Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door jobplas »

Zoals gemeld in een ander topic heb ik onze Atmos houtvergasser aangesloten en inmiddels werkend. Hij bevalt erg goed, houd inmiddels de hele woning warm, maar er zijn nog wel 2 vragen waar ik wat hulp bij nodig heb:

1) De ketel is moeilijk op te starten. Wat doe ik verkeerd?
Volgens instructie moet ik de onderste deur openen en de "bypass klep" open zetten, dan met de ventilator aan, de ketel opstarten. Vervolgens wanneer er genoeg verbranding is voldoende hout bijvullen, deuren sluiten, bypass afsluiten en de "Rookgasthermosstaat" naar de juiste instelling brengen.

Wanneer ik dit doe stopt de ventilator en heb ik de indruk dat de ketel met de trek van de schoorsteen als het ware moet opwarmen en functioneren als een normale houtkachel. In werkelijkheid lijkt het alsof er onvoldoende lucht bij de verbanding komt en de ketel gesmoord wordt. Wat gaat er mis?

2) Als ik de ketel wel goed aan krijg (door langer de ventilator te gebruiken met gesloten deuren) komt de uitgaande water temperatuur nauwelijks boven de 70 graden. Pas als ik al het water in de buffer op 70 graden heb steigt de temperatuur langzaam, of als ik Laddomat uitschakel door de stekker uit de ketel te halen.
Volgens alle instructies moet de uitgaande temperatuur tussen de 80-90 graden liggen, dus wat gaat hier mis?

Zelf twijfel ik het meeste over ons schoorsteenkanaal, dit is een dikwandige (5mm) stalen pijp met binnendiamater van 150mm. Kanaal is ongeveer 5m lang en dan is er voor de dakdoorvoer een dubbelwandige kanaal. In het kader van hergebruik en financiele middelen heb ik voor deze schoorsteen gekozen, foute keuze?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door tvw »

ik heb sinds een week een atmos draaiende hier. "met vallen en opstaan" een aantal keer gebruikt, we lezen dus mee.

1> als de ventilator stopt, betekend dat de ketel nog niet voldoende opgewarmd is, dus de draaiknop moet langer op de "aansteekstand" staan, om boven de minimale temperatuur uit te komen.

inmiddels heb ik er een aantal stoken achter de rug en het lijkt op het volgende: met de linker draaiknop wordt de maximale temperatuur ingesteld, en de rechterknop de minimale temperatuur.

ventilator wordt bediend als: ketel water kouder is dan gevraagd, en hoger is dan de minimale temperatuur.
ventilator valt uit als: ketel water warmer wordt dan gevraagd (te heet), of kouder is dan minimale temperatuur (hout op)

iemand anders een betere verwoording?

2>viel mij ook op. ik heb de pompsnelheid van de laddomat lager gezet, zodat het water meer de tijd heeft om op te warmen. laatste stook ging tegen de 80 graden hierdoor. zag er beter uit.

qua schoorsteen ben ik geen pro, geen idee dus. mogelijk zal dat geen kwaad kunnen als de temperatuur maar goed blijft denk ik.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door jobplas »

Bedankt voor je reactie, leuk dat julie ook een atmos hebben, zelfde type?
Vanavond weer opgestookt de temperatuur ging nu iets hoger, waarschijnlijk door jouw tip van de WILO pomp.

Ik had de verwachting dat een houtvergasser ook als een "normale" houtkachel moet kunnen functioneren, daarom dacht ik hij gewoon moest branden zonder ventilator...
ALs ik de instructies na lees, dan blijkt de linkerknop voor de gewenste watertemperatuur. Ik begrijp niet waarom er dan dan 120 graden bij staat, maar goed.

De rechterknop reageert op de rookgastemperatuur, maar schakelt ook vaak de ventilator. Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Soms worden de pomp en ventilator tegelijk geschakeld en soms niet.
Heb jij de pomp ook rechtstreeks op de kachel aangesloten?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door GTV6 »

Ik heb een kleiner model Atmos, maar de bediening zal gelijk zijn.
De onderste deur moet zeker niet open, eigenlijk nooit alleen om de as weg te scheppen. Die schep er wel uithalen, mag er niet inblijven.

De bypassklep zet je open als je de bovenste deur open hebt, bij vullen of aansteken. Heeft als enige functie dat er geen rook in de ruimte komt.

De rookgasthermostaat moet je bij ontsteken in de laagste stand zetten. Als de rookgassen heet genoeg zijn, ca 15 minuten of zo dan kun je hem omhoog draaien. Als de ketel dan leeg is gaat de ventilator uit en de pomp.
De ketel kan ook zonder fan wel functioneren, mits op temperatuur, maar het vermogen is dan kleiner.

De linker knop zal ook de fan uitschakelen als de ingestelde temperatuur bereikt is hierdoor wordt het vermogen circa 70%.
De pomp gaat dan niet uit.

De uitgaande temperatuur is direct afhankelijk van de waterhoeveelheid zolang de intrede temperatuur onder de ? (65C) is.
De waterhoeveelheid mag dus zeker wat minder.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Bij mij draait al een jaar of 10 een DC32s en ik heb al verschillende aansteekmethodes geprobeerd.
Momenteel leg ik twee blokken hout met hun platte kanten tegen elkaar boven de brandergleuf en leg op de naad een bruin aanmaakblokje (soms voor de zekerheid ook 2, een stukje van elkaar af). Verder stapel ik dan de ketel direct vol.
De rookgasthermostaat omlaag zodat de ventilator gaat lopen, deze zuigt de vlam van het aanmaakblokje tussen de blokken door en ontsteekt zo het hout. De aansteekklep blijft gewoon dicht en alle deurtjes zijn ook dicht.
Deze aansteekwijze is vanaf de erste minuut nagenoeg rookvrij.
Nadat de kachel goed brandt wordt alleen nog de rookgasthermostaat op 11 uur gezet en kan de ketel leegbranden.
De rookgasthermostaat bepaalt wanneer de ventilator stopt als de ketel nagenoeg is leeggebrand. Laat je hem wat vroeg stoppen dan blijft er meer houtskool liggen, loopt de ventilator langer dan brandt hij beter leeg.

Op deze manier heb ik er het minste werk mee, in de regel met een halfuurtje is de kachel wel zo warm dat de rookgasthermostaat op 11 uur kan en dan kun je er bij weg. Alle andere manieren kostten niet zozeer meer tijd maar wel meer rook bij het na-vullen, je gaat dan zelf meer ruiken als een makreel. Het is nu volgooien en na een halfuurtje de knop instellen, klaar.

Groet Jos.
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door tvw »

we hebben een 25 kw met 1500l buffer staan.
ik heb inmiddels al wat tijd in het afstellen van de lucht kleppen zitten. lijkt nu goed te staan. zodra ik de deuren dicht doe en de bijpass dicht heb ik geen rook meer, en vergast het goed. het afstellen was een beetje " trial and error". met het aansteken leg ik de bodem eerst vol met kleiner hout en laat ik de lucht van onderen komen door die deur open te zetten. hierdoor heb ik vrij snel een vuurzee waar het hout op kan. zal het eens op de manier van hierboven proberen.
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door tvw »

jobplas schreef:Heb jij de pomp ook rechtstreeks op de kachel aangesloten?
ja op het kroonstenen blok onder het bovendeksel. heeft als voordeel dat de pomp uitgaat als de hoofdschakelaar uit wordt gezet. lijkt erop dat de pomp niet wordt bediend dmv temperatuur sensoren, althans ik heb hem niet uit zien gaan.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door jobplas »

Bedankt voor de tips Bonkelaar! Ik zal het zeker eens proberen.

Wat betreft het deurtje aan de onderkant open zetten tijdens het opstarten, dit wordt in de handleiding zo beschreven, dus leek me logisch.
Afgelopen donderdagavond de ketel voor het laatst aangehad, buffervat (2000l) toen voor 80% op 75 graden gekregen. Die warmte is nu (pas!!) op.

Ik heb nog geen ruimte gestuurde regeling, maar de vloerverwarming pomp en de transport pomp staan 24 uur per dag aan, aanvoer temp wordt teruggemengd naar 25 graden en dat blijkt ruim voldoende voor onze vloerverwarming. Over die werking ben ik dik tevreden!

