Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Joepie »

Ruuben schreef: 02 dec 2017, 16:52
Joepie schreef: 01 dec 2017, 17:50
Ruuben schreef: 01 dec 2017, 15:03 Dan moet staatsbosbeheer ook zo stoer zijn alle ongevallen over afgelopen 5 jaar in haar bossen met professionals even te vermelden.
Doen ze ook. Met 1 google zoekopdracht zowel het uitgebreid jaarverslag gevonden waarin het aantal bedrijfsongevallen in staan, alsook een publieksjaarverslag. 2014: 6, 2015: 8, 2016: 11
Moeten deze betrokken ook opnieuw een zaagcursus doen?
https://www.staatsbosbeheer.nl/Contact
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door JantjeV8 »

hanskraayeveld schreef: 02 dec 2017, 11:55 Wordt er wel toezicht gehouden of jij je zaagbroek, zaagschoenen, helm, oorkappen, gelaatsbescherming en handschoenen gebruikt?
Ja, toch al verscheidene malen controle gehad. Doet de boswachter even met ons een bakske mee. Wij moeten als er gezaagd wordt altijd met 2 personen zijn en de gsm in de broekzak bij je.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Ernest Dubois »

JantjeV8 schreef: 03 dec 2017, 09:32
hanskraayeveld schreef: 02 dec 2017, 11:55 Wordt er wel toezicht gehouden of jij je zaagbroek, zaagschoenen, helm, oorkappen, gelaatsbescherming en handschoenen gebruikt?
Ja, toch al verscheidene malen controle gehad. Doet de boswachter even met ons een bakske mee. Wij moeten als er gezaagd wordt altijd met 2 personen zijn en de gsm in de broekzak bij je.
Dus geen gsm, geen toestemming?
Werken, das leuk.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door keesijp60 »

Sprokkelen mag volgens mij ook niet of wel? zie wel eens gebieden met omgezaagde bomen, maar of je er met de auto heen mag via de paden weet ik eigenlijk niet.

Dat ze de regels strenger maken is normaal als er veel ongelukken gebeuren, een kettingzaag en de boom zelf is geen speelgoed, je moet goed leren hoe,, dus een cursus is op zijn plek.

Snap echter niet de uitspraak over verenigingen en bedrijven, ik doel op een gedegen opleiding.

vrg kees
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door JantjeV8 »

Ernest Dubois schreef: 03 dec 2017, 10:44
Dus geen gsm, geen toestemming?
Dat weet ik niet, hij vraagt dat soort dingen altijd wel. Ik zorg dat ik doe wat ze van me verwachten en op grond waarvan ik de vergunning krijg. Of hij handhaafd als ik eens niet aan de afspraak voldoe weet ik niet. Ik probeer dat moment te vermijden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Pietje »

Op een cursus leer je de basis: hoe werken snedes, wiggen, lier, hout onder spanning. Allemaal in de lijn van bosbouw: dunnen of leegzagen, rechte stammen houden.
Brandhoutzagers maakt het geen zier uit in welke afmetingen hout uit het bos komt, dus eigenlijk gelden daar andere maatstaven voor.

Ongelukken gebeuren meestal als er zich een onvoorziene omstandigheid voordoet, die moet worden opgelost: verkeerde inschatting, blijven hangen etc. Dat zijn omstandigheden die ik in geen enkele cursus heb gezien, en daarom doe ik dat in de zaagworkshops. Het "onderuit" zagen van bomen is voor veel gecertificeerde cursusgevers onbekend, evenals het bewust toepassen van een scheve valkerf.

Dus wanneer kan je veilig werken in het bos? Dat weet niemand, tot het mis gaat. En ook bij profs gaat heus eea fout.

Wat je nodig hebt om veilig te werken is goed gereedschap (nette scherpe zagen, + vel-toebehoren) en de juiste mindset. En die laatste laat zich met een certificaat niet vangen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Joepie »

Wat is het grote bezwaar tegen een certicaat? Gaat het om de kosten of wordt de ego gekrenkt?

