Inox schouwbuis isoleren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou zeggen dat een rookgastemperatuur boven de 100 graden met een modern geïsoleerd kanaal ideaal is. Kouder en er ontstaat teveel condens. Je haalt dan een maximaal rendement (je haalt het maximale uit je rookgassen).
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 03 dec 2017, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door SanderL »

Ik heb ook een thermokoppel in de rookgasafvoer geplaatst, maar die geeft veel te weinig aan.
Zou het kunnen dat die van jou veel te veel aan geeft? Misschien kun je hem eens controleren door hem in hete stoom te houden of zo?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door dormos »

3 nieuwe eiken blokken er op en de luchttoevoer volledig open.
Daarna terug half gesmoord. Maar de temperatuur die ze opgeven 283°C is te halen met de luchtaanvoer 1/3 open
Beter is dus 1 eiken blok er op en de secundaire lucht volledig open.
Smoren is vervuilend voor je kachel, het millieu en slecht voor je rendement.

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door ritsaert snijder »

Met de kanttekening dat het maar de vraag is of deze kachel enigszins duurzaam en milieuvriendelijk te stoken is;
* verbrandingstemperatuur
* schone verbranding
* rendement (naar de ruimte)
* uitstoot fijnstof
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door kockie »

Dan kom ik toch weer op de uitspraak van Lieve uit: verkopen en van het geld een rocketbell bouwen. Meer warmte met minder hout!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

SanderL schreef: 03 dec 2017, 22:34 Ik heb ook een thermokoppel in de rookgasafvoer geplaatst, maar die geeft veel te weinig aan.
Zou het kunnen dat die van jou veel te veel aan geeft? Misschien kun je hem eens controleren door hem in hete stoom te houden of zo?
Ik ga deze morgen eens vergelijken met een andere meter.
Maar ik ben vrij zeker dat de meting correct is. Het is een industriële TC & meter.
Edit: mijn TC zit werkelijk in het midden van de buis, die is 120mm lang dacht ik. Meten jullie misschien meer aan de zijkant van de buis?

grts
Laatst gewijzigd door JVDE op 04 dec 2017, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
ritsaert snijder schreef: 04 dec 2017, 13:58 Met de kanttekening dat het maar de vraag is of deze kachel enigszins duurzaam en milieuvriendelijk te stoken is;
* verbrandingstemperatuur
* schone verbranding
* rendement (naar de ruimte)
* uitstoot fijnstof
kockie schreef: 04 dec 2017, 16:24 Dan kom ik toch weer op de uitspraak van Lieve uit: verkopen en van het geld een rocketbell bouwen. Meer warmte met minder hout!
Wellicht hebben jullie gelijk maar de kachel ga ik nu niet meer veranderen.
Hij dient niet als hoofdverwarming, we hebben overal radiators en een HR condensatieketel. Maar uiteraard wil iedereen een goed rendement halen uit zijn houtblokjes
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door ritsaert snijder »

Elke keer als ik me weer verdiep in dit soort kachels kom ik tot dezelfde conclusie. En dat je er heel veel meer hout moet in stoppen daar kan ik nog wel mee leven. Maar de uitstoot is van een andere orde. Onnodig ongezond.

Maar goed.

Stook je de HR ketel dan ook echt op zijn HR (watertemperatuur onder de 40 graden)? Of laat je die ook op 60 / 70 graden draaien?
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door Wouter Gillis »

Als dat werkelijke temperaturen zijn en je wil de kachel absoluut behouden, zou ik er zeker een bell achter metsen. Kost niks, en toch een zeer grote rendementsverbetering.

zo werkt het bij mij nu al sinds 2013: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... y&start=15
Het enige verschil is dat de bell niet achter de kachel staat maar twee verdiepen hoger maar dat maakt niet uit naar principe.

groet Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door ritsaert snijder »

@Wouter,
ik vraag me af of dat zomaar gaat werken met een bell.
Als je de bell een stuk hoger plaatst gaat dat toch ten koste van de schoorsteentrek? Je hebt koudere rookgassen en je hebt minder schoorsteen?
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Rits,

ik begrijp niet goed wat je wil zeggen. Bij mij werkt het prima. Het is toch net de bedoeling om de rookgassen af te koelen, weliswaar tot net boven de kritische temperatuur die de schoorsteen nodig heeft om te blijven werken. Bijvoorbeeld 80°C in mijn geval.
Opstart gebeurt via bypass. Na 30tal min gaan de rookgassen pas door de bell.

Groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door ritsaert snijder »

Wouter,
Bell is natuurlijk een prima idee, maar ik weet niet hoe dat uitpakt voor deze kachel. Ik ken geen voorbeelden van dit soort kachels met een bell.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Voor deze kachel bestaan er wel nog enkele opties.

http://www.spartherm.com/en/products/accessories/helix/

Afbeelding

http://www.spartherm.com/en/products/ac ... thermobox/

Afbeelding

De thermobox lijkt me het interessants, lucht komt in rechtstreeks contact met de hete schouwbuis.

Afbeelding

Ik heb hier misschien ook nog net genoeg plaats voor.
ritsaert snijder schreef: 05 dec 2017, 22:03 Elke keer als ik me weer verdiep in dit soort kachels kom ik tot dezelfde conclusie. En dat je er heel veel meer hout moet in stoppen daar kan ik nog wel mee leven. Maar de uitstoot is van een andere orde. Onnodig ongezond.

Maar goed.

Stook je de HR ketel dan ook echt op zijn HR (watertemperatuur onder de 40 graden)? Of laat je die ook op 60 / 70 graden draaien?
Dit is nu niet het hoofdonderwerp van het topic maar het is een variabele ketel met een buitenvoeler. Aanvoer temp max 55°C en een DeltaT van 20°C :)
Laatst gewijzigd door JVDE op 07 dec 2017, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Wouter Gillis schreef: 06 dec 2017, 11:50 Als dat werkelijke temperaturen zijn en je wil de kachel absoluut behouden, zou ik er zeker een bell achter metsen. Kost niks, en toch een zeer grote rendementsverbetering.

zo werkt het bij mij nu al sinds 2013: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... y&start=15
Het enige verschil is dat de bell niet achter de kachel staat maar twee verdiepen hoger maar dat maakt niet uit naar principe.

groet Wouter
Dat is goed gevonden! :D
Als we ooit nog eens (ver)bouwen ben ik al een stuk slimmer dankzij dit forum!
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Is dat wat zo een thermobox?
ik stook momenteel met temperaturen in het rookkanaal van 300-400°C constant. Daar mag dus gerust 100°C af als ik het goed versta?

Ik kan een exemplaar kopen voor 200€. Dat is een heel mooie prijs vind ik zelf.
Plaats reactie