zonnepanelen en elektrameter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

zonnepanelen en elektrameter

Bericht door fireblade »

Hallo forumleden,

Middels collectieve inkoop denken we over de aanschaf van zonnepanelen, maar hoe zit het met de registratie van de teruggeleverde elektra, we hebben wel een digitale meter, een iskra uit 2011, maar geen slimme meter, en die willen we ook niet. Heb je perse een slimme meter hiervoor nodig? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door pelletpower »

Slimme meter is niet nodig, wel een die teruglevering registreerd. Tenminste, dat is wel prettig voor je portemonnee. Tegenwoordig is dat wel vaak een slimme. Kun je je druk om maken, of niet. T komt er toch een keer van.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door dormos »

Teruglevermeter is niet echt nodig wanneer je niet meer panelen neerlegt dan nodig voor je eigen verbruik.
Het beste blijft om je oude draaischijfmeter zo lang als mogelijk te houden. Saldeert automatisch en niemand heef inzicht in hoeveel je opwekt of verbruikt.
Dat is met de huidige salderingsregeling misschien minder van belang, maar het is maar de vraag hoe toekomstige regeringen hiermee om zullen gaan.
Het is de afgelopen jaren al vaker gebleken dat de overheid op dat punt niet echt betrouwbaar meer is.

Laat je niet wijsmaken dat je een nieuwe meter moet nemen wanneer je PV neerlegt. Is niet verplicht, en niet nodig.
Een draaischijf meter hoeft allen vervangen te worden wanneer uit een steekproef op meters uit dezelfde serie blijkt dat ze niet meer nauwkeurig genoeg meten. Als dat het geval is hoef je ook niet te betalen voor de vervanging.
De truc die nu vaak wordt toegepast is dat men zegt dat vervangen nu niets kost, maar als het later zou moeten gebeuren er kosten aan verbonden zijn.
Dat is alleen het geval als je er zelf om vraagt, gedwongen vervanging is altijd gratis.

Groet,

Hans
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door fireblade »

Helaas zit er in mijn woning geen draaischijfmeter meer, alleen een digitale, met volgens mij 4 telwerken, waarvan 1 en 2 gebruikt worden voor dag/nachttarief, en dan nog 6 en 7, die niet gebruikt worden, geven ook 000000 aan. Zouden die voor teruglevering gebruikt kunnen worden?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door dormos »

Wat ik zo opmaak uit de beschrijving van een Iskra meter is 6 en 7 inderdaad Piek en Dal teruglevering.
Weet niet of íe slim is, maat terug naar een draaischijfmeter kan helaas niet meer,


Mijn verhaal was ook meer bedoeld voor mensen die op het punt staan PV te nemen, en van de instalateur of leverancier te horen krijgen dat ze een nieuwe meter moeten nemen.

Groet,

Hans
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door pelletpower »

We hebben in 2007 nieuw gebouwd. Slimme meters waren er toen al evenals digitale. Toch moest de meter vervangen worden want terugleveren kon ie niet. Raar verhaal. Maar ja vervangen is ook geen punt. Zeker als je al een digitale hebt, laat t daar niet om hangen. Persoonlijk zou ik ook gelijk voor een slimme gaan. Dan is je verbruik per moment inzichtelijk.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door JantjeV8 »

Gisteravond Radar gezien??

Prettige wedstrijd met jullie slimme meter... :shock:
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door fireblade »

Dank je wel, heb zojuist Radar in uitzending gemist bekeken en daarom ben ik tegen deze meters, het onjuiste verbruik en je privacy aangaande je verbruik. Ik zal dus ook de slimme meter weigeren als deze aangeboden wordt. De oude meters hebben decennia lang prima gefunctioneerd, er is nog geeneen energiebedrijf failliet gegaan, niet elke nieuwe technologie is een verbetering. En waarom zouden de oude meters ineens niet meer voldoen? Die miljoenen die de meterwisseling kost hadden beter benut kunnen worden voor stimulering duurzame energie, wat meer dan alleen een via een omslachtige weg teruggave btw.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door fireblade »

Dit alles overdenkende, is die slimme meterhype de grootste onzin, want waarom zijn er dan geen slimme watermeters???????
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door pelletpower »

Slimme meters zijn op termijn nodig om app te schakelen aan uit om het net te ontzien bij teveel stroomaanbod. Dat is goedkoper dan overal kabels verzwaren.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door JantjeV8 »

Om direct aan de incasso op je bankrekening te koppelen bedoel je? :evil:
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door Wouter Gillis »

Och, het kan makkelijk nog heel wat meer uitgesproken, die privacysnoei. Kijk maar wat men bij ons uitvindt, en geen haan die ernaar kraait... http://m.standaard.be/cnt/dmf20171010_03123187

Groet
Wouter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door pelletpower »

Tsja, is dat slecht?
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door fireblade »

met wat er in Belgie gebeurt zou ik ook niet blij zijn, je eigen individualiteit en privacy moet ondergeschikt zijn aan de controlezucht van overheden. Wie weet worden onze nakomelingen met de baby vaccinaties meteen gechipt.......
De mens wordt totaal afhankelijk van de technologie, valt het een keer uit dan is men nergens meer.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zonnepanelen en elektrameter

Bericht door Paul Joosten »

Inmiddels ben ik toch wel 'bekeerd', een slimme meter heeft wel degelijk ook voordelen. Ik ben hierdoor veel beter in staat mijn eigen verbruik en opgewekte energie te monitoren, waardoor ik al wat overbodig gebruik heb kunnen opsporen en verhelpen. Belangrijker nog is dat ik bij mijn tamelijk bijzondere energiemaatschappij Powerpeers extra voordeel geniet wanneer ik tijdens een willekeurig kwartier netto stroom terug lever en andere 'peers', die mij als hun preferente opwekker hebben aangemerkt, op dat moment netto gebruiken. Mijn overschot wordt dan administratief direct aan hun behoefte gekoppeld en dat levert me dan nog een kleine bonus op mijn terugleververgoeding op, overigens zonder dat dit de gebruikers wat extra kost.

Zo lang de saldering blijft zoals die nu nog is maakt het financieel he-le-maal niets uit of je nog een oude of een slimme meter hebt, ook niet als je op jaarbasis netto terug levert. Dat blijft nog zeker tot 2020 (lees net dat onze nieuwe coalitie eerder gedane beloftes voor 2023 breekt...) het geval en daarna verwacht ik niet dat het direct in een klap afgeschaft zal worden.

Zodra men wil overgaan op variabele tarieven zullen de energiemaatschappijen de 'vaste' tarieven wel wat omhoog doen en alleen korting geven wanneer je de slimme meter gebruikt en je gegevens elk kwartier met hen deelt zodat ze ook echt de tarieven kunnen koppelen aan je momentele verbruik. Dan ontstaat er vanzelf een naar verwachting flinke financiële prikkel om die meter toch maar te accepteren of anders de facto te gaan betalen voor je al of niet vermeende privacy. Op de langere termijn houdt het vanzelf op wanneer de oudere meters aan het eind van hun levensduur komen.

Kortom: een slimme meter is zo gek nog niet...
Laatst gewijzigd door Paul Joosten op 12 okt 2017, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie