerkelijk met 45 graden aankomt bij de verdeler.

Plaats reactie