Het hele leven valt of staat met mijlpalen, markers of tastbaarheden. Een certificaat is misschien niet perfect, maar het geeft wel aan dat vaardigheden op een bepaald niveau zijn getoetst.

Een rijbewijs is geen garantie dat iemand altijd veilig zal rijden. Sinds ik kennis heb gemaakt met de Aziatische rijstijl en de bijbehorende verkeersslachtoffers vind ik het wel prettig om te weten dat in NL een certificaat prevaleert boven ervaring en mindset.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door hanskraayeveld »

Een rijbewijs is geen garantie dat iemand altijd veilig zal rijden.
En ook geen garantie dat iemand veilig KAN rijden.

Het bewijs is de allerslechtste chauffeur van nederland.

Terwijl er met tractoren (waar over het algemeen boerenzoons, met veel ervaring, en zonder rijbewijs) relatief weinig ongelukken gebeuren.
Het bewijs dat ervaring, beter is dan een papiertje.

Alleen neemt het niet weg, dat sbb iets tastbaars moet hebben. En dat moet in de vorm van een certificaat.

Ik heb 2 cursussen gedaan. De eerste was lichte velling. De laatste was zware velling. Bomen van 1 meter doorsnede en 30 meter hoog veilig laten vallen. Dat is 5 jaar geleden. Heb ondertussen niet 1 boom laten vallen. Ik denk niet dat ik het veilig kan, maar heb wel mijn papier. Bij mijn collega, ging het mis, en spleet halverwege het zagen de stam doormidden over een lengte van 3 meter. De boom zwaaide zijn stam achter omhoog, scharnierde over het punt van 3 meter boven de grond, en klapte toen in zijn geheel naast de stam. Het was goed dat de instructeur het op tijd zag, en riep dat hij weg moest rennen, anders was het misschien wel fout afgelopen. De desbetreffende collega, kreeg als enigste een certificaat met 80cm doorsnede en 25 meter hoog.

Had de collega nu geen certificaat moeten krijgen?
Zelfs de instructeur had dit niet voorzien.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Joepie »

hanskraayeveld schreef: 04 dec 2017, 09:39
Een rijbewijs is geen garantie dat iemand altijd veilig zal rijden.
En ook geen garantie dat iemand veilig KAN rijden.
Terwijl er met tractoren (waar over het algemeen boerenzoons, met veel ervaring, en zonder rijbewijs) relatief weinig ongelukken gebeuren.
Het bewijs dat ervaring, beter is dan een papiertje.
Oei Hans, voor iemand die zijn formuleringen graag staaft met de wetenschap....

Er zijn jaarlijks ongeveer 15 dodelijke ongevallen waarbij een landbouwvoertuig is betrokken. Dit getal is jarenlang constant geweest terwijl het totaal aantal slachtoffers in Nederland wél gestaag is gedaald. Bij 60 procent van de ongevallen met een landbouwvoertuig is het landbouwvoertuig de schuldige. bron: Verkeersveiligheid landbouwvoertuigen 1987 - 2012, Universiteit Wageningen.

De kilometers die tractoren maken irt tot andere weggebruikers brengt mij op de gedachte dat de stelling 'relatief weinig ongelukken' hier niet op zijn plaats is. Met ingang van 2015 moeten tractorbestuurders ook een papiertje halen: het T-rijbewijs :fff
hanskraayeveld schreef: 04 dec 2017, 09:39 Heb ondertussen niet 1 boom laten vallen. Ik denk niet dat ik het veilig kan, maar heb wel mijn papier.
Je hebt altijd een eigen verantwoordelijkheid als je gaat handelen natuurlijk.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Erikvr »

Wat je nodig hebt om veilig te werken is goed gereedschap (nette scherpe zagen, + vel-toebehoren) en de juiste mindset. En die laatste laat zich met een certificaat niet vangen.
Juiste mindset zeker, maar hoe weet je dat bij anderen? Als ik samen met vrijwilligers in het bos ga zagen ben ik meestal meer aan het opletten wat anderen doen. Zeker bij degenen die een paar keer per jaar de zaag tevoorschijn halen is het belangrijk om elkaar ook te durven aanspreken wanneer het mis dreigt te gaan. Bij deze groep is ooit iemand ook verwijderd die ondanks waarschuwingen gevaarlijk bezig bleef. Arbo regels worden zo goed als mogelijk nageleefd maar het blijft altijd oppassen.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Pietje »

Joepie schreef: 03 dec 2017, 23:35 Wat is het grote bezwaar tegen een certicaat? Gaat het om de kosten of wordt de ego gekrenkt?
Geen van beide; het gaat me om de schijnveiligheid die er van uitgaat. Jij bent blij dat iemand anders toetst, en dat snap ik best, zo is onze ontwikkeling (school, werk) geweest.

Maar waar het uiteindelijk om gaat is de integriteit van de zager. Is hij/zij echt in staat om toe te geven dat iets beter niet gedaan kan worden? Kan hij/zij op dat moment de wens/doel/plan loslaten en herbeoordelen? Dit zit niet in onze opvoeding. Maar als je dat leert (even alle verwachtingen etc loslaten en je eerlijk afvragen of je wil wat je doet, verantwoordelijkheid neemt voor alle consequenties) dan heb je geen certificaat nodig. Utopie, snap ik, maar om duidelijk te maken waar het certificeren ergens ophoudt. Want als iemand heel goed heeft overwogen en het gaat toch mis, dan is dat gewoon vette pech. Niet met een certificaat op te vangen. Dat is zoals dingen gaan in het leven...

En als ik die jonge gastjes bellend met een 30tons trekker over een weggetje zie scheuren, dan hoop ik maar dat de afgever van het T-bewijs de mindset van die knaap heeft meegenomen in de beoordeling...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door JantjeV8 »

Het zaagcertificaat wat SBB pretendeert heeft totaal maar dan ook totaal niets te maken met het punt dat SBB zo begaan is met haar zagers. Het is enkel een indekking van SBB aan haar verzekeraar, het ontwijken van claims die de slachtoffers bij SBB neer kunnen leggen. Nederland vergaat van de certificeringen en diploma's, het product wordt er niets beter door. Verzekeraarsgelal, daar komt het vandaan.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door hanskraayeveld »

Tja... ik heb het van horen zeggen.

Ik heb je artikel een klein beetje doorgelezen maar het is natuurlijk koffiedik kijken.
Zo ben ik namelijk benieuwd, naar het aantal ongelukken per afgelegde kilometer.

Dan krijg je een realistich beeld. En dat er meer dodelijke ongelukken mee gebeuren is logisch. Een landbouwvoertuig is nu eenmaal zwaarder, minder snel tot stoppen te krijgen, vaak uitstekende delen, enz enz

In de loop der jaren is de snelheid van 16 km/u naar de 60 km/h gegaan!
De mobiele telefoon is ook een redelijke boosdoener.

Maar goed, je hebt gelijk. Ik had het moeten controleren.
De stelling klopt dus niet.

Papiertje is beter dan ervaring.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door hanskraayeveld »

Bij aanrijdingen van landbouwvoertuigen met (bestel)auto’s is in minder dan de helft van de gevallen de (vermoedelijke) schuld bij het landbouwvoertuig gelegd.
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Tom op eigen houtje »

Tja ik snap goed wat Piet bedoeld
Van wat ik zie van wat zo een cursus inhoud
Leer je juist niet die dingen die echt belangrijk zijn
Zoals bomen onder spanning zagen en alle gevaren inschatten en dat kan ook niet op een namiddag

Veilig kunnen werken met een kettingzaag is niet hetzelfde als veilig bomen kunnen kappen en daar ligt het verschil denk ik
Afkorten van een stam die takvrij is kan iedereen leren

Moelijke bomen kappen , een boom lezen
Daar komt toch wat ervaring of een goede leermeester aan te pas
Somige zaken kan men gerust alleen leren ,uitproberen
Bomen kappen is er daar niet een van
Met een kettingzaag en een boom kan de uitkomst dodelijk zijn
Ik kijk uit naar een forum zaagdag
Lijkt me leuk om te leren van elkaar
Plaats reactie