Buffervaten in serie of parallel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Pietje,

Ik was het niet eens dat er in parallelle vaten geen gelaagdheid zou zijn of met andere woorden, overal lauw water. De koppen blijven evengoed heet en de rest van de buffers koud. Het nadeel bij parallelle vaten is wel meer verliesoppervlak voor éénzelfde hoeveelheid heet water.
Hoe ga je btw de warmte in de tweede buffer gebruiken?
Net zoals ik aangaf dat ze geladen werden zal ook bij het ontladen elke buffer de voorgaande buffer kopiëren qua gelaagdheid. Het is dus voldoende dat je de eerste buffer ontlaadt, de rest volgt en de gelaagdheid wordt daarbij niet verstoord.

Voor alle duidelijkheid. Ik ben niet willens nillens pro parallel geschakeld, ik wil gewoon begrijpen of er nadelen zijn aan één van de twee systemen. Tot nu toe zie ik alleen het grotere verliesoppervlak ten nadele van parallel.

Guus,

kan je misschien toelichten hoe de gelaagdheid bij serieel wordt verstoord in het geval van grotere vermogens? Is dat door stroomsnelheid die werveling veroorzaakt?


Groet
Wouter
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door guus »

Toen deze installatie geïnstalleerd is was het afgenomen vermogen niet zo hoog en had ik geen probleem met de opstelling van de buffers in serie vooral omdat je maar 1 hete tank had viel het verlies veel mee.

Maar het probleem kwam toen de installatie wat zwaarder werd : ik heb nu in totaal een 11 kuub buffer 2 kleine en een grote buffer en daarop zitten 3 verwarmingssystemen van een 50 KW en een boiler.
In de grote buffer komt het water van de verwarming retour , als deze afgekoeld was en de kleine buffers waren nog 80 graden kwam het water met een rotgang de kleine buffer in en binnen een kwartier waren ze beide rond de 50 graden daar werd ik niet gelukkig van.
Dus heb ik vorige week de knoop doorgehakt en op dit moment zitten we zonder verwarming :fff
Vorige week is alles gesloopt en hebben we gekeken wat hergebruikt kon worden en wat besteld moest worden. :mrgreen:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer je op je buffers geen goede retourregeling hebt en je flow in je radiatoren niet hebt afgeregeld, dan maakt het niets uit of je buffers nu serieel of parallel staan. In dat geval krijgen je buffers te heet retourwater en/of teveel volume aan retourwater te verwerken. Dat gaat ten koste van je gelaagdheid en rendement.

Retourwater richting je buffer moet zo koel mogelijk zijn. Een thermomix op je buffers (dus niet alleen op je hout-cv) voorkomt al veel ellende.
Maak je dan ook een schakeling, die je retour richting buffer afsluit wanneer het retourwater boven bijv. 30 graden C komt, dan weet je zeker dat je een mooie gelaagdheid houdt.
Het is in bovenstaand geval wel nodig dat je geen oude radiatoren hebt. Want die ondingen hebben een veel te hoge temperatuur nodig om hun werk te doen. Die verlagen het rendement van je buffers drastisch.

(Het mooiste zou zijn wanneer je het retourwater uit je radiatoren ook nog eens door een vloerverwarming kon laten stromen. En daarna pas richting buffer.)
Change, before you have to.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door guus »

de 3 zones (verwarmingssystemen) worden met een aangepaste weersafhankelijke regeling op de retourtemperatuur geregeld.
een van de 3 komt rond de 40 graden retour en de rest zit maximaal op 30 graden.

maar als je met een 15 kuub per uur een 2500 liter buffer in gaat gaat het mis..... :geek:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
stephan eco
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jul 2016, 18:00

Re: Buffervaten in serie of parallel

Bericht door stephan eco »

Dank u wel voor de antwoorden.

Het is nu aangepast en kwam er achter dat ik het systeem van de houtvergasser aardig op orde had maar vergat hoe ik nu op de beste manier de buffers kon aanspreken als ik in huis de warmte nodig had. :oops:
Ik kon zo snel geen mooier programma vinden dus heb het in paint gedaan.

Is dit nu wel mogelijk?
de afstand tussen de buffervaten en hydro-boiler is 12 meter heb tussen deze vaten een stalen buis lopen van 42.
nu wil ik vanaf deze buffers een stalenbuis bijleggen van 28 als retour van de huis installatie.

ik wil hierbij zo min mogelijk regel kleppen tussen hebben.

Waar zou ik de retour begrenzer in dit schema kunnen zetten?

Gr. Stephan
Bijlagen
schema.png
schema.png (6.61 KiB) 3173 keer bekeken
Plaats reactie