Rocket Batch Box 123

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door SanderL »

Gefeliciteerd Matthias! Je gaat er veel plezier van hebben verwacht ik.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door Pietje »

MatthiasD schreef: 12 nov 2017, 17:50Tijd voor een overwinningsbiertje :!:
Je hebt elke dag toch deel-verwinningen behaald? ;-)

Maar laat 'ie je smaken, en als de kachel straks vol brandt nog eens dunnetjes overdoen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door Wouter Gillis »

Knap werk Matthias!
Plaats nog eens een foto van het eindresultaat, ben best benieuwd.
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door Martinus87 »

Wouter Gillis schreef: 13 nov 2017, 09:28 Knap werk Matthias!
Plaats nog eens een foto van het eindresultaat, ben best benieuwd.
Ik ook!

Ben onder de indruk tot nu toe. Mooie prestatie. Veel plezier met stoken.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

T werden er een paar meer en toen moest natuurlijk de kachel wat verder opgestookt worden. Na die paar aanmaakhoutjes een paar grotere blokken erin gelegd en toen die op waren en er wat temperatuur in het zaakje kwam heb ik m 1 keer helemaal vol gestopt. Toen dat opgebrand was had de kachel een zeer aangename temperatuur bereikt, valt me niks tegen 8)
Toen ik naar bed ging rond half 11 was t 20,5 graad in de kamer, vanochtend om 7 uur nog 18,5. Niet slecht. Vanavond om half 7 was t 16,5 graad. Nog iets meer massa er tegenaan en droogstoken, dan houdt ie t misschien wel 24 uur vol. (iets temperatuurdaling vind ik geen probleem)
Zojuist weer volgestopt en achteraan/bovenaan aangestoken, opvallend hoeveel trek t ding heeft, zelfs t vlammetje van de lucifer wordt direct de kachel ingezogen, dat was bij de oude kachel nog wel eens anders...
Ik zal bij daglicht nog wat foto's maken. Er zijn nog wel wat dingen te doen dus voorlopig ben ik nog niet klaar.

Bedankt voor de complimenten en de hulp/ervaringen van allen hier, zonder dit forum en de bedenker van de batch rocket (Peter!) zou deze kachel hier nooit gestaan hebben.
IMG_1313k.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door kockie »

Ik ben altijd weer blij als ik de kennis die op dit forum opgebouwd is gebruikt zie worden!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door martijn1984 »

Update?
Temperaturen ben ik we benieuwd naar.
Ook van je oven
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Hoi Martijn,
De oven heb ik nog niet gebruikt, de ovendeur is nog steeds niet klaar en ik heb weer niet zoveel tijd :oops:
De huidige weersomstandigheden motiveren eigenlijk ook maar voor 1 ding: lekker bij de warme kachel zitten...

Ik heb eens een temperatuur van 70 graden op de buitenkant van de kachel gemeten, maar ik heb de indruk dat hij nog niet echt droog is. Dit is ook te zien aan de pluim die uit de schoorsteen komt (ik ruik geen rook dus ik ga uit van damp) en het feit dat hij niet helemaal lekker brult. Luchtinlaat in de deur is 60x65mm, zou groot genoeg moeten zijn, maar als ik de deur iets open zet brult hij wel mooier :?
denb3rt
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2017, 15:20

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door denb3rt »

Ben wel benieuwd naar verdere ervaringen met uw resultaat, mooi en degelijk gedaan :)
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Een tijdje niks van me laten horen maar de kachel is inmiddels af en de eerste gebreken zijn geconstateerd :oops:

De warmte die van de kachel af komt is top. Zelfs bij lagere kamertemperaturen (rond de 19 graden) voelt het niet koud aan, dat was in het verleden met het stalen kacheltje wel anders. Temperatuur is ook heerlijk stabiel. De kachel blijft ongeveer 12 uur warm, 2x per dag stoken dus.
Hij brandt ook prima, al zie ik soms wel wat witte/grijzige rook uit de schoorsteen komen. Ik heb een vermoeden dat de schoorsteentemperatuur dan wat te laag is, als ik de bypass open zet is het weg.

Nu het slechte nieuws: de oven voldoet niet. Maximale temperatuur die ik gezien heb is 130 graden na flink stoken. Ik denk dat dit komt omdat ik hier veel te zware materialen (vuurvaste beton & steen) gebruikt heb die de warmtedoorslag erg vertragen. Misschien dat ik de kachel volgend jaar open breek en er een stalen oven in plaats, dat zou theoretisch beter moeten werken.

