Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Nathalie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:09

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Nathalie »

Ziet er goed uit!
Dank je wel. :)
Mag ik vragen waar jij de betonblokken vandaan hebt? (Kan die tot nu toe in NL nergens vinden namelijk. Alleen dichte blikken, of met te kleine gaten)
Ik heb die gevonden in onze plaatselijk bouwmarkt, de Hubo (Belgie). Dit zijn betonnen blokken van zo'n 18kg, kosten hier zo'n 1,22 euro het stuk. Die hebben die 2 grote gaten die onderaan binnenin lichtjes omhoog afgeschuind zijn voor extra sterkte. Hier staan ze trouwens dikwijls in de slagregen, dus je zou denken dat er steeds wel ergens water zou in blijven staan. Niet dus, blijkbaar. Gelukkig maar, anders zouden de zijdelingse balken snel doorrotten onderaan, met alle gevolgen vandien natuurlijk. :lol:

Nota: gebruik geen lichte snelbouw stenen, die kunnen de druk van de schuin liggende zijdelings latten niet goed aan en durven bij hoge druk te barsten en zelfs geheel door te breken.

Bovenop de betonblokken heb ik lange ronde gedrenkte hardhouten tuinpalen gebruikt, groenachtig van kleur, 2 stuks per constructie. Het zijn dezelfde die ik heb gebruikt om m'n kippenren af te bakenen trouwens. Deze balken zijn iets prijziger (tussen de 6 en 14 euro dacht ik, naargelang de lengte die je wenst), maar een stuk sterker dan de reguliere vierkante en rechthoekige "balkjes" die je veelal ziet. Voordelen: worden niet aangetast door vocht en insecten en kunnen jaren hergebruikt worden zonder bang te hoeven zijn dat je houtstapel plots in elkaar klapt. :wink: Let wel, iedere constructie moet steeds minimum drie ondersteuningen hebben, vooral het middenstuk is erg belangrijk. Wet der druk- en zwaartekracht, weet je wel. :D Zelfs het beste hout heeft zijn beperkingen hierin.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Kunt toch ook een paar straatklinkers gebruiken, of tegels.
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Martinus87 »

JantjeV8 schreef:Kunt toch ook een paar straatklinkers gebruiken, of tegels.
Bij klinkers of tegels kan je de zijkanten nergens vastklemmen toch? Dan gaat het systeem niet meer op en moet je met gaan spijkers/schroeven aan de slag.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Paul Joosten schreef:Het zagen zelf zal het probleem niet zijn? Wat heb je er trouwens inzitten, boktorren of wat anders? Alleen volwassen kevers kunnen zich betrekkelijk snel verplaatsen. Dat zijn echter (denk ik?) niet de knagers die je hoort. Larven wel maar die zullen zich niet snel uit het hout gaan verplaatsen en dan nog geen grote afstanden afleggen. Die zijn dus wel binnen de perken te houden. Wat ik ZEKER niet zou willen dat die kevers weg kunnen vliegen, waar gaan ze dan heen en welke schade kunnen ze daar weer aanrichten?

Ik zou eens zo'n balk tot kachelmaat verzagen en zien wat je aantreft. Als er geen kevers bij zijn zou je wat blokken in een afsluitbare plastic bak of ton (kliko?) mee naar binnen kunnen nemen, niet meer dan je in een paar uur kunt opstoken. Ben je na verloop van tijd van het probleem af en heb je er toch nog wat warmte van genoten.

Garantie tot aan de deur overigens...
Kom toch even op de beestjes terug.
Paar weken geleden de balken wat beneveld met diesel. Ik vind het echt zonde om kort te zagen, zeker gezien ik er al een bestemming voor heb. Van de week toch weer knaaggeluiden gehoord.

Vanochtend de hele stapel om gepakt en balk voor balk rijkelijk met dieselolie besprenkeld. Stinken alsof het hier Pernis is, het trekt er vrij snel in. Met de tuinbeestjessproeitank het er op gespoten. 2x rond, en zo balk voor balk gedaan en op latten gestapeld. Er was eigenlijk maar 1 balk met grotere uitvliegopeningen. Op die openingen de spuit rechtstreeks gehouden, hoop dat het dan goed de kanalen in trekt. Ook de spleten goed gevuld, dan trekt het lekker diep de balk in.

