Dakopbouw en keuze zonnepanelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door bej »

Hallo,

Ik zal eerst even de huidige situatie schetsen:
2 volwassenen, 1 kleintje onderweg.
Open bebouwing van 1968 in België. Gelijksvloerwoning van 9 op 18m ongeveer.
Vloeren geïsoleerd met 12cm EPS, spouwmuur gevuld met 6cm EPS, 3dubbele beglazing met u=0,6, zoldervloer geïsoleerd met 34cm glaswol. Overal vloerverwarming, verwarming en warm water gebeurd met een houtvergasser van 25Kw in combinatie met buffervat van 2000L en 3 zonnecollectoren. Verbruik is tussen de 10 a 12 Kuub hout per jaar. Elektrisch verbruik is gemiddeld 2300Kwh per jaar.

Nu willen wij ons dak vervangen, alles eraf en een nieuw spanten dak erop met een andere hellingshoek.
Stenen tipgevels worden mee afgebroken en in houtskelet terug geplaatst.
Ik dacht het onderdak en onderbekleding van tipgevels te laten doen met houtvezelplaten (celit 4d, gutex,..) en dan eventueel onder de spanten osb en de spanten te laten volblazen met cellulose.
Dakwerker heeft hier een offerte voor gemaakt(zonder de osb en cellulose) en geeft aan dat als we met een onderdak folie zouden werken het heel wat beterkoop zou kunnen. Ongeveer 5000euro beterkoop.
Is de houtvezelplaat echt zoveel beter? Ik ben altijd voorstander geweest van deze platen maar wist niet dat het prijsverschil zo groot was. Ik denk dat dit onderdak ook noodzakelijk is indien we willen isoleren met cellulose?

Bijkomende vraag, is het isoleren met cellulose met een dikte van 22,5cm met hier bovenop een houtvezelplaat van 22mm voldoende? De zoldervloer is nu geïsoleerd met 34cm glaswol. Het lijkt dat we hierdoor erop achteruit gaan..

Zonnepanelen vraag:
Als de dakwerker toch bezig is dacht ik even gebruik te maken van zijn stellingen en zonnepanelen te plaatsen. Maar hoeveel? Wij verbruiken nu 2300Kwh per jaar, normaal gebruik van toestellen, geen droogkast op het moment. Deze zal er wel komen in de toekomst. Ik schat dat door de gezinsuitbreiding het verbruik rond de 3000Kwh zal gaan liggen. Leg je ruimschoots genoeg, of wat minder.. Opsplitsen in 2, de helft op het Westen, de andere helft op het Oosten? Wat is hier de beste tactiek?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Als je een hsb element wil volblazen met een isolatiemateriaal, moet dat element 2-zijdig een harde plaat hebben. Als je folie zou hebben in plaats van die plaat, gaat de folie helemaal bol staan en krijg je niks meer vlak aan het hsb bevestigd.

Van 34cm terug naar 22,5 lijkt mij ook achteruitgang. Uw omschrijving van uw gebouw moet een bijzonder goed geïsoleerde woning opleveren. De 6cm in de gevels is wat aan de lage kant, dat is niet in verhouding met 3-dubbel glas en de 34cm op de zoldervloer.
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door bej »

JantjeV8 schreef: 08 jan 2018, 08:17 Als je een hsb element wil volblazen met een isolatiemateriaal, moet dat element 2-zijdig een harde plaat hebben. Als je folie zou hebben in plaats van die plaat, gaat de folie helemaal bol staan en krijg je niks meer vlak aan het hsb bevestigd.

Van 34cm terug naar 22,5 lijkt mij ook achteruitgang. Uw omschrijving van uw gebouw moet een bijzonder goed geïsoleerde woning opleveren. De 6cm in de gevels is wat aan de lage kant, dat is niet in verhouding met 3-dubbel glas en de 34cm op de zoldervloer.
Indien we met een folie zouden werken als onderdak vrees ik dat we inderdaad moeten afstappen van het isoleren met cellulose. Dit zal dan met glaswol of rotswol moeten. Houtwolisolatie platen bestaan ook, vrij duur helaas.

