Inox schouwbuis isoleren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Dag warme vrienden :)

Intussen is onze haard geïnstalleerd.

Onze installateur heeft de inox enkelwandige schouwbuis met keramische wol geïsoleerd. (witte doek op de foto)
Ik vroeg hun of dit echt nodig was en het niet beter was om dit zo te laten, dan komt er meer warmte vrij in de ruimte.
Ze beweren dat het nodig is omdat je anders verbrande lucht gaat ruiken? :shock:
Ik denk eerder dat men verbrand stof zullen bedoelen.

De haard wordt nog ombouwt met calsium silicaat platen of iets dergelijks, met de nodige convectie openingen.

Wat denken jullie? zo laten of het deken verwijderen en gebruik maken van de warmte die anders verloren gaat?
r
r
Laatst gewijzigd door JVDE op 03 okt 2017, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door Ruuben »

Dat ziet er al gaaf uit.

Als ie achter de ombouw komt zou ik het zo laten. Je moderne haard heeft natuurlijk al een goed rendement, en ook een bedachte afgastemperatuur nodig. Overigens wordt de isolatie om je pijp echt wel warm hoor.
Dit is wel het perfecte moment nog snel een rookgasthermometer erin te schroeven. Dan kun je veel nauwkeuriger stoken!

Ik heb zelf de superwolisolatie weer ingepakt in dik aluminiumfolie om het zweven van de isolatievezels zoveel mogelijk tegen te gaan; ze zijn ongezond. Temeer ik geen convectiebuis heb geplaatst maar wel een ventilatie kier.
De convectie aansluitingen op de haard suggereren al dat de ombouw luchtdicht wordt.

Persoonlijk zou ik op de achter en zijmuur naast vuurkamer nog een plaatje calcium silicaat plakken om de muur en je verf/behang aan de andere kant vd muur wat te beschermen. Tevens boven je haard tegen het plafon een plaatje calcium silicaat om wamteopbouw en daarmee spanning in je vloer/draagconstructie te beperken.

http://www.ebay.de/itm/LED-Thermometer- ... hash=item0
tempsensor haard.jpg
25 euro is met Display en met schroefbare sensor. Met klein m6 schroefdraad tapboor maak je passende schroefdraad, en draai je hem in je enkelwandige buis boven je haard.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gJpevD_BwE
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Prima!

De verbrandingslucht wordt aangezogen via de garage, dit is de buis die je onderaan ziet.
De plaatstalen bak die je rond de haard ziet is een convectiekast. Deze trekt de lucht onderaan aan en geeft deze af via de 4 buizen die je bovenaan ziet. 2 daarvan zal ik omleiden om de bovenverdieping op te warmen. De andere 2 zijn voor de living.

Lijkt mij inderdaad een goed idee om de superwool nog eens in te pakken. Ik vroeg aan de installateur of dit goedje in de lucht komt en de luchtwegen irriteert. Dit omdat ik hier het één en ander van gelezen had. "Maar neen" antwoordde deze :D typisch installateurs...
Gebruik ik hiervoor gewoon heel dikke alu folie?
Deze dan met inox staaldraad wat opspannen vermoed ik.

Ik wou inderdaad ook de muren achter de haard wat bekleden, al was het maar gewoon om het stof van die ruwe bakstenen er achter niet meer te hebben. Die calcium silicaat platen, in sommige filmpjes zie je dat men deze nog impregneert met een middel om hier ook vliegend stof te voorkomen. Moet dit dan ook?

Zo een thermometer is ook een leuk idee! Wat is dan de ideale verbrandingstemperatuur die ik wil bekomen?

Thnx! :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door Ruuben »

Je ideale afgas temperatuur is afhankelijk van je haard. In de gebruiksaanwijzing staat in bij welke temperatuur er een bepaalde ideale verbranding wordt behaald; daar zou ik op varen.

Op deze link pagina 49 staat een model vario 2hl-45 (hoekmodel) 283 graden. Kijk even goed naar jouw typenummer; er zitten wel verschillen in.
Die hoge temperaturen zijn natuurlijk enorm verlies van rendement; maar noodzaak om tot goede en schone verbranding te komen in deze haardsystemen om aan de genoemde 2 duitse/oosterijkse keuringsstandaarden te voldoen.

http://www.spartherm.com/fileadmin/user ... ospekt.pdf


Verder leerde ik vooral het gedrag van mijn kachel goed kennen bij wind en verschillende soorten hout. Je ziet het meteen aan de schoorsteen temperatuur.
Verder is er natuurlijk het minimum om cresoot te voorkomen van 110 graden; maar ja, als dat al je temperatuur boven je kachel is... hoe hoog is hij dan in de nok....Daar is altijd de grootste kans op afgekoelde neerslaande rookgasdeeltjes. Er zitten mitsen en maren aan rookgas temperaturen die afhankelijk zijn van het soort haard en verbranding. Maar die zijn niet voor jouw haard van toepassing;

Overigens ben ik niet bekend met het principe van convectiebuizen op een andere verdieping uit te laten komen. Lijkt me dat je dan een rare trek krijgt.
Ik heb ergens hele dikke alufolie gekocht omdat dun huishoudfolie hele tijd breekt en scheurt. Lichte fixatie met wat dikker ijzerdraad; maar met wikkelen blijft het genoeg zitten hoor. Ik heb ook wat aluminium speciale brede bandjes gebruikt die normaal gebruikt worden om de superwol of keramische deken vast te zetten. Maar alleen omdat ik er wat over had, en die werken wel erg prettig.

http://www.kachelmaterialen.com/alumini ... stuks.html

Het impregnener van de platen gebeurt naar mijn weten enkel om de hechting met stuckwerk te verbeteren. Calcium cilicaat platen zuigt enorm namelijk.
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Bedankt!

Tof dat hier toch wat mensen zitten met juist advies :)
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Nu het wat kouder is zijn we al enkele dagen met de haard aan het stoken.

Ik zit nu met het idee om de inox schouwbuis toch een goede 30cm bloot te maken onderaan.
En daar nog eens "koel elementen" op aan te brengen (zie foto)

Afbeelding

Afbeelding

Het hogere deel van de schouw zou ik geïsoleerd laten en een omkasting maken in calsium silicaat. Eventueel kan ik deze nog opvullen met vermiculite?

Kan ook de hele buis vrijmaken maar dan gaat het binnenin de omkasting die er nog rond komt veel te warm worden denk ik.

Hier is mijn schets hoe de omkasting word.


Afbeelding

Het verval bovenaan is één en al convectiespleet. Onderaan zal de lucht aan de plint worden aangezogen.
Zal dit veel extra geven? Ik denk toch van wel aangezien je lucht direct contant kan maken met een buis van +-200°C
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Ik twijfel nog wat of ik de buis een stuk zou vrijmaken of niet. Vooral na het topic over de verbrande lucht hier te lezen

Ondertussen heb ik al een mooie temperatuursensor in de schouw gemonteerd :) benieuwd welke waardes deze gaat tonen!
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Zo,

De keramische wol goed ingepakt met 200 micron dik aluminium folie. Een thermocouple houdertje voorzien en een stukje van de buis vrij gemaakt.

Toen ik de keramische wol verwijderde zag ik dat de installateurs de naden van de buis afgedicht hadden met alu tape... Deze lijm hierop was volledig verbrand... Logisch :roll:

Ik heb de naden afgekit met ijzermastiek 800°C en hier nog eens dik alu papier rondgedaan met klemmen.

Nu stinkt alles nog zen beetje naar verbrand metaal, na eens flink door te stoken zag ik temperaturen van 530°C :o

De geur is nu al iets minder.

Afbeelding


Afbeelding

Ik ben toch nog wat onzeker of men isolatie en schouw op deze manier goed afgewerkt zijn?
Wat denken jullie, Is dit een goede afwerking? Het is mijn eerste kachel dus alle tips zijn welkom!
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Niemand? :(
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door hanskraayeveld »

Aluminiumfolie(plakband) kan tegen 600 graden.
Ik neem aan dat het dat niet gaat worden, en anders smelt het alleen maar.

Over de koelribben:

Ik heb hetzelfde eens gedaan, met zwaluwstaartplaten rond mijn kachelpijp monteren.

Voordeel: Meer vermogen.

Nadeel: 1.Kachelpijp koelt te vlug af, wat de trek nadelig beïnvloed. 2. Je moet harder stoken, om de trek goed te houden. 3. Je krijgt meer vuilaanslag op de gekoelde plek.

Ik heb het erafgehaald, en weer gewoon ouderwets geïsoleerd. Veel beter.

Ik zou hem zo gerust dicht durven maken.
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

hanskraayeveld schreef: 03 dec 2017, 17:19 Aluminiumfolie(plakband) kan tegen 600 graden.
Ik neem aan dat het dat niet gaat worden, en anders smelt het alleen maar.

Over de koelribben:

Ik heb hetzelfde eens gedaan, met zwaluwstaartplaten rond mijn kachelpijp monteren.

Voordeel: Meer vermogen.

Nadeel: 1.Kachelpijp koelt te vlug af, wat de trek nadelig beïnvloed. 2. Je moet harder stoken, om de trek goed te houden. 3. Je krijgt meer vuilaanslag op de gekoelde plek.

Ik heb het erafgehaald, en weer gewoon ouderwets geïsoleerd. Veel beter.

Ik zou hem zo gerust dicht durven maken.
Bedankt voor je reactie Hans!

De koelribben ga ik niet meer monteren, het ding lijkt nu al op een thruster van de space shuttle :D

Vandaag heb ik de ventilator kast gemonteerd.
Dingen werken als volgt: Via een capillaire mechanische thermostaat stuur ik de ventilatoren aan.
Deze voeler zit bovenaan in de convectiekast. De ventilatoren kan je dimmen met een potentiometer.

In de schouwbuis zit een thermocouple voor de temperatuur te monitoren.
Nu zag ik op vol vermogen een temperatuur van 740°C :shock: :shock:
En inderdaad aluminium smelt rond de 660°C


Afbeelding

Afbeelding

Nu ga ik wellicht nooit zo heet stoken maar je kan dat ding ook niet constant in het oog houden, zeker niet als de ombouw er rond zit.

Dus vandaar ben ik nog steeds niet geheel gerust.
De superwool moet omwikkeld worden met alu papier omdat er anders vezels vrijkomen zegt Ruuben, en dat geloof ik ook, vandaar ik het omwikkeld heb.
Maar daar waar de alu in contact komt met de inox buis zal tegen het smeltpunt aankomen.
Of maak ik me te veel zorgen? :|

thnx
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door ritsaert snijder »

wat is het probleem als er wat aluminium gaat smelten...het zijn geen hoeveelheden.....waar het op komt kan het geen kwaad?
als het afbreekbare superwool is dan kunnen de vezels geen kwaad en ze kunnen ook nog eens nergens heen

een schoorsteen die heter wordt (aan de buitenkant) dan zeg... 80 tot 110 graden (hangt af van de situatie) dat zie ik als een probleem.....(vanwege het rendement natuurlijk). :fff
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door hanskraayeveld »

een schoorsteen die heter wordt (aan de buitenkant) dan zeg... 80 tot 110 graden (hangt af van de situatie) dat zie ik als een probleem.....(vanwege het rendement natuurlijk)
Ik vind 740 graden ook enorm...
Een beetje normale afgastemperatuur (voor een houtkachel) zit rond de 200 a 300 graden. Kijk maar in de certificaten.

Als je zulke temperaturen gaat krijgen in je schoorsteen, dan zou ik toch wat aan de luchtafstelling gaan veranderen.
Geef je dan onderlucht erbij, of is dat met alleen secundaire lucht? (wat ik me niet voor kan stellen)
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Dat was na een uurtje rustig warm stoken en vervolgens 3 nieuwe eiken blokken er op en de luchttoevoer volledig open. Dan na een kwartiertje zag ik 740°c :o

Daarna terug half gesmoord. Maar de temperatuur die ze opgeven 283°C is te halen met de luchtaanvoer 1/3 open.
Ik vraag me af waar spartherm die temperatuur juist meet. Misschien​ op 3m hoogte?

Wat is onderlucht en secundaire lucht precies?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door hanskraayeveld »

Primaire lucht is ondervandaan.
Secundaire lucht komt van boven, of halverwege.
Soms heb je ook nog tertiaire luchttoevoer, heel hoog of in de naverbrandingsruimte.

Primaire lucht is goed om snel je vuur te laten verspreiden, dus die gebruik je alleen bij de start. (soms ook een klein beetje, als je flink wilt doorstoken) Primaire lucht is vaak niet goed voor het rendement, omdat de lucht ten eerste niet voorverwarmd is, en ten 2e de doorstroom van warme gassen niet hindert.

Secundaire lucht is wel voorverwarmd (vaak al door de kachel zelf, en omdat die lucht van boven af het vuurbed nadert, en hindert de rechtstreekse doorgang van warme gassen je pijp in. En heb je vaak dan ook nog een "schone" ruit door de secundaire lucht.

Je vuur gaat van secundaire lucht vaak niet beter branden, dus is het aanlokkelijk om de primaire luchttoevoer toch open te laten.
Toch is dat nadelig voor het verlies door de schoorsteen. Je schoorsteentemperatuur mag namelijk niet te hoog worden, en ook niet te laag.

Te laag beinvloed in grote mate de optimaliteit van de verbranding, te hoog beinvloed het verlies (rendement).

Als je naar diverse keuringsrapporten kijkt, zul je merken dat de ideale afgastemperatuur bij zulke houtkachels rond de 200 a 300 graden ligt.
Te hoog, is voor de mussen goed. Te laag, voor de brandweer.
Plaats reactie