Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

Zoals al eens in een ander topic is geschreven, gaat de FinOfen 24 van Tigchelaar uit elkaar om o.a. één van de registers te verwijderen. Ik stook nu vrijwel altijd 1 lading en enige keren na-leggen met grote stukken. Dat mede voor de gezelligheid van de vlammetjes. Echter door de lage stookvloer t.o.v. de ruit, zie ik alleen de toppen van de vlammetjes. Dat moet anders. Ik wil FinOfen ombouwen tot GrundOfen:
- De ruit laten zakken tot op de stookvloer en/of een hogere ruit toepassen. Luchttoevoer uit de achterwand beperken tot 1 of 2 rijen mondjes op ca. 40 cm van de stookvloer.
- Luchttoevoer uit de zijwanden geheel blokkeren.
Voor het overige blijft de massakachel gelijk. Dus ook de circulatie van de rookgassen via een daal-kanaal, onder de stookvloer door naar het linker stijg-kanaal.
Hoewel er weinig gebruikers van dit forum een FinOfen hebben, wil ook graag commentaar horen van bezitters van een GrundOfen.
Pigion
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door MatthiasD »

Ik zou er niet aan gaan rommelen. Ze hebben bij Tigchelaar hun best gedaan om een goed presterende en efficiënte kachel te maken, het lijkt me geen goed idee om de stookruimte dan zo ingrijpend te gaan modificeren. Als dat vlammen schouwspel echt zo belangrijk is heb ik nog ergens een openhaard-videoband voor je.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

@Mattiasd,
Ik ben wars van gebaande paden. Als we altijd op hetzelfde pad blijven en nooit verandering/vernieuwing nastreven, slapen we in, worden voorbij gestreefd door anderen. Ik ben opgegroeid in een milieu waar je zeker moest innoveren om te overleven. Ook in mij arbeidzame leven bij die oliemaatschappij met de schelp, werd van je verwacht dat je constant keek naar verbeteringen, anders was het door de zijdeur af.
Het wijzigen van de FinOfen 24 valt daar ook onder. Uiteraard probeer je zoveel mogelijk informatie en ervaringen te verzamelen. De GrundOfen is niet zo sofisticated. De uitdaging is de secundaire lucht te optimaliseren. Daar zijn natuurlijk regels voor. Misschien kan ik putten uit gegevens van Grote verbrandingsinstallaties. Deze hebben naast primaire lucht ook secundaire lucht en soms tertiaire. Dit hangt o.a. af van de te verstoken brandstof.
Pigion
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door ritsaert snijder »

Pigion,
Heeft de Finoven origineel een hogere stookvloer? Waarom wil je de luchtaanvoer veranderen? Het deels afsluiten van de secundaire beluchting - als die nu goed werkt - gaat natuurlijk gevolgen hebben voor de verbranding. Als je de stookvloer van een Finoven verlaagt blijft het toch gewoon een Finoven?

Het lijkt logisch om de vuurkamer te verhogen en de beluchting ook te verplaatsen. Maar je kan toch ook gewoon de stookvloer verhogen met wat stenen (met gleuven voor de primaire beluchting) en kijken of de kachel netjes wil branden.

Je kan de secundaire beluchting verbeteren, maar dan heb je meetapparatuur nodig.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door peterberg »

Pigion schreef: 27 dec 2017, 22:57Als we altijd op hetzelfde pad blijven en nooit verandering/vernieuwing nastreven, slapen we in, worden voorbij gestreefd door anderen. Ik ben opgegroeid in een milieu waar je zeker moest innoveren om te overleven.
Je hebt geen apparatuur om te testen wat de performance van het ding op dit moment is. Er is dus geen uitgangspunt en ook geen mogelijkheid om te controleren of de bedachte innovatie wel een verbetering is. Hout verbranding is een ingewikkeld proces waar de mogelijkheden om de veronderstelde bestaande schone verbranding om zeep te helpen veel groter zijn dan de ruimte voor echte verbeteringen.

Lang geleden heb ik aangeboden om jouw massakachel te komen meten. Dat zou gebeuren als het ding klaar was, met alle warmtewisselaars en zo die je zelf bedacht had. Je hield indertijd staande dat de FinOven uit Friesland geen enkele aanslag in de schoorsteen zou veroorzaken. Dat wilde ik wel eens zien, vandaar dat aanbod.
Nooit meer wat van gehoord, en naar nu blijkt zijn die prachtige wisselaars toch wat over gedimensioneerd. Jammer, foutje gemaakt dus je sloopt het er nu weer uit. En in een moeite door verander je de verbrandingskamer ook maar want zelf ben je uiteraard slimmer dan de producent die geen universitaire studie heeft afgerond. Horen we over een paar jaar weer dat het toch niet helemaal aan de verwachtingen voldoet en worden die wijzigingen/vernieuwingen/innovaties dan weer gedemonteerd om plaats te maken voor nieuwe veranderingen?

