Isoleren branderkamer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, deze lijkt heel dunwandig. Is dit geperst en gelijmd?
groet!

Ritsaert
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Dit is inderdaad dun geïsoleerd, ik schat 100 mm. De temperatuur zal denk ik daarom laag zijn zo'n 500 a 600C.

Deze buis is bekleed met prefab isolatieblokken waar een metalen anker in zit. Het anker wordt op een draadeind aan de wand bevestigd.

Afbeelding

De blokken, modules, worden tijdens productie samengedrukt waarna er bandjes omheen gaan.

Afbeelding

Na montage worden de bandjes er af gehaald (dat is hieronder nog niet gedaan).

Afbeelding
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

oke! duidelijk
en dan wordt er geen bindmiddel gebruikt?

Ik ken een bedrijf in het Noorden van het land die beschadigde tunnelovens repareert en er dan een kleicoating (hele specifieke samenstelling) overheen spuit.
groet!

Ritsaert
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Nee, er wordt geen bindmiddel gebruikt. Dekens worden, op een paar uitzonderingen na, gemaakt door middel van het "needling" proces. De losse vezels worden op een lopende band uitgespreid en daarna wordt er een plank met naalden van boven naar beneden door de losse vezels gedrukt. Aan het uiteinde van de naalden zit een haakje wat er voor zorgt dat als de plank weer naar boven gaat er een of enkele vezels per naald van onder naar boven worden getrokken. Dit proces zorgt ervoor dat de deken z'n strekte krijgt. Aan het begin van dit filmpje zie je hoe het in z'n werk gaat, nadat de deken de plank is gepasseerd zie je de indrukkingen van de naalden.

https://www.youtube.com/watch?v=4ZKmJ85H8-w

Er zit dus geen binder in deken die er uit brand, de vezels zijn mechanisch met elkaar verbonden. Er is dus geen coating nodig om de vezels bij elkaar te houden maar er zijn wel andere reden om een coating te gebruiken en dit kan bijvoorbeeld zijn het tegenhouden van vezels in sanitairovens zodat ze niet op het glazuur komen, verbeteren van de warmteverdeling en wat je al noemde het repareren van een oven. Coatings worden trouwens niet alleen op vezelbekledingen gebruikt maar ook op stenen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

Oke dat is duidelijk! Heb je een idee van de samenstelling van die coatings?
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Erikvr »

Is dit nou bruikbaar voor een kachel?
groet,
Erik
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

ritsaert snijder schreef: 05 jan 2018, 11:07 Oke dat is duidelijk! Heb je een idee van de samenstelling van die coatings?
Zoals je al zei is het klei maar dat is een ruim begrip. Wat er precies inzit weet ik niet maar het zal waarschijnlijk voor het grootste deel bestaan uit aluminiumoxide (Al2O3) en siliciumoxide (SiO2) met nog wat hulpstoffen. Verder zijn vuurvaste materialen zuiver van samenstelling omdat een kleine vervuiling grote invloed kan hebben op de smelttemperatuur. Die hoge zuiverheid is ook een belangrijk verschil met stenen en beton gebruikt in de bouw.
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Erikvr schreef: 05 jan 2018, 12:09 Is dit nou bruikbaar voor een kachel?
Zeker bruikbaar voor de riser van een rocket zoals hier op het forum mits de juiste materialen worden gebruikt en met de juiste bouwwijze maar dat geldt voor alle vuurvaste materialen.
Ik heb een Amerikaanse site gevonden waar ze vacuum gevormde vezel buizen gebruiken als riser https://permies.com/t/53413/Inexpensive ... amic-fiber . Het basismateriaal voor deze buizen is hetzelfde als dat van deken namelijk vezel. Ik heb de hele thread niet doorgelezen maar als dit werkt moet de opbouw die ik voorstel zeker werken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

de vacuum gezogen variant is al meerdere keren gebruikt. Peter heeft er 1 gebruikt in Amerika
groet!

Ritsaert
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Ik had het al gelezen :) Ik ga zelf geen rocket bouwen maar mochten er verder nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

Nu weer verder met de Morso. Vandaag alles er uit gehaald en nog steeds bezig om het basisconcept te bepalen. Het volgende is mij duidelijk:

- Een hoog rendement is niet mogelijk maar een hoger rendement moet lukken met aanpassingen.
- Een hogere verbrandingstemperatuur geeft een hoger rendement, daarom wil ik de verbrandingsruimte isoleren.
- Als de verbrandingstemperatuur omhoog gaat moet er een bell worden geplaatst om de warmte ook weer kwijt te kunnen, anders verdwijnt alles in de schoorsteen.
- Door de hogere temperaturen wordt ook het gietijzer van de kachel zwaarder belast, dit zal op de hete plaatsen moeten worden beschermt.

De branderruimte krijgt een nieuwe vloer. Ik wil hier weer beton gebruiken met daaronder isolatie. De wanden wil ik van isolatiestenen opbouwen, welke precies weet ik nog niet. De vlamplaat wil ik vervangen door of een toogdak uit isolatiestenen of door eentje uit samengeperste deken zoals bij de riser.
Om de hoeveelheid werk te beperken wil ik een bell maken door een tweede kachel aan te schaffen en de wanden hiervan bovenop mijn kachel te zetten, dit moet ik nog verder uitwerken.

Al met al heb ik nog een hoop werk te doen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door hanskraayeveld »

Ik ben het met al je stellingen eens behalve de laatste.

Als je namelijk de verbrandingsruimte gaat isoleren, wordt je gietijzer niet zwaarder belast.

Of je moet van plan zijn je kachel aan de buitenkant te isoleren ipv aan de binnenkant...
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Klopt helemaal wat je zegt. Ik bedoelde de voorplaat waar het deurgat inzit, die is nu niet geïsoleerd. Ik neem aan dat door de hogere temperaturen deze plaat ook warmer word. Ik wilde voor de zekerheid de voorplaat isoleren met beton vormdelen of vermiculiet vooral ook omdat bij mijn huidige kachel de twee bovenhoeken van het deurgat zijn ingescheurd.
De buitenkant ga ik niet isoleren, slecht idee naar mijn mening.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door LeaD »

Waar ga je dan nog de warmte uitwisselen ?
Warmte uitwisselen met enkel de bovenplaat , zal deze zeker scheuren, vooral achteraan boven de schouwpijp is een zwak punt.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door hanskraayeveld »

@Lea
Als de verbrandingstemperatuur omhoog gaat moet er een bell worden geplaatst om de warmte ook weer kwijt te kunnen, anders verdwijnt alles in de schoorsteen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door ritsaert snijder »

Bartjens schreef; De buitenkant ga ik niet isoleren, slecht idee naar mijn mening.
Het lijkt inderdaad een raar idee. Maar in principe wil je de vuurkamer zoveel mogelijk isoleren en ga je pas warmte afnemen als de rookgassen zijn uitgebrand. Het kapotstoken wordt voor een groot deel veroorzaakt door temperatuursverschillen, wat dat betreft is buitenom isoleren ook niet eens zo raar.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie