Warme lucht verplaatsen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sidney
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2017, 20:44

Warme lucht verplaatsen

Bericht door Sidney »

Beste lezer,

Ik zat wat te googlen op een vraagstuk wat er momenteel door mijn hoofd gaat. Toevallig op dit forum beland en wellicht kan iemand meedenken.

Korte schets:
Ik woon in een appartement waar wij een gezamenlijke CV ketel hebben. Deze is op de bovenste verdieping geplaatst waar ook mijn appartement zich bevind. De CV ketel hangt in een apart hok bij het trappenhuis aangrenzend aan een muur van mij.

Nu heb ik het idee om een gat van 100mm te maken in de betonnen muur om daarin een buisventilator te plaatsen. Nu roepen dit een aantal vragen bij mij op:
1. Zou dit veel warmte opleveren? In deze ruimte is het behoorlijk warm, denk misschien wel 30 graden.
2. Kan dit ongezond zijn? De CV ketel haalt de lucht uit een afvoer in het dak, ook een buis van de cv ketel brengt de afvalstoffen weer naar het dak.
3. Welke diameter zou voldoende zijn?
4. Voorbeeld van een ventilatorbuis, zou dit werken? Er staan ook waardes bij vermeld http://www.ventilatoren-expert.nl/nl/Ve ... serie.html

Wellicht hebben jullie tips/ raden jullie iets aan, etc.

Alvast heel erg bedankt.

Groet,
Sidney
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door Johndc »

Je wil dus "illegaal" warmte aftappen van een systeem dat gezamelijk is. Die warmte (overschot) zal wel iets helpen maar er alles voldoende warm mee krijgen? Ik denk het niet. In den beginne zal het wel iets uithalen, maar dan houd het ook op. Aan jou de keuze.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door JantjeV8 »

Met een open buis krijg je ook het geluid vanuit de stookruimte bij je binnen. Ik denk ook dat die muur waar je door moet een brandscheiding is. Die muur zal 60 of misschien wel 90 minuten brand in die ruimte moeten houden.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door Lieve »

Ik begrijp niet, waarom het illegaal zou zijn deze warmte niet te gebruiken. Het is niet zo dat door deze warmte te gebruiken iemand anders minder krijgt.
Het is een erg positief idee, energie die verloren gaat te willen benutten.

Hoe je dit technisch best installeert heb ik geen idee.
Warmte stijgt, koude lucht daalt, de lucht bovenaan in de stookruimte is warmst, die wil je dan naar vloerniveau van je flat.
Systeem van keukenventilatie omgekeerd installeren? Dus een lange flexible buis met een ventilator.
Wat niet baat schaad niet.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door Ruuben »

Je idee is plausibel. Je zou een goede temperatuur sensoren netwerk moeten hebben om maximaal warmte te benutten. Flow mag niet te hoog zijn, en ook je huis niet om enig moment gaan afkoelen. Ik zou het in gesloten circuit doen. Dus alleen de warmte benutten, onttrekken, en niet de lucht uitwisselen.

Isoleren van primaire warmtebron lijkt me ook aangewezen.
Je haalt narigheid op je hals dit zonder toestemming van je VvE te doen. Het zal inderdaad ook met gecertificeerd bedrijf met brandscheiding moeten lijkt me.

Tijd voor een eigen eengezinswoning en lekker aan de gang gaan :wink:
Laatst gewijzigd door Ruuben op 22 okt 2017, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door martijn1984 »

Het werkt altijd , hoeveel dat blijft een verrassing.
Is het je eigendom of zit je gehuurd?
Een gat zal niet zomaar mogen.

Ik ben hetzelfde van plan boven onze massakachel , hierboven zit de badkamer.
En de temperatuur is altijd aan de lage kant als de cv uit staat zoals nu nog.

Eerder zag je het meer in huisjes van vakantieparken , lucht/convectiekokers , dit ging zonder ventilator.
Er zat wel een lamellenrooster in , om af te sluiten of de stroom te sturen.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door kiekeboe »

beste Sidney,

luchtfietserij noemen ze dit.

ten eerste is de warmte niet van jou, als je de lucht gaat ventileren zal het verlies in het stookhok groter worden.
het punt van brandveiligheid is zeker ook waar.

verder kun je maximaal 0,6 kW "stelen", maar daar moet je het verbruik van de ventilator nog aftrekken.

behalve de warmte zal je ook het stof van het stookhok naar binnen zuigen.
Sidney
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2017, 20:44

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door Sidney »

Beste allen,

Enorm bedankt met het meedenken, alle opmerkingen zijn zeker nuttig om mee te nemen.
Het appartement heb ik gekocht, ik ben de voorzitter van het VvE en ga dit natuurlijk bespreken met hen.

Ik zie het zeker niet als illegaal/ luchtfietserij. Momenteel zit de warmte in een hok van 4 bij 2, geen ramen niets alleen een afvoer naar het dak. Ik denk eerlijk gezegd dat het niet eens goed is wanneer het hier constant +30 graden is. Maar dat ter zijde.

Wat betreft het geluid dat is een hele goede, nog niet bij stil gestaan. Net al even gaan luisteren maar ik ga er vanuit dat dit mee zal vallen. Al is dit moeilijk in te schatten. Wanneer er een buisventilator gebruikt wordt zal deze ook iets of wat van geluid maken.

Het idee is om de ventilator aan te zetten wanneer er niemand thuis is en wil zeker zorgen dat de luchttoevoer ook weer dicht gemaakt kan worden (klepje of iets dergelijks, of denk aan een ventilatierooster die dicht kan). In de zomer houd ik de warmte graag daar.

Het mooiste en beste zou inderdaad zijn om in de warme ruimte boven de lucht weg te halen en beneden in mijn kamer uit te laten komen. Echter heb ik geen idee hoe je dit voor elkaar zou krijgen, kies dus liever voor een makkelijkere route.

Boven in de muur een rond gat 125mm, PVC buis erin, buisventilator en klaar.

De brandveiligheid daar ga ik nog over nadenken wie of wat ik daarvoor ga inschakelen, goed punt in ieder geval.
Je zou een goede temperatuur sensoren netwerk moeten hebben om maximaal warmte te benutten. Flow mag niet te hoog zijn, en ook je huis niet om enig moment gaan afkoelen.
Wat bedoel je hiermee?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door Ruuben »

Sensor bij inlaat, sensor bij uitgang (retour cv hok) sensor van warmtewisselaar/massa ding/ En je huis/ruimte temperatuur.

Als er meer warmte uitgaat dan erin komt moet ventilator stoppen en ook passieve flow blokkeren.
Als delta t inlaat en warmtewisselaar te laag wordt ook stoppen met blazen.
Als delta t uitlaat groot is met inlaat, minder hard blazen.
Als delta t ruimte temperatuur klein wordt met inlaat temperatuur, stoppen met blazen
Als T inlaat hoger is dan 50 graden; brandalarm.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door fireblade »

Hoeveel warmte kan de cv installatie in het hok afgeven, als je mechanisch daar lucht afzuigt zul je ook een luchttoevoer moeten hebben, en hoe lang denk je warmte aan die ruimte te kunnen onttrekken? Ervanuitgaand dat de cv ruimte 3mtr hoog is, en 4x2 opp dan heb je dus 24 m3 inhoud. Een buisventilator doet al gauw 80-100 m3 per uur, dus heb je in een uur tijd al 3-4 keer de inhoud van de ruimte ververst. Geeft de installatie dan zoveel warmte af dat dit haalbaar is?

Denk ook even als er een storing optreedt in de cv, de kans bestaat dat je gelijk met de warmte een hoop koolmonoxide je woning inzuigt, de gevolgen laten zich raden.

