gea-willem schreef: ↑05 nov 2017, 20:55
hoi allen dank voor de reacties.
heb al eens gehoord dat door kolen te stoken deze aanslag zou verdwijnen, maar heb daar mijn ? bij.
ben ook niet zo lenig dat ik door het afsluitdopgat kan om de binnenkant te reinigen
Die kolen moet je bij de kolenboer laten leggen, gewoon HEET stoken, niet te benauwd zijn.
Als je wel lenig zou zijn zou het je nog niet lukken, haha.
Hoe kan je de tegenstroom kanalen schoon maken, heel simpel.
Neem een ruime overmaat spons, een stevig touwtje in het midden van de spons erdoor heen,
Lengte touw moet ruim 2x de lengte tegenstroomkanaal zijn (+/- 3m), verdeel het touw aan beide zijde
van de spons, twee grote plaatringen en een knoop aan beide kanten van de spons, en je heb een schraper.
Kleding zonder mouwen aan, (bv een T-shirt) en het via de bovenkant van het tegenstroomkanaal het touw naar beneden laten zakken, beneden oppakken en trekken maar, als de spons beneden is het touw aan de bovenkant van het kanaal pakken en de spons naar boven trekken, herhaal dit een paar keer en de speksteen stenen zijn weer als nieuw, ik doe het al jaaaaaaren zo en werkt perfect.
Knoop een zware moer aan één kant van het touw, dan zal het touw makkelijker naar beneden gaan.