Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

benthuis
Moderator

Re: Verf op basis van lijnolie, ervaringen?

Bericht door benthuis » 10 feb 2019, 21:09

Goed om de ervaringen te horen!
Zelf wat bijenkasten in de lijnolie verf gezet. Moet zeggen dat het prima werkte.
Over houdbaarheid-kwaliteit kan ik nog niks zeggen.... De bijen misschien wel..!?
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

Geertje
Contacteer:

Bericht door Geertje » 13 feb 2019, 17:08

Goed dat te horen Alef! Het is inderdaad 10 jaar geleden. Heb toen ettelijke weken moeten wachten tot het stofdroog was (toen zat het natuurlijk vol stof) en vervolgens werd de witte verf hartstikke geel. Ik was het al helemaal zat en heb het na 3 maanden, toen het eindelijk droog genoeg was, overgeschilderd...

jwardenier

Bericht door jwardenier » 13 feb 2019, 20:25

Ben ik heb 25 jaar terug simplex kasten gemaakt van beton plex ,gelakt met lijnolie ,ze beginnen nu slechter te worden ,met hier en daar wat lapwerk denk ik ze nog wel 10 jaar te kunnen gebruiken .
Heb wel het idee dat de bijen de olie weg geknaagd hebben bij de randen ,ze houden van schoon hout ,heb inmiddels wat stro korven gemaakt ,deze behandelden ze vroegen met leem en koestront ,in Staphorst zag ik ze in het groen .
De warre kasten heb ik aan de buitenzijde geschilderd ,had liever zelf een sopje gemaakt ,het ontbrak me aan de tijd .
Heb niet het idee dat de bijen een voorkeur hebben ,wel voor de kleur ,geel zijn ze dol op .

Plaats reactie