Ook om reden van brandveiligheid en zeker verzekeringstechnisch binnen een vve is dit zo complex dat dit idee zeker niet aan te raden is. Wat als er in het cv hok brand uitbreekt die letterlijk jouw woning in gezogen wordt, wie is verantwoordelijk en wie zal de schade vergoeden?

ikzelf zit in de tc van een vve met een groot ketelhuis boven mijn woning, die installatie moest vervangen worden, maar er was geen mogelijkheid tot het lozen van condenswater op een inpandige standleiding die door het ketelhuis liep, omdat er gevaar voor branddoorslag via de leidingschacht naar onderliggende woningen kon plaatsvinden. Er mag bouwkundig geen verbinding zijn tussen het ketelhuis en de woningen. Uiteindelijk is er wel een oplossing gevonden, maar dit heeft veel tijd en geld gekost, en is ook een aanvullend onderdeel in de polisvoorwaarden van de brandverzekering.

Succes met het overdenken
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door mro »

Hoe groot is de oppervlakte van de aangrenzende muur? Misschien heb je nu al een stukje gratis wandverwarming zonder gedoe? Gemakkelijk te controleren mbv een infrarood thermometer.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door fireblade »

Wat is trouwens het vermogen van de opgestelde installatie in de cv ruimte, hoeveel woningen moet deze verwarmen?

Denk ook eens wat er zou kunnen gebeuren bij een gaslekkage in de cv ruimte....... Daarom is deze ook altijd voorzien van een beluchting en ontluchting, afhankelijk van het vermogen van de installatie.

En nooit in zulke omstandigheden pvc buis gebruiken maar spiralobuis

Er zijn zeker brandkleppen in de handel die automatisch de doorvoer afsluiten bij brand, maar die moeten dan altijd vervangen worden na een brand, en ieder jaar gekeurd op werking.

De warmte die in een ketelhuis zit is idd verloren warmte waar niemand iets aan heeft. Na de vervanging van de installatie bij ons hebben we zelfs koeling in de besturingskast van de installatie moeten maken omdat de computer regelmatig in storing ging omdat de temperatuur te hoog opliep in de zomer. Het ketelhuis levert bij ons ook centraal warmtapwater en een deel is dus ook in de zomer in bedrijf.

Over het eventuele voordeel van de eventuele warmteonttrekking aan het ketelhuis zou ik me niet al te druk maken, de aanvoer en retourleidingen van de installatie lopen ook door bijna iedere woning en geven ook (ongewenste) warmte af. En helaas worden die kosten door alle vve leden betaald.

Al met al is het idee wel leuk, maar met de daaraan klevende risico's, en de toch hoge kosten in relatie tot de opbrengst, ik zou er niet aan beginnen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door mro »

Op zich wel goed dat zo'n ideeën voorafgaand geverifieerd worden op oa ecologieforum. En als je dan bijkomend nog financiële rekenoefeningetjes(vuistregel: terugverdientijd <10j) doet dan ben je goed geplaatst om te beslissen of het de moeite waard is.

Ik heb zelf ook regelmatig ideetjes maar voer er maar heel zelden eentje uit. Niets doen is in veel gevallen de beste oplossing :)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door hanskraayeveld »

HEERLIJK zulke ideeën.

Zulke mensen geven me hoop voor de toekomst van Nederland.

Niet de mensen die met bezwaren aankomen.
Hoe liefdevol de vermaningen/bezwaren ook bedoeld zijn.

Ik hou van columbus, de gebr wright, enz.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Warme lucht verplaatsen

Bericht door Joepie »

Moderne ketels met goed geïsoleerde appendages/leidingen en die goed waterzijdig ingeregeld zijn, geven niet zo veel warmte meer af aan de omgeving. Even er van uit gaande dat dit in jouw situatie het geval is, dan zou de behaalde 30 graden in de ruimte dus slechts de resultante kunnen zijn van een langdurige langzame opwarming. Dan is er niet veel warmte die je kunt oogsten.

Er van uitgaande dat het niet het geval is, dan zou ik kijken om vanuit de VvE te investeren in maatregelen en middelen om de bovenstaande situatie te verkrijgen. Zo heeft elk lid er iets aan.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie