Waar wil het ecologieforum naartoe?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:OK, en de tussenweg is een rustige transitie... :mrgreen:
LOL, vast wel...


Wat mij persoonlijk "irriteert" (niet het juiste woord, maar ik vind zo snel geen betere) is dat ik me kan voorstellen dat de hele aanpassing zonder geweld en massa sterfte kan plaatsvinden. Maar dat we deze niet zullen kiezen. Er is gewoon geen draagvlak voor.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Pietje »

Dat draagvlak... Bij de massa denk ik wel degelijk. Maar zolang zij in de macht van het geldsysteem gevangen zitten, doen zij weinig dan overleven en een beetje lol hebben. De mensen achter het geldsysteem/financiele gebeuren willen zeker geen transitie; dat zou hun de macht kosten. Dus vooral zij houden transitie tegen, en koersen aan op WW3 en vergelijkbare ongeregeldheden. Verdeel en heers. Een forum als dit kan wel helpen mensen te inspireren zaken anders aan te pakken, anders te benaderen, anders over te denken. Eerst heel langzaam, steeds meer en sneller tot niemand weet dat er ooit anders gedaan/gehandeld werd.
Zo stel ik het me voor. En ik ben vast begonnen ;-) Naar waar ik naar toe wil.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door jobplas »

Dutch John schreef:Een compleet genegeerde quote van mro:
mro schreef: Waarom denkt men nooit eens in de omgekeerde richting: het kan toch niet onmogelijk zijn om goed te leven zonder of quasi zonder energie? Ja, je moet creatief zijn en helemaal anders gaan denken maar rationeel en logisch bekeken is het wel een simpelere (en goedkopere) weg dan deze die nu gekozen wordt.
Zelfs op het ecologieforum staat dit steeds vaker gelijk aan het trekken aan een dood paard. Tien jaar geleden dachten we hier meer in de richting van bovenstaande uitspraak: kleine private oplossingen in de lijn van minder is meer. Nu is vaak de hoop gevestigd op technofix oplossingen die -als ze verder komen dan de tekenplank- onbetaalbaar zullen blijken. Intussen verspillen we kostbare tijd.

Het ecologieforum gaat dezelfde kant uit als het ecobouwersforum. Dat mag. Maar uiteindelijk zonder mij. Het kost me teveel negatieve energie.

Groet,
DJ
Intressant onderwerp, jammer dat je afscheid neemt of op een laag pitje gaat.
Ik weet niet waar dit forum naar toe gaat, het is in ieder geval vast niet 1 richting, omdat het forum een platform bied voor veel mensen en veel meningen.
Ik weet wel, dat ik persoonlijk veel aan dit forum heb, ik krijg er inspiratie door, ideen, wordt gestimuleerd om na te denken over onze levensstijl, toekomst en gebruik van energie. Ook al heb ik de afgelopen periode behoorlijk geinvesteerd in technieken, ik geloof ook in low tech oplossingen. Heb een grote voorkeur voor "de dingen die je zelf maken of bouwen kan".

Ook al zijn er onderwerpen in dit forum die mij niet aanspreken, ik ben erg blij met het bestaan en ik kom regelmatig terug.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door jwardenier »

wij leven en werken zoveel mogelijk zelfvoorzienend , via dit forum veel opgedaan o a van de ideeën van D J .
Een goed voorbeeld doet volgen , zo hebben we onze siertuin omgezet tot voedselbos met geur en verfplanten .
De moestuin is ingericht naar permacultuur .
Ook andere ideeën uitgewerkt of afgeschoten waarvoor mijn dank aan D J .
Bijen houden volgens warren systeem ,windmolentje energieopslag enz enz .
En er staat nog het een en ander gepend , o a kachel , zonneboiler en 12 v systeem op paardenkracht, de oogst verwerken malen en pletten met paardentraxtie .
Natuurlijk is er maar een klein groepje dat zo wil leven .
Er zijn discussies ,soms met hatelijke woorden ,en er zijn technische oplossingen die meer kosten als dat ze opleveren , maar al met al heeft het forum bijgedragen aan oplossingen .
Ik mis de inbreng van de meubelmaker , met zijn gestuukte wanden van aarde en koestront en prachtig handgemaakte deuren .
en al kon ik soms zijn discussies ook niet bijbenen, als D J zijn inbreng niet meer deelt zal dit een groot gat achterlaten .
John .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door alefarendsen »

Natuurlijk is er maar een klein groepje dat zo wil leven .
Dat valt mij ook op. aan de ene kant verbaast het me, aan de andere kant is het ook wel logisch.

