Gietijzeren houtkachel verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Erikvr »

Ik wil daarmee best helpen maar ik betwijfel of 'een massief blok het hoogste vermogen en rendement zou opleveren..
Het hout brandt langzaam van de buitenkant naar binnen toe. Als alleen de buitenkant brandt moet je het vermogen uit het oppervlak van het te verbranden hout halen. Daarom geeft bij een stookbeurt een in drieen gekloofde stam meer vermogen af dan de stam in zijn geheel. De drie stukken branden echter wel sneller op dan de gehele stam maar in theorie geven ze in beide situaties evenveel energie af. (vermogen = energie/tijd)
Omdat het rendement het beste is bij een bepaald vermogen moet je dat met een bepaalde oppervakte van de stammen zien te realiseren. Meestal lukt dit met 1 of 2 keer kloven van een stam. Om een of andere reden brandt 1 blok hout in een kachel nooit lekker.
groet,
Erik
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Nee geeft absoluut niet het vermogen af wat zou moeten. Zoiezo gelden "dingen" nooit onvoorwaardelijk.

Als het blok precies op de zuurstoftoevoer ligt, of ernstig belemmerd.
Is er wel ruimte om te branden/fakkelen dan?

Er zijn zoveel randvoorwaarden.

Zo geloof ik wel dat klein hout, met een vermogen van 14 kW, efficiënter verbrandt, dan groot hout met 14 kW.
Je hebt namelijk met groot hout, meer ruimte in je kachel nodig, minder ruimte voor verbranding.

Vaak is het vuur dan ook compacter en vlamt goed/beter uit.

Maar nogmaals: Het vermogen (temperatuur indirect) speelt de grootste rol voor de efficiëntie.
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door mvdlans »

Verhitte discussie!! ;)

Even een heads-up. Ik ben anders gaan stoken.

Om te beginnen heb ik alle 'bakstenen' er weer uit gehaald. Dat stookt ook weer prettiger want er kan weer groter hout in.

En als de kachel heet is doe ik de primaire luchttoevoer (onder) dicht en regel de verbranding met de secundaire luchttoevoer.

Dit heeft als gevolg dat de ruit veel schoner blijft en ik er slechts om de twee dagen de troep af poets die veel minder afgezet is trouwens.
Op dit moment ben ik dus heel tevreden met hoe die stookt.

Ik zie wel dat het vuur veel onregelmatiger verbrand doordat de zuurstof toevoer van boven komt. Het zijn 'zenuwachtige' vlammetjes ipv de rustige vlammen bij zuurstof van onder. De soort van ontbranding zal iets anders zijn maar ik heb nog niet door waarom.

Ik heb niet kunnen bepalen welke vorm van verbranding de beste resultaten behaalt (zuurstof onder of boven). Dan wordt het ook zo'n onderzoek en daar wil ik de tijd (nog) niet aan besteden.

Rendement wil trouwens voor mij zeggen een zo schoon mogelijke verbranding en dus zo min mogelijk onverbrande gassen naar de mussen omhoog. En een schoon ruitje! ;)

Vandaar ook nog steeds mijn queeste om er enkele platen vermiculiet in te plaatsen.

Ps ik geloof zelfs dat deze uitvoering een tertiaire verbranding heeft aangezien er bovenop een klein gaatje (potlood dik) zit voor zuurstof toevoer net voordat de gassen de pijp in gaan.

Bedankt voor alle reacties!!
Laatst gewijzigd door mvdlans op 07 dec 2017, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door ooievaar »

bewegende gele vlammen is goede menging is goede verbranding ! Goed bezig. bij mij werkt het het beste als ik de bovenschuif nooit meer dan half dicht doe.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Paul Joosten »

In mijn gietijzeren fornuis met warmtewisselaar had ik in eerste instantie ook stenen staan die ervoor moesten zorgen dat bij het opstoken het water niet direct al warmte zou gaan opnemen. Dat doe ik nu anders. Ik stook zaagresten hardhout en daar zitten vaak wat grotere, platte stukken tussen. Bij het vullen plaats ik dergelijke stukken dus verticaal tegen de ww aan. Zo lang die niet verbrand zijn houden ze de warmte weg bij de ww en daarna is het juist de bedoeling dat de ww zoveel mogelijk warmte krijgt...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door LeaD »

@Paul
Stukken plat hout tegen de warmtewisselaar doe ik ook maar dan met zacht hout. Je staat er van versteld hoe traag deze planken vuur vatten ten gevolge van de koud met water gevulde wand. Sindsdien veel minder creosootvorming op de ww en nu komt er tenminste warmwater uit die ww na doorstoken.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
demeul
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2017, 14:38

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door demeul »

goede dag ik ben nieuw,

in het verleden heb ik een kachel gehad en die stookte we op futerex.
deze kachel had een aansluiting op cv, ik had hem via een open systeem aan gesloten op de cv, dit werkte na behoren het hele huis lekker in de winter op 25 graden.
Nu heb ik een efel harmony 2 deze is niet aan gesloten op de cv. Deze kachel stook ik met hout. de kachel staat schuin in een hoek en op de muur in die hoek zit op elke kant 1 radiator. Die 2 radiators zijn aangesloten op de cv en ontvangen stralingswarmte van de houtkachel.
Dit werkt voor mij niet na behoren en ik wil het volgende proberen.

de oppervlakte van de boven kant kachel is 25 cm diep en 45 cm breed, ik wil op deze oppervlakte een water reservat maken en die aansluiten op cv.
de kachel is van gietijzer en de boven kant wordt ongeveer 270 graden heet.

de huiskamer en keuken zijn ongeveer 50 vierkante meter met vloerverwarming, de boven verdieping is 35 vierkante meter en verdeeld in 3 slaapkamers en een badkamer. hierboven is nog een zolder waar de cv staat en een radiator.

Van welk materiaal en maatvoering zouden jullie dit water reservat maken.
graag reactie mag ook na mijn email -dit is een forum, geen reacties via email dus-

groetjes Gijs
Laatst gewijzigd door kockie op 17 dec 2017, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: emailadres verwijderd
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Vertel eens wat meer over je plan...

Je hebt weinig informatie. Wil je met je houtkachel je radiatoren gaan verwarmen? En hoe denk je dat te doen?

Efel harmony 2. Leuke kachel. Kijk eens op boilerwoodstove.simplesite.com
Plaats reactie