Kan me niet voorstellen dat het nu nog lekker is. Middenin kom je dan wel niet. Hoop dat het afdoende is. We zullen het eens bijhouden.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ernest Dubois »

Vraag is hoe diep het in het hout trekt en als dat genoeg is. Er is een reden zogenoemde behandeld hout wordt onder hoog druk vervaardigd.
Vroeger stond wij hekpalen in een olieton gevuld met oude olie en dat gedurende een half jaar lange of meer. In eider geval kreeg wij het gevoel in onze hooft dat het zo helpt, en dat is het meeste belangrijk.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat ik er nog een lap plastic overheen leg, zodat het enigzins ingepakt staat. Misschien dat de dampen van de diesel dan nog wat beter blijven hangen en dat nog invloed op het welzijn van die beestjes heeft.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

En deze? Zijn deze nog herkenbaar? Let op, de beelden kunnen als schokkend ervaren worden. In blinde paniek deed ik eerst een potentieel probleem tot een minimum elimineren... :shock:

Ik heb sedert een week of 2 een stapel lariks planken staan, om tegen de gevel van een garage aan gespijkerd te worden. In die stapel ben ik al een stuk of 5 beestjes tegen gekomen die ik direct aan de boktor linkte, met name vanwege die gebogen volsprieten. Alle 5 die ik tegen kwam leefden nog, 1 vloog weg, de 5e vond ik vanochtend binnen op de slaapkamer... :evil: Door de open deur binnen gekomen en ik denk dat het er ook 1 was. Laatste foto.
2017-10-17 19-26-23 (Custom).jpg
2017-10-17 19-26-38 (Custom).jpg
2017-10-20 6-31-52 (Custom).jpg
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Paul Joosten »

Als de achterzijde niet teveel misvormd is door je paniek lijken de bovenste 2 mij meer op oorwurmen met die typische aanhangsels dan een boktor met een mooie ronde achterkant. De laatste foto is duidelijk een ander insect maar vind ik er ook wel heel anders uitzien. Gelukkig heb ik er geen ervaring mee of verstand van.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ernest Dubois »

Als de stapel lariks langdurig buiten moet staan zou ik zorg dat er ruimte is tussen de planken. Dat er oorwurmen zijn zegt mij die planken staan op elkaar.
Huh? Brandhout stapelplaats?
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Misschien niet het juiste draadje, maar het ging hier wel over beestjes.

Het lariks zat inderdaad strak tegen elkaar gepakt en was klets nat. Ik vond het niet direct op de mij bekende oorwurmen lijken, maar zou dus heel goed kunnen. Die laatste was ook groter dan de andere, stond een beetje als een sprinkhaan op van die hoge geknikte pootjes. Met voelspriet en al een cm of 4 lang.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door MatthiasD »

Timmerhout altijd netjes op latjes leggen, droogt het ook beter zonder (al te veel) krom te trekken :mrgreen:
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ernest Dubois »

Oplaten is goed, ook verticale tegen een muur of iets dergelijk staan. Neemt minder ruimte in.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Dat laatste heb ik gedaan, onder afdak vertikaal gezet. Kan er de wind goed door.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door jobplas »

Even weer een oud topic naar boven halen.

We hebben afgelopen voorjaar veel hout gezaagd, gekloofd en gestapeld. Helaas onvoldoende tijd genomen of bedacht om dit goed te beschermen tegen de regen. Het meeste is dus "vrij" gestapeld, vol in de wind.
Dit hout hebben we dit voorjaar niet nodig, maar komende winter natuurlijk wel.

Het gaat om zo'n 30kuub, voornamelijk elsenhout.

Wat betreft afdekken zit ik sterk te twijfelen tussen. Losse damwandplaten er op leggen Met balast. Of toch een groot houthok bouwen van pallets, met de risico's van bouwvergunning etc.

Wat is jullie ervaring? Losse stapels afdekken met damwand voldoende voor goede droging?
Goedkoop, mobiel, vergunningloos. Of toch iets constructiefs en definitief?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Het kan alle 2, het hout wat met de kop aan de buitenkant van de stapel ligt, moet je misschien een week of 3 a 4 voordat je het verstookt wat beter beschermen tegen de regen.
Droog is droog, het maakt niet uit waaronder, de droogte blijft hetzelfde.
Plaats reactie