Vandaag de volgende test: Schoorsteen pijp geisoleerd met glaswol, ladomat 1 standje lager en de ontstekingstechniek van Bonkelaar.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door nck »

jobplas schreef:2) Als ik de ketel wel goed aan krijg (door langer de ventilator te gebruiken met gesloten deuren) komt de uitgaande water temperatuur nauwelijks boven de 70 graden. Pas als ik al het water in de buffer op 70 graden heb steigt de temperatuur langzaam, of als ik Laddomat uitschakel door de stekker uit de ketel te halen.
Volgens alle instructies moet de uitgaande temperatuur tussen de 80-90 graden liggen, dus wat gaat hier mis?
Lijkt erop dat de Laddomat de ketel leegtrekt middels z'n thermosyfon veiligheid.
Dit fenomeen is hier al eerder ter sprake geweest. http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... 4&start=90
Simpelste manier om dit te voorkomen is de pomp vrijwel direct met de ketel in werking te stellen zodat de veiligheidsklep dicht gedrukt wordt.
In de opwarmfase is er enkel circulatie door het "kortsluit" circuit.
Afhankelijk van welke patroon je gebruikt, zal de ketel dan warm water afgeven.
Is dit niet heet genoeg is het een optie een andere patroon te gebruiken.


Trek in de schoorsteen is het product van temperatuurverschil en de lengte.
Een dikwandige stalen pijp duurt aanmerkelijk langer om op te warmen dan een 0.6 mm dikke, geïsoleerde binnenbuis van een gangbaar rookgaskanaal.
Ik denk dat je dat gewoon de tijd moet gunnen om op temperatuur te komen en ook de isolatie werkt enkel in je voordeel.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door tvw »

inmiddels kan ik rookgassen meten. ik meet tussen de 175 en 200 graden. gassen zijn rookvrij. neem aan dat de lucht afstelling dan goed is?
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door jobplas »

Inmiddels een maand verder. Tot zover hebben we nog geen gas verbruikt voor verwarming, de Atmos doet zijn werk goed. Wel vraag ik me af of de ketel goed is ingesteld. Na de opwarmfase brand de ketel keurig met een uitgaande watertemperatuur van zo'n 85 graden. Dit blijft ook vrij stabiel als ik hout boven op het gloeibed gooi en dus optijd bijvul. Ook is er na de opwarmfase geen rookpluimpje te bekennen uit de schoorsteen. Maar ik vraag me nu af of de ketel niet teveel lucht krijgt. Om 2 redenen: 1 ik hoor de ketel niet "bulderen", hij is vrij stil en 2, het hout gaat er vrij snel door. Indien er teveel lucht bij de verbranding komt, zal de meeste warmte dan naar buiten vliegen? Hoe kom ik hier achter?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door tvw »

door de rookgassen te meten. bulderen is alleen als er veel vuur is, bij mij met sloophout. als er zware balken in
liggen hoor ik ook niets en de rookgassen zijn een graad of 25-50 lager
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door jobplas »

Inmiddels is het stookseizoen weer begonnen, erg leuk om weer met hout bezig te zijn. De Atmos bevalt zo goed, dat we nu serieus overwegen onze gasaansluiting op te zeggen, helemaal omdat we een belangrijk isolatie project hebben afgerond. Nog wel een vraag over de Atmos:

Met de rechterknop kan ik de "operatie modus" instellen vanaf "fire up" tot "Maximaal". In de praktijk blijkt echter dat de ventilator bijna altijd uitgaat als ik de knop naar maximaal draai. Wanneer brand de ketel nou eigenlijk beter? Met de ventilator aan of uit?
Met beter branden bedoel ik: Schoon branden, dus een volledige verbranding voor maximale warmte opbrengst naar het water.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door tvw »

ik heb geen lange schoorsteen, dus bij mij heeft de ventilator de functie om de juiste trek te genereren.
het brand dus beter bij mij met ventilator aan.

de knop die je beschrijft gebruik ik alleen om de ketel uit te schakelen als de rookgas temperatuur lager is dan 100 graden.
dit punt is even zoeken. doe dit als de ketel uit gaat, en de rookgassen rond de 100 graden zit.
draai dan de knop van "fire up" naar boven en je weet het juiste punt.
waukema
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2016, 09:11
Locatie: Hoenderloo
Contacteer:

Re: Werking Atmos DG30DC, nog niet volledig onder de knie

Bericht door waukema »

Zelf vond ik die knop ook verwarrend, en het kostte me enige tijd om te begrijpen wat ie doet. Vandaar dat ik een uitgebreid verhaal plaats, in de hoop dat je daar wat aan hebt.

