Elektrische vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Scrambler
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2015, 08:00

Elektrische vloerverwarming

Bericht door Scrambler »

Hallo allemaal,naar een paar jaar mee lezen en ideeen op doen heb ik een vraag.
Wij willen in de hal van ons huis een klein stukje vloerverwarming aan laten leggen (ong.7m).
Hiervoor moet ik een oude tegelvloer verwijderen wat natuurlijk een hele klus is,dan kunnen leidingen gefreesd en gelegd worden.
Al met al word dat toch nog een aardige klus. Plus de kosten die hier mee gemoeid gaan(heb offerte van 1200euro).
Nu neig ik ernaar om hier elektrische vloerverwarming neer te leggen,ook omdat het hier om bijverwarming gaat.
Is dit een rare gedachte ,ook omdat wij een houtkachel hebben en na wat ik hier lees geeft dat ook wel wat problemen en mogelijk behoorlijke extra stookkosten.Ook ben ik van plan van het voorjaar 6 zonnepanelen op het dak van onze schuur te laten plaatsen.
Zou graag van jullie horen hoe jullie er over denken,of misschien andere niet te ingewikkelde ideen hebben. Niet te moeilijk want ik ben geen techneut :D.

Groet Bas
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door LeaD »

Je kan de vloerverwarming ook tegen het plafond plaatsen. Hoef je de vloer niet op te breken.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door Joepie »

De elektrische verwarming is eenvoudig schakelbaar op tijd. Je kunt per dag aangeven op welke momenten je verwarming wilt hebben. Zo kan je verwarmen op de momenten dat je het echt nodig hebt en dan is het verbruik laag. Het vermogen van een elektrische vloer is niet zo hoog. Als de ruimte niet zo goed is geïsoleerd (sterk afkoelt) dan kan het resultaat tegenvallen.

Is je houtkachel een CV? Dan zou je een radiator kunnen overwegen? Tegenwoordig heb je voor een paar tientjes een thermostatische radiatorknop met tijdinstelling. Je schrijft 'oude vloer'. Is dat charmant oud of te vervangen oud? Met vrezen of een elektrische mat ben je de oude vloer voorgoed kwijt.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Scrambler
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2015, 08:00

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door Scrambler »

Hallo Joepie,
met oude vloer bedoel ik oude rommel. Het is in de hal van ons huis en daar is het s'winter behoorlijk fris.Er hangt wel een cv radiator.
De houtkachel die we hebben is een gewone simpele houtkachel.Het is echt bedoeld om de optrekkende kou van de vloer te verminderen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Heel die vloer d'r uit hakken, zandpakket op hoogte brengen, 20cm eps er in en dan vloertje met slangen er inleggen. Verdeler er op, die radiator er af en op de cv aansluiten. Die eps voorkomt de optrekkende kou, die slangen maken het comfortabel.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Mee eens...
Scrambler
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2015, 08:00

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door Scrambler »

Hoi Jantje en Hans,dit gaat niet lukken want onze kelder zit er onder.Anders had ik dat misschien wel gedaan.Maar is elekrisch echt zoveel duurder in gebruik dan gas? De aanleg daarvan is veel goedkoper,dan met een cv leiding. Maar het milleu wil ook wat dus het is ook niet de bedoeling dat het stroom verbruik zodanig word dat er nog een kolencentrale bij moet komen :lol:
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door Wouter Gillis »

Ik neem aan dat er ook een buitendeur is aan de hal? Hoe is het met die tochtdichting gesteld? Dikwijls is het de combinatie van een koude vloer én een tochtende buitendeur die voor een onaangename temperatuur zorgen.

Zijn de tegels dan rechtstreeks op de betonplaat getegeld of zit er nog een laag tussen? Chappe, zand,...

Een (elektrische) vloerverwarming op een ongeïsoleerde vloer, lijkt me hoedanook geen goed plan. Zoals Lea zei, eventueel kelderplafond isoleren mocht je de nodige opbouwruimte niet hebben.

Er bestaan overigens ook dunne VV systemen (droogbouw) waar je rechtstreeks op kan tegelen.

Als er een radiator staat, kan je de vloerverwarming als retour van de radiator nemen.
De vloerverwarming kan je volledig zelf aanleggen, is echt niet moeilijk

groet
Wouter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Vloerverwarming aanleggen niet, maar zelf de sleuven frezen lijkt me een heidens karwei...
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door JW te R »

Als het alleen om koude voeten gaat zou je kurk als vloerbedekking kunnen overwegen. Dat isoleert prima. Ik heb het jaren in de woonkamer gehad, en het voelde nooit koud aan.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door Wouter Gillis »

idd zelf frezen zou ik ook niet doen. Zelf buizen aanleggen als je voldoende hoogte hebt bedoelde ik.
Scrambler
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2015, 08:00

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door Scrambler »

Proef hier toch een beetje de mening voor het leggen van een cv vloerverwarming.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Elektrische vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Zou het een oplossing zijn als je onder die keldervloer de verwarmingsslangen monteert, dus heel strak tegen het kelderplafond. Vervolgens daar overheen een heel goed pak isolatie, randjes en kantjes goed aanwerken. De warmte stijgt het liefst op.
Plaats reactie