Ik denk dat het comfort verschil in de zomer vrij groot is indien we de cellulose samen met de celit 4D vergelijken met een onderdakfolie met rotswol (dakwerker betwijfeld dit).
Misschien toch maar best voor de cellulose gaan.

De 6cm in de muur is inderdaad weinig in verhouding met de rest. Helaas kan ik hier weinig aan veranderen zonder de facadesteen af te breken. Misschien dat dit ooit in de verre toekomst nog gedaan wordt. Nu op dit moment zie ik hier het nut niet van in indien ik het financiele plaatje afweeg tenopzichte van ons huidig verbruik.

34cm VS 22.5cm isolatie.
Architect, aannemer,.. zeggen allemaal 22.5cm is ruimschoots voldoende. Ik vind dit niet zoveel. Zeker in vergelijking met de 34cm(2x17cm) die we nu hebben liggen. Is het misschien mogelijk om een "leidingspouw" te maken van 17cm onder het dak? Dan kan ik de glaswol isolatie toch herbruiken en eindig ik op 22+17=39cm isolatie. De glaswol is in goede staat, is ongeveer 4jaar geleden geplaatst.

Opbouw dak zou dan het volgende worden van buiten naar binnen:
Onderdak celit 4D 22mm
Spanten 22.5cm gevuld met cellulose
Osb 12mm (afplakken en als dampscherm gebruiken.)
Leidingspouw van 17cm gevuld met glaswol
Osb 12mm
Gyproc

Krijg ik geen problemen als ik de osb tussen cellulose en glaswol gebruik als dampscherm?
2x Osb lijkt met ook een beetje zot qua kosten..
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Wouter Gillis »

Ik heb hier in een zijgebouw de volgende opbouw: onderdakfolie, hergebruikte rotswol tussen 6cm kepers, deze kepers uitgedikt met 18cm, dan dampscherm intello, houten latwerk ertegen dat ook dienst doet als leidingspouw, vervolgens ingeblazen met cellulose, houtwolplaat 2cm, muurverwarming, leem. Ik zou graag meer isolatie gestoken hebben maar dat zou teveel plaats nemen, is kleine ruimte onder dak.
De onderdakfolie staat ietwat bol maar raakt nergens de pannen. Pannendak is zuidgericht, in de zomer blijft dat gewoon koel. Wat een verschil met de 26cm glaswol in mijn andere zolder... spijt dat ik daarvan heb...

Ga voor zoveel mogelijk isolatie en doet het ineens goed, luister hierbij zo weinig mogelijk naar architecten...

groet
Wouter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Pietje »

Wouter, gebrijp ik het goed dat jouw ervaring is dat cellulose 18cm + 6cm steenwol in de zomer beter koel blijft dan een vergelijkbare dikte met alleen steenwol?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Pietje,
het is glaswol maar dat is inderdaad de vaststelling.
groet
Wouter
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door bej »

Ik heb in uwert eens cellulose en daarna glaswol in gegeven. Is echt wel een groot verschil naar faseverschuiving (overhitting). Glaswol zit rond de 6uur, cellulose zit aan 12uur. Beide voor diktes van 22,5cm.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Pietje »

Ja, precies. Vanwege de hogere warmtecapaciteit van de isolatie zelf vertraagt deze isolatie het doorgeven van de warmte. Zelfs papiervlokken geven een merkbare vertraging t.o.v. glaswol. Ik vind het mooi dat deze praktijkervaring langs komt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Toch is dat raar. De Lambda van cellulose is 0,038, de lambda van glaswol 0,034 en van steenwol ook 0,035. Dat wil zeggen dat de geleidingsweerstand van glas- en steenwol hoger is dan die van cellulose. Die laatste gaat dus eerder de warmte doorgeven van de warme naar de koude kant.
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door bej »

Heeft niet met de isolatiewaarde te maken, maar met het soortelijk gewicht. Klinkt gek, kan het ook niet direct verklaren.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Wouter Gillis »

Om volledig/eerlijk te zijn, de zolder met glaswol staat wel anders georiënteerd (oost-west zadeldak), is beduidend groter en er zijn 4 veluxen versus 1 velux in de cellulose zolder (noord-zuid zadeldak). Alle veluxen hebben wel zonnewering en binnenverduistering. Beide zolders zijn dus niet perfect identiek qua blootstelling aan warmte. Ik ben al onderzoeken tegengekomen waar het effect heel wat minder groot is dan de fabrikanten van cellulose willen doen geloven.

zie hier bijvoorbeeld voor een samenvatting: http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?c ... 15&lang=nl

Toch zou ik niet aarzelen om het opnieuw te doen, al is het maar vanwege de makkelijke plaatsing. Ik vind het veel aangenamer werken dan glaswol of rostwol.

Kijk misschien ook eens naar vlassisolatie, ook heel aangenaam om te verwerken en als ik me niet vergis, meer betaalbaar dan houtwol.

Groet
Wouter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: 09 jan 2018, 07:25 Toch is dat raar. De Lambda van cellulose is 0,038, de lambda van glaswol 0,034 en van steenwol ook 0,035. Dat wil zeggen dat de geleidingsweerstand van glas- en steenwol hoger is dan die van cellulose. Die laatste gaat dus eerder de warmte doorgeven van de warme naar de koude kant.
Het heeft te maken met de lambda waarde EN de warmtecapaciteit. De temperatuur verhoogt aan de zonkant, die warmt de eerste cm van de isolatie op. Daarna bepaalt de warmtegeleidingscoefficient hoeveel energie er naar de 2e cm gaat, en de warmtecapaciteit bepaalt hoeveel die 2e cm dan opwarmt. Bij een hogere warmtecapaciteit (J/kgK) en massa gaat het verwarmen van de isolatie dus een stuk trager.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Joepie »

Pietje schreef: 10 jan 2018, 18:11
JantjeV8 schreef: 09 jan 2018, 07:25 Toch is dat raar. De Lambda van cellulose is 0,038, de lambda van glaswol 0,034 en van steenwol ook 0,035. Dat wil zeggen dat de geleidingsweerstand van glas- en steenwol hoger is dan die van cellulose. Die laatste gaat dus eerder de warmte doorgeven van de warme naar de koude kant.
Het heeft te maken met de lambda waarde EN de warmtecapaciteit. De temperatuur verhoogt aan de zonkant, die warmt de eerste cm van de isolatie op. Daarna bepaalt de warmtegeleidingscoefficient hoeveel energie er naar de 2e cm gaat, en de warmtecapaciteit bepaalt hoeveel die 2e cm dan opwarmt. Bij een hogere warmtecapaciteit (J/kgK) en massa gaat het verwarmen van de isolatie dus een stuk trager.
Klinkt redelijk, maar dan is het omgekeerde ook het geval. Dus als de vezelplaat aan de binnenzijde opgewarmd is, dat dan de afgifte in de ruimte dan dan ook verhoudingsgewijs langer voortduurt.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door Pietje »

Ja, dat speelt zeker mee. Maar het mooie is dat tegen die tijd de lucht-temperatuur buiten zo veel lager is, dat die kan koelen (als je de ramen openzet). Dus dan is die warmte niet meer vervelend.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Dakopbouw en keuze zonnepanelen

Bericht door bej »

Wij hebben besloten om voor het onderdak van houtvezel platen te gaan.

De verdere dak opbouw zou worden:
Onderdak Gutex Multiplex top 22mm
Spanten 22.5cm gevuld met cellulose
Dampscherm Intello plus
Leidingspouw van 17cm gevuld met glaswol
Osb 12mm
Gyproc

De extreem diepe leidinginspouw van 17cm, zou dit kwaad kunnen? Heb een simulatie gedaan met uwert en deze geeft geen problemen aan.
De zoldervloer is nu geisoleerd met 2 lagen glaswol van 17cm. Graag zouden we deze hergebruiken in de leidingspouw. Samen komen we dan aan een isolatiedikte van net geen 40cm.

De zonnepanelen: deze gaan we volledig op het westen leggen (en op het tuinhuis). Een kleine omvormer met 2 strings is blijkbaar niet eenvoudig te vinden.
Plaats reactie