Ook wordt nu duidelijk dat er toch wat meer geisoleerd moet worden, langs de oude (halfsteens, enkelglas) bijkeuken lekt heel veel warmte weg...deur dicht, probleem weg :fff
IMG_1330k.jpg
IMG_1332k.jpg
IMG_1333k.jpg
IMG_1335k.jpg
IMG_1337k.jpg
Het lemen viel me nog niet tegen, maar het gaf wel veel bende en ongelovelijke hoeveelheden vocht in huis. Ik ben blij dat het klaar is :mrgreen:
Het is eigenlijk een klusje voor de zomer, kun je lekker ramen en deuren open zetten.
Ik heb eerst een laag van stro/leem (met veel stro) er tegenaan gezet en daarna een laag pure leem. De afwerking is niet zo strak, hier valt nog wat te leren. Wat me opviel is dat je met de spaan de leem mooi strak kan trekken, je krijgt dan een mooi glad oppervlak. Ik ben alleen niet handig genoeg om dat ook zo te doen dat er geen sporen van die spaan achterblijven :oops:

Ik heb daarna dan ook nog de sponsspaan (?) en schuurspaan gehanteerd, zo raakte ik mooi de scherpe randjes kwijt maar helaas ook de gladde structuur. Heeft iemand hier nog tips voor?
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Nog een paar foto's:
IMG_1338k.jpg
IMG_1340k.jpg
IMG_1356k.jpg
De leem is trouwens de basisleem van Oskam, deze wordt gewonnen in Drenthe. Ze maken daar ook leemstenen, ik vond het wel mooi om te zien hoe simpel dit eigenlijk is. Aan de ene kant gaat een vochtig leem/zand mengsel de machine/pers in, aan de andere kant komen er mooie (zware!) leemstenen uit die vervolgens met een zuignap opgepakt konden worden.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door peterberg »

MatthiasD schreef: 10 dec 2017, 15:11Hij brandt ook prima, al zie ik soms wel wat witte/grijzige rook uit de schoorsteen komen. Ik heb een vermoeden dat de schoorsteentemperatuur dan wat te laag is, als ik de bypass open zet is het weg.
Die witte rook is voornamelijk condenserende waterdamp, als de temperatuur buiten onder 10 graden zakt kun je dat al krijgen. Als het goed is dan lost de damp binnen 1 á 2 meter op in de lucht. Het is vergelijkbaar met een HR gas installatie, daar komt ook wolken damp uit.

Als het echt rook is dan gebeurt dat oplossen niet of veel later. Als je de bypass opent dan stijgt de temperatuur van de rookgassen en condenseert het niet meer onmiddellijk na de schoorsteen. Mijn kachel produceert die damp bijna altijd omdat de afgas temperatuur vrij laag is en het rendement van het geheel dus hoog. Als een batch box niet goed brandt dan komt er dikke donkergrijze rook uit.

Hier is een video hoe zo'n stoom pluim er uit ziet, ik stond met mijn hoofd in de pluim terwijl ik filmde en het rook naar natte houtskool, meer niet. De scherpe stank die we associëren met houtrook was helemaal afwezig.

groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door MatthiasD »

Hoi Peter, het is inderdaad zoals jij beschrijft, een pluim van ongeveer een meter. Het stinkt ook niet voor zover ik kan beoordelen. Ik zal er bij gelegenheid een video van maken. Het leek me ook sterk dat het iets anders moest zijn want hij brandt prima en ik heb ook geen terugslag van rook de kamer in.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door martijn1984 »

Hier ook leem van de zelfde firma.

Ik heb er nog geen cm op zitten , zonder stro of jute.
Na twee dagen de leem weer vochtig gemaakt en met een vlakke spaan draaiende bewegingen gemaakt , hiermee werd hij mooi dicht en glad.

Voor het mooie zul je een rookgas thermometer in je kanaal kunnen plaatsen , een insteek geen magneet.

Hiermee leer je je kachel ook kennen
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Rocket Batch Box 123

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Matthias,

goed bezig.
handig genoeg om dat ook zo te doen dat er geen sporen van die spaan achterblijven
Dan moet je de leem nog een half uur (bijv) laten drogen, en dan nog eens met de spaan, terug wat laten drogen en nog eens met de spaan, enzovoort totdat die mooi glad is. Beste is dat je voor een dergelijke klus ruim de tijd uittrekt zodat je er rustig aan kan werken. Als je het te snel wil doen, is het moeilijker om het mooi te krijgen.

succes!
Wouter
Plaats reactie