Voordat wij in Muiden neerstreken hebben we een tijdje in een berggebied in Italië gewoond. Hier waren mensen veel meer bezig met simpele oplossingen en leven met de natuur. Het was een warm bad waar we in terecht kwamen. Iedereen was in november druk bezig de houtvoorraad aan te vullen en het gesprek van de dag ging vaak over de eerste sneeuw die in aantocht was. 80-jarige vrouwen zaten in kelder twijgen af te korten voor gebruik als aanmaakhout en de kolen werden van het land gehaald zodat ze niet bedolven zouden worden onder de sneeuw.

Terug in Nederland kwam ik erachter dat er weinig 'medestanders' zijn en weinig mensen die een simpeler levensstijl kunnen waarderen. Ik was daar eersr verbaasd over, waarom wel in Italie, en niet hier?? Later bedacht ik me dat het hier ook wel veel moeilijker is. De grondprijzen zijn megahoog , als er überhaupt al grond beschikbaar is. Ook is dienstverlening inmiddels onze grootste inkomensbron.

Nou ja, vast meer redenen te verzinnen waarom de groep mensen die een dergelijke levensstijl niet willen of niet kunnen implementeren. Feit blijft dat het daarom des te mooier is als mensen als DJ hun ervaringen blijven delen. Dank daarvoor!

Ik zal daarnaast zelf proberen vaker mijn ervaringen te delen.

Groet,
Alef
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Dutch John »

Ouder topic nog eens ophalen.

Ik houd van dit forum. Maar ik hield er meer van. Want het ecologieforum heeft steeds minder met ecologie te maken. Veel meer met economie. En met het behoud van verworven comfort door het omarmen van technofix oplossingen. Van mij mogen mensen die oplossingen aanbidden, maar wat heeft dat nog met ecologie te maken? Dat is compleet de andere kant uit. Wat ook niet past is het feit dat energie (die andere poot van dit forum) zo breed is, dat ook niet-ecologische energie-oogstmethodes aan bod komen en het beeld verwateren.

Nu kun je stellen: je kunt jouw richting en mening toch evengoed plaatsen? Dat zou kunnen, maar ik ben door de jaren heen wat te vaak afgebrand en ontmoedigd door meelezende trollen en andere saboteurs. Kennelijk ben ik niet de enige. Nogal wat anderen met dezelfde richting zijn geheel of gedeeltelijk afgehaakt.

Dit forum heeft mij gevormd. Het heeft inzicht gegeven en mij getriggerd bepaalde onderwerpen uit te diepen. Getallen liegen niet en na de relatie tussen EROEI en economie begrepen te hebben, heb ik mijn leven erop aangepast. Ik zou graag verder gaan met mensen die dit ook snappen zonder telkens spitsroeden te moeten lopen en keer op keer te wijzen op het belangrijkste getal van de 21ste eeuw: EROEI.

Wat ik zou willen is een afsplitsing van dit forum, waar we meer terug naar de basis kunnen. Mijn voorstel: maak van het ecologieforum het economie- en energieforum en vorm een apart nieuw ecologieforum. Waar consuminderen en leven dichtbij de natuur weer een solide basis krijgen zonder afgefakkeld te worden door meelezende economisch gerichte elementen die een compleet andere richting geadopteerd hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Pietje »

Ik begrijp goed wat je bedoelt...
Het forum is een platform, niet meer/minder. En dat trekt mensen aan, wat weer mensen aantrekt (of afstoot). Want uiteindelijk gaat het om de inbreng van gebruikers welke kant de content zich beweegt. Tegelijkertijd is alles al geschreven wat relevant is: met de zoekfunctie kun je eigenlijk alle vragen die kan verzinnen beantwoord krijgen.

