buizen voor aanvoer lucht voor een kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

buizen voor aanvoer lucht voor een kachel

Bericht door dr plop »

Welke buizen zou ik best gebruiken voor de aanvoer van lucht naar de massakachel.
De buizen zullen in de grond gelegd worden net onder de betonnen vloerplaat.

Ik heb nog PVC buizen van 110mm liggen, gebruikt voor de riolering te leggen.
Maar ik vrees een beetje dat 110m te weinig zal zijn. En ik weet al helemaal niet of lucht transport in PVC wel optimaal is.

O ja, het huis zal balansventilatie krijgen. Dus aanvoer van in de ruimte zelf kan/mag niet.

mvg
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: buizen voor aanvoer lucht voor een kachel

Bericht door pelletpower »

We hebben een 24 kw kachel met dubbele toevoer 125 mm. Verreken dat naar de jouwe dan zit je aardig in de richting.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: buizen voor aanvoer lucht voor een kachel

Bericht door Pietje »

Pellet, hoe heb je de ingang van deze buizen geregeld dat er geen druk/trek door wind ontstaat?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: buizen voor aanvoer lucht voor een kachel

Bericht door dr plop »

Om een beetje marge te hebben heb ik 2 buizen van 160mm (rood) gestoken.
Mocht het te veel zijn kan ik nog 1 buis dicht doen en een regelklep in de andere buis steken.
Voor de bocht heb ik 2 keer 45graden genomen.

Eenmaal de beton erop kan ik het nooit meer fixen...

Tnx voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: buizen voor aanvoer lucht voor een kachel

Bericht door Pietje »

Waar haal je de lucht vandaan, en hoe zorg je er voor dat als het (hard) waait, dat de lucht niet de kachel in geblazen wordt, of juist er uit gezogen? Het vraagt volgens mij nogal wat buis om dat goed voor elkaar te krijgen (kruis, of een vertikale opening ergens wat verder van het huis af)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: buizen voor aanvoer lucht voor een kachel

Bericht door pelletpower »

Een beetje overmaat is nooit weg.

Problemen met druk trek hebben we niet. De schoorsteen en toevoer staan aan dezelfde kant van het huis.
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: buizen voor aanvoer lucht voor een kachel

Bericht door dr plop »

@Pietje

De massakachel komt ongeveer in het midden van het huis. 2m5 verder is er een kelder. De buizen voor de lucht gaan van daar naar de kachel.
De kelder zelf zal volgens mij (hoop ik toch) dienen als buffer bij harde windstoten. De kelder staat dan weer in verbinding met buiten met een tunneltje net niet groot genoeg om er zelf door te kruipen.
Bijkomend is de schouw van de kachel dan ook mijn ventilatie van de kelder. Maar mocht dit tegen vallen door condens in de zomer kan ik de verluchtingsbuizen wel dicht zetten.
Nu, ik heb hier inderdaad niet bij stilgestaan dat er een drukverschil zal zijn tussen de inlaat van de lucht en de schouw boven. Maar, langs de andere kant, is dit nu ook al zo met onze gietijzeren houtkachels (zonder externe lucht aanzuiging).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: buizen voor aanvoer lucht voor een kachel

Bericht door pelletpower »

Zonder externe beluchting wordt dat nog veer erger. Mocht het problemen geven dan een trekbegrenzer zetten om constante trek te genereren. De schoorsteen zal gevoeliger zijn voor wind dan de beluchting vlak boven de grond.
Plaats reactie