houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 » 18 sep 2018, 17:10

Door het mixventiel wil ik de temperatuur van 90 naar 70 brengen. 90 is onnodig heet voor in de verwarming, dus vandaar.

Zonder mix ventiel kan ook niet, omdat ik veel uponor gebruikt heb in huis bij aanleg van de verwarming, die max 70 graden continu kan hebben.

Wat maakt dit uit voor de plaats van de pomp?

WilfredT2

Bericht door WilfredT2 » 03 okt 2018, 19:01

ik heb inmiddels ook het buffervat. het is geen gelaagd vat, hoewel ik begrijp dat dit beter zou zijn.

er zitten in totaal 10 aansluitingen op, op verschillende hoogtes. Welke kan ik nu het beste gebruiken? Ik heb de aanvoer/retour van de houtvergasser, en de aanvoer/retour van het verwarmingssysteem in huis, dus radiatoren, vloerverwarming etc.

Mijn gedachte is heet water van de vergasser bovenin laden, en dan een lage aansluiting weer naar de vergasser toe.

verwarming ook hoog aftappen, door de radiatoren en dan laag weer terug.

iemand opmerkingen hierover?

hanskraayeveld
Contacteer:

Bericht door hanskraayeveld » 04 okt 2018, 06:30

het is geen gelaagd vat
Wat versta je onder een gelaagd vat?

Over de aansluitingen kan ik wel iets zinnigs zeggen.

Om een vat op te warmen hoef je niet perse hoog erin.
Wat de voordelen van hoog erin gaan zijn:
Vlug warm water eruit, en een betere opbouw van de gelaagdheid.

Nadeel: als je je buffervat opgewarmd hebt tot 80 a 90 graden, de helft verbruikt heb, en weer gaat stoken, ga je in principe je bovenste water "afkoelen" naar de 60 graden, afhankelijk van je mixventiel temp.
In de praktijk betekend het dat je je vat snel naar helemaal 60 graden brengt, en daarna weer stapsgewijs opwarmt. Je gaat je gelaagdheid flink verstoren.

Ik vind dat persoonlijk geen groot bezwaar. Je zou (als je het wel een bezwaar vind) je aanvoer van je houtvergasser halverwege je buffervat erin kunnen laten komen. Nadeel daarvan is, dat je geen mooie opbouw van gelaagdheid heb, en niet direct warm water ter beschikking. Hij gaat namelijk de bovenste helft stapsgewijs verwarmen.

Over de aanvoer naar je huis boven vandaan:

De meest logische keuze als je geen sanitair water ermee wilt verwarmen. Anders zou je het bovenste gedeelte kunnen "bewaren" voor sww.
Je vakgebied geeft geen garantie voor een heldere kijk op de zaken.

WilfredT2

Bericht door WilfredT2 » 11 okt 2018, 09:41

ik heb een mixventiel met een 72 graden patroon. meer dan 70 graden richting de convectors/radiatoren heb ik ook niet nodig, dus het is niet erg als de buffer bovenin terug gaat naar 70 graden, en daarna pas weer warmer gaat worden.

tussen buffer en convectors/radiatoren komt ook een thermostatische menger, die ik op 60-70 graden wil hebben, dus daarom al helemaal geen probleem als er bovenin af en toe 'koeler' water zit.

Plaats reactie