Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Pietje »

https://www.staatsbosbeheer.nl/Over-Sta ... re-houtkap

Als "rechtspersoon" durven ze het wel aan...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door benthuis »

Tja, rechtspersonen zullen wel minder snel gewond raken :fff ...weet jij hoe zon certificering te verkrijgen is Peter?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Ruuben »

Hier kon je op wachten natuurlijk.
Na flink vloeken beheers ik me.... wat denken jullie... een in-company traing doen voor het forum met ecc1 en 2 op 1 dag?

Daarna volgt de cursus verantwoord roken, veilig boren, en verplichte rijtrainging achteruitrijden op onverharde wegen met aanhanger vol los liggend hout.

Dan moet staatsbosbeheer ook zo stoer zijn alle ongevallen over afgelopen 5 jaar in haar bossen met professionals even te vermelden.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door willem »

Ruuben schreef: 01 dec 2017, 15:03 Hier kon je op wachten natuurlijk.
Na flink vloeken beheers ik me.... wat denken jullie... een in-company traing doen voor het forum met ecc1 en 2 op 1 dag?

Daarna volgt de cursus verantwoord roken, veilig boren, en verplichte rijtrainging achteruitrijden op onverharde wegen met aanhanger vol los liggend hout.

Dan moet staatsbosbeheer ook zo stoer zijn alle ongevallen over afgelopen 5 jaar in haar bossen met professionals even te vermelden.
Wees blij dat ze de deur weer open zetten voor de liefhebber of geïnteresseerde, en dat ze bepaalde eisen stellen is helemaal niet verkeerd, het is aan de geïnteresseerde welke weg hij kiest om aan dat hout te komen.
SBB moet zich ook indekken om calamiteiten te voorkomen, zei zijn beheerder/eigenaar met een grote verantwoording zodat alles veilig blijft.

Zou jij met een eigen bedrijf een ongeval rond bazuinen, denk dat je dat liever binnenst huis laat ipv aan de
grote klok hangt.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Joepie »

Ruuben schreef: 01 dec 2017, 15:03 Dan moet staatsbosbeheer ook zo stoer zijn alle ongevallen over afgelopen 5 jaar in haar bossen met professionals even te vermelden.
Doen ze ook. Met 1 google zoekopdracht zowel het uitgebreid jaarverslag gevonden waarin het aantal bedrijfsongevallen in staan, alsook een publieksjaarverslag. 2014: 6, 2015: 8, 2016: 11
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Tom op eigen houtje »

Tja ik snap dan niet waarom zo een papiertje dan gelijk 170€ moet kosten :fff
Dan is zo een forumcursus dag wel een goed idee
:)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Pietje »

Haha, ja, een zaagdag op het forum...

Bij een certificaat geeft iemand (of een commissie) de garantie dat iemand ergens toe in staat is. Afhankelijk van die "iemand die het certificaat afgeeft" hebben mensen vertrouwen in de claim van het certificaat. De persoon zelf wordt niets gevraagd...

Liever heb ik dat er naar de mensen zelf geluisterd wordt. Een antwoord op de vraag "hoe kan jij deze boom veilig omzagen" en het antwoord is vol vertrouwen "ja, zo!" zou mij meer vertellen. Wel moet je dan oefenen met aanvoelen of iemands antwoord volmondig "ja" is of dat er nog twijfels zijn. En dan de vraag wanneer het goed genoeg is...? Maar goed, zo werkt onze maatschappij (nog) niet. Wij hechten nu nog te veel waarde aan certificaten en diploma's.

Dus we kunnen komende winter / vroeg voorjaar best weer een dagje zagen, wat nieuwe dingen doen en wat bijleren, maar ik ben bang dat Staatsbosbeheer geen genoegen neemt met mijn verklaring van vakkundigheid.... 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Ruuben »

Tom op eigen houtje schreef: 01 dec 2017, 19:51 Tja ik snap dan niet waarom zo een papiertje dan gelijk 170€ moet kosten :fff
Dan is zo een forumcursus dag wel een goed idee
:)
Ik vind alleen maar heel veel hogere prijzen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Erikvr »

In Duitsland is het al jaren niet anders zo.. Of je goed kan zagen is een ander verhaal maar het gaat er ook om dat de meesten dan weten waarvoor bv de kettingrem voor dient.. :fff . Zo'n cursus is zeker nuttig.
groet,
Erik
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Albert van WdJ »

Pietje schreef: 01 dec 2017, 20:21 Afhankelijk van die "iemand die het certificaat afgeeft" hebben mensen vertrouwen in de claim van het certificaat. De persoon zelf wordt niets gevraagd...
Ik heb tot en met dit voorjaar ook bij Staatsbosbeheer gezaagd. Maar daar werd dus helemaal niets gevraagd. Alleen of je even wat formulieren ondertekenen wilde waarin stond aangegeven wat de voorwaarden zijn om te mogen zagen. Ook al had je nooit eerder een boom gezaagd, je mocht gewoon gaan zagen. Dat ze daar nu verandering in aanbrengen is zeker positief.

Een zaagcursus moet een persoon wel vakkundig maken, anders blijft het toch afwachten wat hij/zij er van terecht brengt. Zo'n cursus mag best pittig qua inhoud zijn.
Uitdunnen van een boomopstand is bijvoorbeeld heel ander zaagwerk dan het omzagen van een solitaire boom.
Mijn ervaring is dat het zagen en vellen eerder fout gaat bij een kleine boom, dan bij een grote. Omdat je de situatie onderschat.
Een boom van 10 cm stam-doorsnede en 7 meter hoog kan behoorlijk wat schade aanbrengen als die fout valt. Zeker als die jou kant op valt.

Dit soort ervaringen moet je opdoen in een praktische zaagcursus. Want wie is dan degene die kan beoordelen of jij een situatie goed inschat? In zo'n geval kan de beoordelaar toch beter zelf zagen?
Het certificaat geeft dan aan dat je bepaalde kwalificaties hebt.
Een zaagcursus zou echter niet zo prijzig moeten zijn.
Misschien is het inderdaad mogelijk om zoiets 'in company' te organiseren via het forum. Bij voldoende inschrijvingen moet toch ook wat aan te prijs te doen zijn.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door JantjeV8 »

En ervaring, telt dat niet?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door hanskraayeveld »

Wordt er wel toezicht gehouden of jij je zaagbroek, zaagschoenen, helm, oorkappen, gelaatsbescherming en handschoenen gebruikt?
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Tom op eigen houtje »

Tja ik heb 10 jaar bosbouw ervaring maar geen papiertje
Ben nu zelfs mijn eigen boomverzorgingsbedrijfje begonnen
Kan prima zonder papiertje enkel qwa verzekering is dat wat moelijker

Voor een forum zaagdag heb ik nog altijd veel intresse hoor
Ook moelijke bomen helpen veilig vellen
Wil ik wel met forum korting doen voor leden hoor :)
Kan ik wat aant forum doneren :)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer je je goed inleest in de theorie (van zowel machines als van het vellen), elke zaagklus rustig de situatie inschat en rustig werkt dan gaat het niet zomaar fout.
Het beste is om het te leren van iemand die al ervaring heeft. Want dat zijn de beste leermeesters.
Zelf heb ik het in de praktijk geleerd, zonder hulp van anderen. Eerst kleine boompjes, en dan steeds grotere.

Ik ga dus ook geen officiële zaagcursus doen, zolang ik zonder kan. Met hetgeen ik om moet zagen, kom ik prima toe met mijn huidige kennis en ervaring.

@Hans,
Officieel wordt er gecontroleerd door SBB op de outfit die jij noemt. Maar niemand vraagt wanneer je gaat zagen. De hoeveelheid hectares die een boswachter/terreinbeheerder onder zijn hoede heeft is ook dusdanig groot, dat de kans vrij klein is dat je controle krijgt.

Ik ga zelf eigenlijk nooit zagen zonder die outfit. Zaagbroek is gewoon voor mij een minimale veiligheid. Van de helm heb ik al zoveel plezier gehad, die heb ik altijd op. En de rest wil je niet missen. Tenzij je toch al doof en gehavend bent :?
Change, before you have to.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Staatsbosbeheer nieuwe wijze brandhout uit bos halen

Bericht door Ruuben »

Joepie schreef: 01 dec 2017, 17:50
Ruuben schreef: 01 dec 2017, 15:03 Dan moet staatsbosbeheer ook zo stoer zijn alle ongevallen over afgelopen 5 jaar in haar bossen met professionals even te vermelden.
Doen ze ook. Met 1 google zoekopdracht zowel het uitgebreid jaarverslag gevonden waarin het aantal bedrijfsongevallen in staan, alsook een publieksjaarverslag. 2014: 6, 2015: 8, 2016: 11
Moeten deze betrokken ook opnieuw een zaagcursus doen?
Plaats reactie