Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door Albert van WdJ »

De nieuwe regels voor het verkrijgen van subsidie voor duurzame energie zijn iets gewijzigd per 1-1-2018.

Zie hier voorwaarden ISDE

Je moet nu een factuur of bewijs overhandigen aan de overheid dat jouw apparaat is geïnstalleerd door een deskundige installateur.
Reden daarvoor is dat de apparaten dan beter worden aangesloten :fff
(met een warmtepomp kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar met een hout- of pelletgestookte cv.......)

Als ik nu een houtvergasser of pelletketel wil installeren, ga ik echt geen installateur vragen of hij dat even tegen het voor hem gezellige tarief komt doen. Dus loop ik de subsidie mis.

Tenzij ik een installateur tegen kom die het prima vindt om alleen even te kijken of de installatie goed is aangesloten en dan tegen een geringe vergoeding daarvoor ook een schriftelijke verklaring wil afgeven.

Of weet iemand nog andere opties om toch de subsidie te krijgen, zonder dat het voordeel naar de installateurs vloeit?

Want voor mij is zo'n installateur een belangrijke belemmering.
Change, before you have to.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door hanskraayeveld »

Albert,

Er staat niet dat een installateur het moet doen of moet controleren. Ook staat er niet dat je een factuur van een installateur moet overhandigen.

Er staat dit:

Per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.

Oftewel: je moet bewijs aanleveren.

Als jij al jaren iets soortgelijks hebt, maak daar fotos van en fotos van de nieuwe situatie met uitleg, denk ik dat je weinig problemen hiermee krijgt. (Hoop ik voor je)

Maarja. Tis de overheid. Dus je weet maar nooit. Anders even plaatselijke loodgieter naar laten kijken en bewijs van vakkundigheid in laten vullen tegen geringe vergoeding.

Ik heb al een man gesproken die een merk kachel leverde en dat wilde doen. Alleen heb ik niet voor dat merk gekozen. Vraag het voordat je hem aanschaft of hun dat kunnen regelen. Ze willen toch graag leveren! Dan regelen hun wel een bewijs met een plaatselijke aannemer/installateur...
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door Lieve »

De boter, het geld van de boter en nog een zoentje van het melkmeisje als toetje?

Of moet ik het toch eerder zien als een poging tot fraude waarbij je dan nog publiek de hulp van het forum zou willen?????

Ik zou hier toch nog eens rustig over nadenken.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door Lieve »

Geen idee hoe het moet in Nederland, maar in Belgie zijn er een aantal bedrijven die controles uitvoeren op werken.
Vb de firma Vinçotte, zij sturen iemand ter plaatse die een rapport maakt, deze zijn geldig voor de diverse overheden, brandweer, verzekeringen e.d.
Ik heb geen idee welke bedrijven dit in Nederland regelen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb hierover contact gehad met evolutie, ivm isoleren, wtw en andere zaken.

Antwoord: je moet alles laten doen, en factuur van installatie is basis voor subsidie. Aangezien ik alles zelf doe afgezien van een aanvraag. Wel nog discussie gehad, want doel van regeling is verduurzaming wat ook zonder installateur moet kunnen. Maar evolutie gaf aan daarmee kwaliteit te willen waarborgen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door kockie »

Ik heb gisteren ook eens zitten kijken. Ik heb in ieder geval 1 verkoper/installateur gezien die een bewijs van installatie geeft na (gratis) inspectie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door Albert van WdJ »

Lieve schreef: 18 jan 2018, 11:31 De boter, het geld van de boter en nog een zoentje van het melkmeisje als toetje?

Of moet ik het toch eerder zien als een poging tot fraude waarbij je dan nog publiek de hulp van het forum zou willen?????

Ik zou hier toch nog eens rustig over nadenken.
Zo lijkt het misschien voor jou in eerste instantie, maar dat is niet mijn insteek. Zeker geen fraude. (zo de waard is, vertrouwd hij zijn gasten :?: ).

Maar de overheid zelf is wat wazig.
Er staat dat je een factuur van een installateur of aannemer moet hebben. Maar waar die 'deskundige' aan moet voldoen is niet te zien nog te lezen.
Wanneer is het een deskundige? Niks geen keurmerk, vakbekwaamheid o.i.d.

Voor installatie van een houtgestookte cv-ketel of haard zie ik mezelf ook als een deskundige. Dat gaat me prima af. Ik ken genoeg "deskundig installateurs" die zich op de kop krabben wanneer je vraagt of ze weten hoe je zo'n systeem installeert.

Naar mijn idee is de opzet van de overheid in deze expres vaag gehouden.
Wanneer ik een aannemer vraag om de installatie te leveren, en te plaatsen, en wanneer deze alleen maar even de laagste twee koppelingen hoeft aan te sluiten en aan te draaien, heeft hij hem dan geïnstalleerd? Naar mijn idee wel.

Zelf denk ik dat de overheid het geen probleem vind dat je bepaalde apparaten zelf installeert, alleen wil ze dat er iemand naar kijkt met verstand van zaken. Het had alleen wat van meer wijsheid getuigd wanneer zij ook gelijk had aangegeven welke kwaliteiten een installateur/aannemer in deze moet hebben.

En ik zie wel dat er anderen over dit gegeven ook hebben nagedacht. Verwachtte ook niet anders dan dat er heel divers over gedacht zou worden.
Bij alle groepen van mensen vind je nu eenmaal 'rekkelijken en preciezen'. Daarmee hoef je in beide gevallen geen overtreder te zijn van de regelgeving. Ongeacht welke kant je ook neemt.
Change, before you have to.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door hanskraayeveld »

Zelf denk ik dat de overheid het geen probleem vind dat je bepaalde apparaten zelf installeert, alleen wil ze dat er iemand naar kijkt met verstand van zaken. 
Zo denk ik er ook over...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door ritsaert snijder »

IK vermoed dat de installatielobby heeft bedongen dat het wordt geïnstalleerd door een installateur, met als reden de werkgelegenheid enzovoorts. Dat lijkt een soort standaard te worden. Voor mij zou het niet voelen als fraude om daar een creatieve oplossing op te vinden. Het zou juist verkeerd voelen als je het niet doet omdat het met installateur te duur wordt.

Als het alleen zou gaan om de kwaliteit van de installatie dan hadden ze wel een soort van controle voorgeschreven.
groet!

Ritsaert
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door dormos »

Wellicht heeft het er ook mee te maken dat ze zeker willen weten dat het aangeschafte product ook echt in Nederland geinstalleerd is.
Ik kan me voorstellen dat er handige types zijn die hier bijvoorbeeld een pelletketel met 100% subsidie aanschaffen, en 'm daarna in het buitenland verkopen.
Kan prima met katvangers op wiens naam zoiets gekocht wordt zodat de echte koper buiten beeld blijft. Katvanger zou dan als het uitkomt eventueel de ontvangen subsidie terug moeten betalen, maar van een kale kip kun je niet plukken.

Groet,

Hans
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: Verplichting installateur voor verkrijgen subsidie

Bericht door Kofi »

Blijkbaar hecht men daar minder belang aan omdat de voorwaarde is dat het toestel tenminste 1 jaar geinstalleerd blijft. Dat is wel heel erg kort vind ik.
Plaats reactie