Beginnersvragen over een oude Helex inzethaard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JeroenDJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2017, 10:17

Beginnersvragen over een oude Helex inzethaard

Bericht door JeroenDJ »

Hoi Allemaal,

We hebben pas een ander huis gekocht met een oude Helex inzethaard (zie foto) en daar heb ik een aantal vragen over en ik hoop dat iemand me hier kan helpen.
Ik heb al een hoop gelezen en ik ben me er van bewust dat een inzethaard zeker niet optimaal is echter zal het nog een jaar of twee duren voor we de huiskamer gaan verbouwen inclusief een nieuwe kachel. Tot die tijd wil ik het hier graag mee doen.

We hebben een gewone CV welke de hoofdverwarming zal zijn, de haard is vooral voor de sfeer in het weekend of tijdens koude avonden. Het rookkanaal is een gemetseld kanaal en hebben we vorige maand laten vegen, er kwam weinig uit, maar de vorige eigenaren gebruikte de haard blijkbaar nooit.

Als ik hem nu aanzet, ontluchting aan de onderkant vol open, dan brandt het allemaal zeer fel, met weinig mooie vlammen. Ik vraag me af of daardoor het rookkanaal niet te heet wordt en er kans op schoorsteenbrand is. Als ik de ontluchting bijna dicht zet zien de vlammen er beter uit, maar het lijkt me dat ik dan aan het smoren ben en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het hout wat ik gebruik is vooral beuken en minimaal 2 jaar gedroogd.

De vragen die ik heb:
- Heeft er iemand toevallig nog ergens een handleiding van liggen?
- Hoe kan ik in deze haard zo efficient (en veilig) mogelijk stoken. In handleidingen van soortgelijke haarden wordt altijd gesproken over een primaire en secundaire ontluchting, maar voor zover ik kan zien heeft deze alleen aan de onderkant twee ontluchtingen zitten.
- De hendel aan de bovenkant zet een schuif open richting het rookkanaal, moet deze schuif na de opstartfase weer dicht? Of blijft deze open staan?
- Zijn er ook nog zaken waar ik op moet letten ivm onderhoud en schoonmaak?


Ik heb al contact gezocht met Helex, maar het antwoord was niet erg bevredigend: "Helaas hebben wij geen info meer van deze haard."

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest en ik alle informatie heb verteld, als ik iets gemist heb hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groeten van een leek,

Jeroen
Bijlagen
Helex inzethaard
Helex inzethaard
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Beginnersvragen over een oude Helex inzethaard

Bericht door Lieve »

Misschien toch beter het voorbeeld van de vorige eigenaar volgen en deze haard als decoratief element beschouwen?
Warmte zal deze haard nooit geven, de pootjes van de vogeltjes opwarmen wel en of dat nodig is om het sfeerbeeld te verbeteren?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Beginnersvragen over een oude Helex inzethaard

Bericht door Erikvr »

De rookkanaalschuif is bedoeld om de trek te regelen. Verdere gaan de vlammen langs de luchtbuisjes direct de schoorsteen in en heeft deze inzethaard een bedroevend rendement. Ik heb er ook een gehad en na een paar maanden weer weggedaan.
groet,
Erik
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Beginnersvragen over een oude Helex inzethaard

Bericht door WilfredT2 »

Ook in onze woning zat deze haard, en inderdaad er kwam zeer weinig warmte af. Alleen direct naast de kachel was het warm.

het rendement is zeer laag. Dit was ook de reden voor ons om hem weg te doen.

(sorry, maar heb verder geen info over hoe deze nou goed gestookt moet worden.)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Beginnersvragen over een oude Helex inzethaard

Bericht door kockie »

Volgens mij heb ik ook zoiets in de schuur staan. Daar staat ie al 20 jaar... Misschien eens kijken of er iets moois van te maken is...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JeroenDJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2017, 10:17

Re: Beginnersvragen over een oude Helex inzethaard

Bericht door JeroenDJ »

Ik weet dat het rendement slecht is en dat je hem eigenlijk direct zou moeten vervangen. Ik vroeg me alleen af wat de minst slechte manier van stoken is in dit ding aangezien hij pas over een jaar of twee vervangen zal worden.

Bedankt voor jullie reacties, ik zoek nog even verder.
Plaats reactie