stampleem voor vloer

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruspek

stampleem voor vloer

Bericht door ruspek » 13 feb 2018, 09:43

Hoi allemaal,

ons huis nadert nu de eindstreep.
Muren van een HSb met stro. extra isolatie (en voor gemak / snelheid)houtvezelisolatieplaten erop.
Nu keuzes maken voor de vloer.....
we willen in ieder geval geen tegels ;-)
We hebben gekeken naar Marmoleum, woonbeton, betonciré, gietvloer.
alle mooi maar om verschillende redenen voelt het niet helemaal goed.
Nu kwamen we ergens op het WWW de naam Stampleem tegen. Leem dat gebruikt wordt voor vloeren. afgewerkt met een was of olie.

Wie heeft er ervaring met leem op de vloer?
voor- nadelen?
wie kent bedrijf die dit verkoopt?
kan dit met vloerverwarming?
hoe dik moet de leemlaag zijn?

oftewel: wie heeft er meer info? op het WWW kan ik maar weinig vinden nl.

groet ruben

Ernest Dubois

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Ernest Dubois » 13 feb 2018, 10:33

Het maakt een uitstekende vloer. Enig nadeel is langs de randen waar het kwetsbaar is en vraagt om aandacht. Niet zo veel langs een muur maar bijvoorbeeld de naad waar de overgang tot een andere vloer is.
Ik ken geen bedrijf maar het is gemaakt van gewoon leem en wat je daarbij ook wil instoppen.
De vloerverwarming die ik had was gewoon de leemkachel die ernaast stond, stralingswarmte. Vloer was warm tot in juli.
In total was mijn vloer 70 cm dik. Opbouw: puin in drie lagen van grof tot fijn, laag vlas stengels als bewapening met daarboven ook leem in drie lagen van grof naar fijn en toepasselijk samenstelling en als laatste afgewerkt met schellak en was.

ruspek

Bericht door ruspek » 13 feb 2018, 12:29

hoi

ik was vergeten aan te geven dat ik maar een opbouw van 70 (tot max 80) mm kan hebben.

Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois » 13 feb 2018, 13:40

Vergeet het dan.

Pigion

Bericht door Pigion » 27 apr 2018, 17:10

Ik ben opgegroeid op een redelijke grote boerderij in het Groningerland. De oudste schuur had een "eerden deel". De deel is het verlengde van de grote deuren waar de boerenwagens naar binnengaan was dus gemaakt van aarde en voor deze toepassing werd stampleem gebruikt. Als de schuur in het voorjaar leeg was, werd deze geraagd, de muren gewit en de "deel" werd met een teerproduct behandeld en daarna afgestrooid met scherp zand. Het doel van teren en scherp zand was verbeteren van de bestendigheid tegen water en anti-slip. In oudere boerderijen op minder rijke grond had soms ook het middenhuis van een kop-hals-romp boerderij een lemen vloer. ik ken één voorhuis waar ook de "gewone kamer" een lemen vloer had. Het probleem is deze droog te houden, ook aan de randen grenzend aan steens muur. Ik sprak eens met Fetze Tigchelaar over leemtoepassingen. Hij had een lemen vloer in zijn toon-kamer, doch problemen langs de buitenmuur. Ik weet niet welke behandeling die vloer had ondergaan.
Pigion

maarten martens

Bericht door maarten martens » 18 aug 2018, 21:28

een stamplemen vloer kan je wel degelijk plaatsen vanaf 1,2cm tot 7,5cm dikte !

hierbij mijn eigen test van 3 delen stampleem (links 4:1 / midden 3:1 / rechts 2:1)
deze worden afgewerkt met :
- enkele lagen lijnolie (gekookt)
- licht schuren
- eventueel waxlaag om in de badkamer te kunnen dienen

bron : "earthen floors - a modern approach to an ancient practice - isbn 978-0-86571-763-3

mvg
Maarten
Bijlagen
4_stamplemen vloer_test.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

Plaats reactie