Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Bossie »

Is het mogelijk een vrijstaande stalen kachel aan te sluiten op een gemetselde bell? Hoe groot zou ik de bell kunnen maken?

Kachel in dit geval is een 8kw kachel, 82% rendement af fabriek. Af fabriek volledig met chamotte beklede verbrandingskamer. Chamotte deels vervangen door isolatiestenen en wat superwool op sommige plekken. Kachel heeft primaire en secundaire luchttoevoer op korte termijn komt hier tertiair bij.
Schoorsteen die we op de bell zouden aansluiten is dubbelwandig/geïsoleerd rvs rookkanaal 150-180mm.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Bossie,

kan je wat meer info geven merk kachel, temperatuur afgas, stookfequentie (dagelijks of niet), misschien wat foto's van de kachel en ruimte. De mogelijke grootte van de bell hangt nauw samen met deze gegevens.
Qua materialen zou ik gaan voor recup baksteen en leem. Met wat geluk en wat zoeken wordt de bouw ervan helemaal gratis. Zeker als je wat kan knutselen en of lassen om een bypassklep te maken.

Er zijn al wat topics hierover geschreven.

onder andere deze http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... 5&start=15 waarin ik enkele foto's heb geplaatst van hoe ik het zelf heb aangepakt.

Groet
Wouter
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Bossie »

Even gecheckt.
Het is een Wamsler Colorado. (ja ik weet het, een el cheapo bouwmarkt kachel maar voor wat het is doet hij het bijzonder goed, meerdere seizoenen)
Op papier 80% rendement, rookgastemperatuur van 400C. Aansluiting rookgaskanaal aan achterzijde kachel is 120mm.

Stookfrequentie is nu bijna continu. Maar die moet natuurlijk omlaag. Twee keer per dag een volle lading zou heel mooi zijn. Maar of dat realistisch is....

Ik vermoed dat de (maximale)rookgastemperatuur wel hoger is dan 400C. Na vervangen van het kolenrooster door isolatiestenen is het niet zo moeilijk de dunwandige 90 graden bocht naar het rookkanaal roodgloeiend te krijgen. Zeker als er dun en droog hout gestookt wordt.
Die temperatuur zal met een geoptimaliseerde secundaire of tertiaire verbranding natuurlijk nog wat hoger worden.

De rocket bell projecten komen inderdaad veel voorbij, het project van Pieke met een stalen bell na een kolenkachel heb ik ook gezien. Een stalen kachel met een gemetselde bell zie ik niet veel.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Lieve »

Waarom niet een rbb bouwen, dan is het eenvoudiger alles op mekaar af te stemmen en een zo optimaal mogelijk resultaat te krijgen.
Een gedeelte van het materiaal kan hergebruikt worden en dan hoeft er niet zoveel meer gevonden te worden.
Lees je even in op het forum.
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Bossie »

Ik ben al behoorlijk wat jaren lid van het forum en heb voordat ik mijn vraag stelde eerst gezocht of hij niet elders al vindbaar getackled was. Dat was niet het geval.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door ritsaert snijder »

Bossie,
het is geen probleem om een gemetselde bell te gebruiken met een stalen kachel. De kachel geeft dan snel zijn warmte, de bell geeft dat dan een stuk later. Ik zou wel de afvoerpijp van de bell in de bell verstelbaar maken en ik zou hem ook goed isoleren.
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door hanskraayeveld »

Waarom niet een rbb bouwen
Omdat niet iedereen zo verkikkerd op een rbb is als jou dat hij die vraag elke keer weer stelt...

Er zijn ook mensen die tevreden en trots zijn op hun simpele, zwaar vervuilende massaproductiekacheltje...
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Bossie,

ik volg Lieve wel. gegeven dat je toch aan het metsen gaat, je over een goed kanaal beschikt, al wat vuurvaste materialen hebt, de kachel die je nu hebt niet veel waard is, ... wordt de extra stap naar een batch rocket erg klein. Het enige wat nog mankeert is gegevens over de fundering.

Anderzijds kan het inderdaad zo zijn dat je het toch te ingrijpend vindt en meer ziet in een kleine bell achter jouw kachel ipv een grotere Rocket Batch Box. In dat geval, het lijkt me geen enkel obstakel om met afgas temperaturen van +400°C een bell te voorzien. Daar ga je enkel maar plezier van hebben en trouwens vermijden dat je een hele hoop roet en as uitblaast in vergelijking met de kachel zonder bell (naast een hele hoop andere voordelen). Heb vorige week mijn bell proper gemaakt, lag toch een forse 15 à 20cm roet en asse op de bodem.

groet
Wouter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Lieve »

@Hans
Waar het hart vol van is, loopt de mond over.

Ik heb nu toch zowat 20 jaar ervaring in stoken met hout en dan niet om s'avonds een mooi vuurtje te maken, maar om ruimte in het huis op een leefbare warmte te houden. Dus zonder centrale verwarming of elektrische bijverwarmen.
Eerst is er hier met 2 grote Flamhaarden gestookt, veel hout, veel stof, veel lawaai, weinig warmte, maar het is doenbaar.
Met een paar aanwijzingen van buren zelf een kacheltje in mekaar gelast, al een hele verbetering tov de Flam, werd gebruikt met een zeer grote pot water er boven op. Had als voordeel dat het water nog heet was s'ochtens en de kamer nog behaaglijk warm.
De gestookte hoeveelheid hout was nog steeds zeer groot.
Daarna ben ik een rbb gaan bouwen, Flam eruit gegooid, schouw in inox en vermiculiet, 1 1/2 ton hoog, bankje 2m.
Nee ik sleep niet meer met 15 kuub hout, om toch maar 12° te halen.
Pallet hout is vrij verkrijgbaar en kost geen 75€/kuub zoals ik voor die tijd voor beuk betaalde.

Dus ja ik ben laaiend enthousiast over mijn rbb.
Door een betere verbranding, bespaar ik niet alleen het milieu, ik spaar ook mijn eigen arbeid en portmonnee.
De kosten die ik 3 jaar geleden gemaakt heb, zijn al lang uitgespaard, nog eens Dank je Peter.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Erikvr »

ritsaert snijder schreef: 20 dec 2017, 18:16 Ik zou wel de afvoerpijp van de bell in de bell verstelbaar maken en ik zou hem ook goed isoleren.
Waarom zou je de Bell isoleren?
groet,
Erik
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door LeaD »

@Erik
Het gaat hier over de afvoerpijp isoleren. :fff
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Bossie »

Ik begrijp de input van de rocket maar, als ik op een autoforum vraag hoe ik mijn fiat panda moet tunen kan ik niet heel veel met de reactie dat ik een Ferrari moet kopen. Dat de een sneller en beter is dan de ander begrijpen we allemaal.

Ik ben niet trots op 100 kg staal en heb er geen bijzondere gevoelens voor. Wat betreft de vervuilende uitlaatgassen. De cyclus is hier in ieder geval bijzonder schoon. We zijn volledig zelfvoorzienend in brandhout. We stoken vooral de invasieve exoot bospest/amerikaanse vogelkers en soms zaagsel.

Wat betreft de fundering. Er zit nog een fundering van de gesloopte schouw onder de vloer. Ik schat 1.25mx 0,75m. Zal eens kijken hoe groot exact.

Wat voor formaat bell zou haalbaar zijn met een soortgelijke kachel? Ik dacht zelf aan enkelsteen lxbxh 1m x 0,5m x 2,25m, achterkant van de bell staat tegen buitenmuur. Tussen bell en buitenmuur isolatie.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door peterberg »

Bossie schreef: 21 dec 2017, 15:37Wat voor formaat bell zou haalbaar zijn met een soortgelijke kachel? Ik dacht zelf aan enkelsteen lxbxh 1m x 0,5m x 2,25m, achterkant van de bell staat tegen buitenmuur. Tussen bell en buitenmuur isolatie.
Om te kunnen schatten wat de omvang van een bell achter jouw kachel zou kunnen zijn zou ik wat meer gegevens moeten hebben.
De kachel is 8kW, schoorsteen temperatuur 400 ºC, schoorsteen diameter 150-180 mm. Vooral die 150/180 is een beetje vreemd, 180 mm diameter is bijna 1,5 keer zo groot qua doorsnede als die van 150 mm diameter, dat maakt nogal wat uit. Is die 400 graden de buitenkant van de pijp of de gasstroom zelf?
Zei je ook ergens dat het een dubbelwandig inox kanaal is?
Verder: hoe hoog boven de vloer komt de pijp uit de kachel als-ie een achter uitgang heeft?
De aansluiting van de kachel zelf is 120 mm lees ik nu, dat is bepaald klein. En er is ook nog een bocht naar het rookkanaal?
Hoeveel kilogram hout gaat er normaal gesproken per keer in?

Bij een bell gaat het om de doorsnede op de plaats waar de pijp binnenkomt. De oppervlakte wordt berekend door alle binnenoppervlakken bij elkaar op te tellen, de vloer uitgezonderd.
Halfsteens in baksteen is prima maar het kan bij de genoemde temperatuur ook betonsteen zijn of leemsteen, er is keus genoeg. De maten die je noemt voor de bell, bedoel je daar de buitenkant mee?

Beantwoord deze vragen zo goed mogelijk, dan kan ik denkelijk wel een gok doen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Rudi
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2018, 13:09

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door Rudi »

Hallo

ik wil hier graag een kans wagen.
Zou graag het zelfde willen realiseren.

Heb een vrijstaande kachel Morso 1124 8kw waar ik graag een bell achter zou plaatsen.
De kachel heeft een achteraansluiting van 150 diameter en is 740 cm boven de grond.
De schouw zelf is gemetseld is 200 op 200, de hoogte van de uitgang kan ik nog aanpassen.
Gebruik momenteel houtbriketten van ecopower (10kwh warmte per briket) om de 2 uur.
De rookgastemperatuur bedraagt bij een nominaal uitgangsvermogen 263°C gerekend tot
20°C. (komt van de fabrikant)

Zou de bell maken van ytong blokken en daarna bekleden met leem.
Maar nu is de vraag hoe groot moet de bell zijn?
De max van de bell kan 120 hoog op 100 de diepte 15 cm maar er is nog een inham van 25 cm is dus niet overal even diep.

Alvast bedankt
Bijlagen
IMG_20181128_134127.jpg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vrijstaande kachel + gemetselde bell?

Bericht door LeaD »

Ytong is niet zo geschikt voor accumulatie. Is meer iets voor isolatie.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie