lage, brede massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bart a
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 feb 2010, 20:08

lage, brede massakachel

Bericht door bart a »

Allen,

Ik ben op zoek naar voorbeelden van een lage, brede massakachel om dwars in een grote open leef- en eetruimte te plaatsen.

Ik dacht aan een totale breedte van 2 tot 2,6 meter, diepte is niet zozeer van belang.. maar wel niet te hoog : eerder zo hoog als een tafel of een weinig hoger om het zicht niet te 'breken'.

Is volgend ontwerp een goed concept ? Iemand aanwijzingen voor voorbeelden ? Opmerkingen ?
20171214_132628.jpg
Bart A
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: lage, brede massakachel

Bericht door Erikvr »

Lees even hier op de site wat de voordelen zijn van een Bell en hoe je die bouwt
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: lage, brede massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemiddag,
Er is eigenlijk maar 1 vuurkamer die geschikt is; de nieuwe van Peter; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic. ... ser#p97846. Het ontwerp is nog niet uit ontwikkeld.
groet!

Ritsaert
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: lage, brede massakachel

Bericht door Pigion »

Praat eens met Tigchelaar. Zij hebben wel eens zoiets in het programma gehad. Fetse met zijn vele ideeën heeft zich helaas teruggetrokken uit de zaak, maar met de zoon Klaas kun je in ieder geval eens praten. Ik merkte wel bij mijn laatste bezoek dat ze zich steeds sterker oriënteren op de Tigchelkachel. Ik zou bij het ontwerp graag zien dat je eerst de rookgassen naar de expansie kamer leidt en dan pas om de oven. Ik denk dat je dan een betere verbranding krijgt.
Waarom geen GrundOfen met een labyrint rookgaskanaal voor de massa?
Pigion

PS: Ik zie dat ik een beetje achter ben met lezen. Ik heb mij nooit in Rockets verdiept. Overigens verwarmt Klaas Tigchelaar het warme water met een Raket systeem.
bart a
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 feb 2010, 20:08

Re: lage, brede massakachel

Bericht door bart a »

Idd. eerst een expantiekamer voorzien !!!

Thnx
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: lage, brede massakachel

Bericht door Pigion »

Er is ook een Oostenrijkse firma die een kookkachel op de markt brengt, laag en breed. Daarnaast kun je een pellet-cv-unitplaatsen om je huis warm te houden. Op het moment dat er meer warmte wordt gevraagd of moet worden gekookt, wordt hout gelegd in de kookkachel en de hitte van de pellet unit wordt gebruikt voor een rookloze start van de kookkachel. Het lijkt mij een prachtig systeem, misschien met subsidie als de rookgassen van de pellet-unit schoon genoeg zijn. Hij is te koop via Piet de Vries in Sellingen. Ik ga er eens informeren / kijken. Ben bang dat de kachel niet goedkoop is. het merk is Lohberger. Verdeler in Belgie is Dutry.
Pigion
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: lage, brede massakachel

Bericht door ritsaert snijder »

Er zijn meerdere lage kachels op de markt, een finfornuis doet het ook wel aardig. Maar de rendementcijfers zijn teleurstellend. Dan doet die van Peter het heel goed!
groet!

Ritsaert
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: lage, brede massakachel

Bericht door Pigion »

Inmiddels erachter dat de Lohberger niet bepaald goedkoop is. Met pellet-unit ernaast gaat hij > € 10.000 en is ook niet schoon genoeg om in aanmerking te komen voor subsidie in het kader van bestrijding CO2 reductie.
@Ritsaert,
Welk fin-fornuis bedoel je?
Weet jij nog andere potentiële candidaten, liefst met water-register om de kop van een opslagvat op temperatuur te brengen / te houden?
Pigion
Plaats reactie