Mbv deze rechter-knop bepaal je bij welke rookgas-temperatuur de ventilator moet uitschakelen. Let wel: uitschakelen, en dus niet inschakelen.
Je wilt de ventilator altijd aan hebben, want hiermee brandt de ketel het lekkerst.

Als je de knop dus helemaal/maximaal naar rechts draait, zeg je in feite: "ventilator moet uit indien rookgas onder 280 graden zakt". Dit wil je niet.
Immers, de ketel functioneert altijd het beste met de ventilator aan.

Wat je echter ook niet wilt, is dat die ventilator blijft jagen nadat al jouw hout is opgebrand. Immers, hierdoor wordt jouw ketel een koelkast (vanwege koude lucht). Zonde van de rest-hitte die nog in de ketel aanwezig is. Dit is wat er gebeurd als je deze knop helemaal naar links zet.

De kunst is dus inderdaad om een mooie positie te vinden, waarbij de ventilator uit gaat indien nodig (naar rechts draaien), maar ook weer niet te snel (naar links).

Ter verduidelijking hier een paar stook-scenario's
atmos_panel.png
A. koude opstart
1 - Je zet knop (3) op 0 graden, dwz ventilator altijd aan (mijn blauwe pijl)
2 - Je vuur zal zo'n 20-30 minuten moeten branden alvorens het rookgas heet genoeg is
3 - Je draait de knop langzaam naar rechts (ongeveer tot positie van de rode pijl)
>>>Let op: mocht de ventilator uit gaan terwijl je de knop draait, dan betekent dit dat het rookgas nog niet heet genoeg is. Draai de knop weer naar 0 (links) en wacht totdat het rookgas wel heet genoeg is.

B. tijdens de stook bereikt het water de max-termperatuur (instelbaar met de linker knop, nr 4)
1 - De rechter knop staat ergens bij de rode pijl
2 - Ventilator wordt uitgeschakeld (niet omdat rookgas te koud werd, maar omdat het water de max temperatuur heeft bereikt (zie nr 1))
>>> Let op: als het water de max-temperatuur heeft bereikt, wil je ook zien dat de luchttoevoer achter, nagenoeg dicht is. Is dit niet het geval, dan zou oververhitting kunnen plaatsvinden omdat het vuur -door natuurlijke trek- blijft jagen.
3 - Rookgas temperatuur zal dalen omdat de ventilator uit staat (en luchttoevoer is afgeknepen).
4 - Als gevolg van warmtevraag uit de woning zal de water temperatuur in de ketel dalen. Hierop zal de ketel de ventilator weer inschakelen.
>>> Let op: als je de knop (3) te ver naar rechts hebt gedraaid (ver voorbij mijn rode pijl) dan zal de ventilator niet meer aanslaan.

C. tijdens stoken raakt hout op:
1 - De rechter knop staat ergens bij de rode pijl
2 - Het hout raakt op. Als gevolg hiervan daalt rookgas-temperatuur onder de instelling van knop (3).
3 - Ventilator blijft uit, rest-warmte uit kachel wordt benut. Ketel koelt langzaam af.
>>> Let op: als je de knop (3) te ver naar links hebt ingesteld, zal de ventilator niet uitgaan. Je ketel is nu een koelkast geworden.

TIP:
Ikzelf 'test' de rookgas-temperatuur door knop (3) naar rechts te draaien. Zodra ventilator afslaat, weet ik ongeveer hoe heet het rookgas is. Vervolgens zet ik de knop (3) weer in de gewenste postitie (0 bij opstart, rode pijl tijdens stook.

Hieronder het verloop van de stook in mijn Atmos, afgelopen 6-7 november 2017.
Rond 17:30 een koude start en binnen 30 minuten lekker heet rookgas (=schone stook). Rond 22:00 komt water op 85 graden, dus de ketel besluit om te smoren. Door warmtevraag neemt de temperatuur van het water af en de ketel zet ventilator weer aan. Dit spelletje herhaalt zich veelvuldig, totdat omstreeks 05:00 's-nachts het hout op is. Rookgas koelt af waardoor de rechterknop (3) besluit om de ventilator niet meer in te schakelen.
atmos_analysis.png
Plaats reactie