In het donker werken onder het motto "niet geschoten is altijd mis" kan een langdurig proces worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

@Peter,
Je bent welkom om te meten. De FinOfen wordt dagelijks gestookt. Bij de huidige temperaturen 1 x per dag + na-leggen. Als het kouder is, stook ik 2 batches.
Ik weet dat we erover gesproken of gemaild hebben. Ik weet niet meer waarom het niet door is gegaan. Misschien vanwege mijn andere bouwprojecten of werk voor de boterham. Als er een leuke klus op mijn vakgebied langs komt, sla ik dat niet af, kunnen we ook weer eens wat werk uitbesteden of op vacantie gaan.
Overigens heeft Klaas Tigchelaar rapporten van recentere metingen. Ik heb daar bij mijn laatste bezoek om gevraagd, echter nog niet ontvangen. De boys in Heerenveen hebben het behoorlijk druk nu de gasprijs (heffingen) stijgt.
Pigion
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door peterberg »

Indertijd was mijn voorstel door nieuwsgierigheid gedreven. Vooral omdat Fetze mij met evenzoveel woorden duidelijk had gemaakt dat hij er tegen was dat ik zijn kachels ging meten. Op de een of andere manier zijn sommige kachelbouwers niet zo erg overtuigd van de superioriteit van hun eigen product. Maar in de tussentijd (sinds 2012) heb ik toch een paar Tigchelkachels gemeten, met zeer wisselend resultaat overigens. Mijn nieuwsgierigheid is wat dat betreft al gestild, ik heb niet meer de aanvechting om een lange dag te investeren in de reis en een complete meting over meerdere stooksessies.

Als je aanpassingen wilt doen en dat op wetenschappelijke wijze aanpakken in plaats van stumbling in the dark, dan raad ik je aan om een Testo 330-2 aan te schaffen, eventueel tweedehands. De recente metingen van de firma Tigchelaar zijn gedaan op kachels en finovens die in de loop der jaren hier en daar zijn aangepast. Jouw finoven zal vrijwel zeker een afwijkend patroon te zien geven ten opzichte van zijn cijfers. Het is ook maar zeer de vraag of je de data van de complete testrun krijgt toegestuurd, het is gebruikelijk om alleen cijfers van het beste moment te publiceren.

Een hele tijd hebben (waarschijnlijk per ongeluk) de cijfers van de Tigchelkachel certificatie test van eind negentiger jaren op het internet gestaan. De eis was toen dat als de O² in de rookgassen op 13% stond, het CO niveau gelijk aan of kleiner dan 3000 ppm moest zijn terwijl het rendement tenminste 70% moest halen. De CO scoorde in deze test toen 2850 ppm, nog net genoeg voor die tijd maar mijn Bergkachel uit 2007 deed het al beter. En die is inmiddels alweer links en rechts ingehaald door de batchrocket maar dat is een ander verhaal.

De komende Europese normen stellen grenzen aan de fijnstof emissie en de eisen voor CO zijn veel strenger.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

@Peter,
Alshet hout goed droog is, kan ik vrij gemakkelijk een mooi blauw brandend vuur produceren met de FinOfen. Voor mijn configuratie is dat een niet zeer hoog vuur met lange tongen. Dat krijg ik bij te veel trek. De start is over het algemeen spontaan. Bij voldoende klein droog hout, rookt hij nauwelijks en gaat snel over in laag blauw brandend. Je moet natuurlijk wel weten hoe je je kachel moet stoken. Na ca. 5 minuten gaat de bye-pass dicht en produceert de FO veel waterdamp, echter niet zodanig dat het van de schoorsteenkap druipt. Ik heb wat meer moeite met de uitbrand-fase. Je ziet weinig flammen, wel gloeiende massa. In die fase zou ik graag metingen doe. Ik heb zelf het idee dat er dan te veel sec. lucht wordt toegelaten, echter geen mogelikheid dat te regelen. Helaas is een testo een beetje te duur voorals hobby. Ik heb vroeger wel eens een testo geleend van mijn werkgever en daarmee gemeten aan een oude grote Buderus gasketel van 57,5 kW. Rendement was toen 76%.
Pigion
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door peterberg »

Misschien stelt het je teleur, maar laag blauw brandend is niet synoniem met laag CO niveau. In mijn ervaring produceert dat relatief veel CO, wat in zou houden dat de verbranding niet optimaal is. Tenslotte is CO brandstof, reactie met zuurstof produceert CO², water en warmte...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

@peter,
Ik zal eens kijken of één kan lenen van mijn installateur. Een Testo nu aanschaffen kan, maar ik heb al 2 Fluke meters aangeschaft, optische thermometer en een stroomtang met geheugen. Trouwens ik heb besloten de FinOfen 24 niet dit jaar meer aan te pakken. Door omstandigheden moet ik meer comfort in huis brengen opdat met rijdend materieel gemakkelijk van de achterkamer het terras op en de tuin in gereden kan worden. Dan doet zich ook een goede kans voor om een kleine kelder te realiseren zou een puritein kunnen beslissen de koelkast weg te doen. Daar konden we vroeger ook zonder!
Wie heeft de koelkast weggedaan???
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ombouwen FinOfen24 naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

Een andere reden om het dit jaar niet meer te doen is o.a. dat de aangepaste stookmethode minder warmte doorslag naar de slaapkamer geeft. Ik stook duidelijk wat minder "wild" als voorheen. Er gaan trouwens met dit koude weer 3 standaard Curverboxen met hout doorheen, overwegend kersen, 20 % zwarte els en 5 % naaldhout. Ik kan met dat hout en 4 M3 gas 100M2 warm houden. Om 18.00 laatste hout na-leggen.
Pigion.
Plaats reactie