Ik vind het ook jammer dat de laatste tijd de inbreng vooral is "blijven leven zoals we gewend zijn met een technisch groen "duurzaam" randje." Een energietransitie zoals er aan zit te komen kan gewoon niet gedaan worden als we blijven leven zoals we dat nu doen...

Dus als het helpt om die mensen bij een forum te binden die je graag bij elkaar wilt hebben, dan wil ik dat zeker overwegen. Gelijkgestemden hebben elkaar over het algemeen minder te zeggen dan een gelijkgestemde tegen een andersdenkende. Dus ik hoop dat het geen saaie boel gaat worden.... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Paul Joosten »

Jarenlang heb ik geworsteld met het me eigen maken van een moeilijk onderwerp in mijn vakgebied: elektromagnetische velden. Ik had daar op verschillende niveau's en scholen les in gehad maar echt snappen deed ik het nooit, vooral de hogere wiskunst die erbij nodig was maakte het me lastig. Het veranderde toen ik les ging geven, practica met echte apparatuur. Niet alleen dat hielp, maar vooral de vragen van de aankomende studenten die gaten in mijn verhaal probeerden te prikken.

Stilstand is achteruitgang. Je terugtrekken in je eigen bubbel is misschien wel aangenaam maar wat tegenspraak of een andere (al of niet welgevallige...) kijk op de zaak helpen je uiteindelijk wel om verder vooruit te komen. Daarbij moet je je niet teveel laten afschrikken door wat anderen van jouw ideeën vinden en al helemaal niet van trollen (ze vooral NIET voeren!). Zo lang discussies niet ontaarden in gescheld, welles-nietes of andere niet-constructieve berichtjes (maar daarvoor hebben we moderatoren) kan je er alleen maar beter van worden. In een goed gevoerde discussie kan je wellicht andersdenkenden op grond van jouw argumenten 'bekeren'.

Splitsen in aparte fora zou ik dus betreuren maar wellicht is er voor bepaalde sub-fora te denken aan specifieke regels, die dan wel helder geformuleerd als klevend berichtje geplaatst zouden moeten worden, met een moderator die daar voor dat subforum goed de hand aan houdt.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door mro »

Ik ben niet tegen techniek, ik lees er graag en veel over, het is ook mijn werk, als technieker kom ik op veel plaatsen; van gewone woningen tot de hele grote multinationals.
Iedere keer dat ik iets nieuws hoor of zie denk ik er over na: over wat gaat het in essentie, wat is het rendement, de potentiële risico's,...

In 99,99% van de gevallen denk ik: leuk, maar ik ga dat niet kopen.

Naast de techniek mag het op dit forum wel iets breder gaan vind ik. De dingen en gewoonten die we normaal vinden wat meer in vraag stellen. Meestal zie je dan dat veel zaken al eens uitgevonden of geprobeerd zijn, dat vind ik heel interessant. Energie is honderden jaren schaars geweest en daar heeft de mens zich al bij al goed aan aangepast op een heel creatieve manier.

Momenteel is energie allesbehalve schaars en dat zie je ook, veel verder dan 'draai het kraantje wat meer open' komen we niet.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John schreef: 05 jan 2018, 07:18 Wat ik zou willen is een afsplitsing van dit forum, waar we meer terug naar de basis kunnen. Mijn voorstel: maak van het ecologieforum het economie- en energieforum en vorm een apart nieuw ecologieforum. Waar consuminderen en leven dichtbij de natuur weer een solide basis krijgen zonder afgefakkeld te worden door meelezende economisch gerichte elementen die een compleet andere richting geadopteerd hebben.
Ik zie hier inderdaad ook steeds minder de consuminderaar en natuurmens 'voorbijkomen'.
Ook mij heeft dit forum vaak getriggerd om zaken van een andere kant te bekijken of juist voor het eerst kennis mee te maken. Techniek vind ik zelf ook prachtig, maar ik denk niet dat het dé oplossing gaat worden voor de toekomst.

Zag laatst nog een stukje "Showroom" van Sjoke Jansen. Zo basic denk ik niet te kunnen leven. Zeker niet met een gezin. Maar het stimuleert wel om er eens goed over na te denken. En ik vind het gewoon prachtig om het eenvoudig leven te zien van een mens die gelukkig was zonder al de heisa van het tegenwoordige leven.

https://www.youtube.com/watch?v=EnNtK-M5cfo

Er is denk ik gewoon behoefte aan discussie en praktijk-info rondom consuminderen en dichtbij de natuur leven.

Wat mij betreft liever geen ander forum, of subforum, maar gewoon onderwerpen in dit forum. Hoewel ik heel goed begrijp dat er leden zijn die ontmoedigd zijn geraakt of zelf afgebrand.Ik hoop alleen dat die situatie is om te keren. En dat we hier wat ecologische onderwerpen 360 graden kunnen bespreken.
Change, before you have to.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef: 05 jan 2018, 07:18 Ik zou graag verder gaan met mensen die dit ook snappen zonder telkens spitsroeden te moeten lopen en keer op keer te wijzen op het belangrijkste getal van de 21ste eeuw: EROEI.

Wat ik zou willen is een afsplitsing van dit forum, waar we meer terug naar de basis kunnen. Mijn voorstel: maak van het ecologieforum het economie- en energieforum en vorm een apart nieuw ecologieforum. Waar consuminderen en leven dichtbij de natuur weer een solide basis krijgen zonder afgefakkeld te worden door meelezende economisch gerichte elementen die een compleet andere richting geadopteerd hebben.
Het argument dat een forum een plek voor discussie is, waarbij de mensen die er discussiëren bepalen waar het heen gaat gaat wat mij betreft maar ten dele op, of misschien eigenlijk wel helemaal niet. Het is wat mij betreft niet raar dat voetbalfanaten op een voetbalforum stoppen met posten als het forum overspoelt wordt door schaatsfans...

Ik denk dat alle kennis die hier inmiddels zit over hout-CVs, warmtepompen, isolatie, PV een bepaald publiek trekt wat inderdaad om andere redenen in de wedstrijd zit dan sommige anderen.

Met andere woorden, ik ben het met je eens DJ en ik mis ook de input van en discussie met mensen die een leven dichter bij de natuur willen leven. Wel vanuit kracht, want preppers, daar heb ik geen zin in...

Mocht er een serieuze schare mensen zijn die ergens ander een plek wil die meer daarop geënt is, dan werp ik me graag op om een forum op te zetten.

Overigens herken ik de trollen, saboteurs die aan het affakkelen zijn niet. Ik denk dat het andere geluid simpelweg te groot is zodat waar het voor mij over zou moeten gaan om dit een fijne plek te maken ondergesneeuwd wordt / is.

gr.,
Alef
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door JantjeV8 »

Waarom een ander forum? Er zijn op dit forum hoofdstukken genoeg om je gerief onder te brengen. De andere hoef je niet te lezen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door pelletpower »

Precies. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Bovendien kies je zelf wat je leest en wat niet.
Die technologische route komt uiteindelijk ook op hetzelfde uit. Een strobalen hutje met rocket en droog closet of helofytenfilter. Het duurt alleen wat langer voordat dat inzicht indaalt.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door Bossie »

Ik herken wel enkele opmerkingen.
Wat ikzelf jammer vind is dat het forum bovenal een stookforum is geworden en in mindere mate een forum dat de brede lading van ecologisch leven dekt.
Natuurlijk begint een beter milieu bij jezelf en zou ik ook meer input kunnen leveren bij de voor mij relevante onderwerpen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waar wil het ecologieforum naartoe?

Bericht door JantjeV8 »

Bossie schreef: 03 apr 2018, 12:09 Natuurlijk begint een beter milieu bij jezelf en zou ik ook meer input kunnen leveren bij de voor mij relevante onderwerpen.
Is ook mijn beleving, maar op dit forum loopt een ander draadje waarin de wens voor centralisering wordt gewenst. Allerlei pluimage dus, op zich niks mis mee, komen ook gezonde 'gesprekken' uit.

Als je een forum wenst met alleen maar gelijkgestemden, kun je het beter een clubforum gaan noemen.
Plaats reactie