Vandaag heb ik even een stukje op de rijbaan gereden, maar al vrij snel weer gaan rijden op het fietspad. Het voelt niet veilig.
Tim schreef:En ondertussen ga ik me, net als Ingir, niets aantrekken van de verkeersregels. Kan ik tenminste ook gewoon doorrijden!
Niets aantrekken van verkeersregels is wat mij betreft niet aan de orde, alleen de verplichting om op de rijbaan te rijden volg ik niet op, niet om lekker door te rijden maar juist om te voorkomen dat ik als een bezetene op de rijbaan moet gaan rijden tussen auto's.
Dutch John schreef: Ik heb er onlangs mee gefietst. Het is vreselijk snel: 47 km/h. Remt navenant. Wel vond ik het stuur- en rijgedrag nogal zenuwachtig. Beter dan een racefiets, maar minder dan een bromfiets of motorfiets.
Het rijgedrag van een speed pedelec is, in ieder geval op mijn fiets, instelbaar via een app en op het stuur (ondersteuningsstanden). Zeker een Stromer is een zeer gretige fiets als je alles maximaal zet, maar in de praktijk doe je dat alleen wanneer er stevige tegenwind is of een gemene helling. Die topsnelheid is wel leuk maar ook die zul je in de praktijk niet vaak fietsen. Mijn gemiddelde ritsnelheid is zo'n 31-32 km/uur waarbij ik langere tijd 36 km/uur kruissnelheid aanhoudt. Heuvel af of wind mee gaat het wel richting 45 km/uur.
mro schreef:Fietsers (en voetgangers) moeten hun nodige bewegingsruimte opeisen en zich niet als arme schaapjes aan de kant laten duwen.
Op een speed pedelec leer je heel snel om je plaats op de weg op te eisen want automobilisten zien je als een gewone fiets. Als een auto van tegengestelde richting nadert en hij heeft geparkeerde auto's op zijn wegdeel dan zal hij zich gewoon tussen die geparkeerde auto en jou proppen. Dit is eenvoudig op te lossen door tijdig midden op de eigen weghelft te gaan rijden met de fiets en zo de automobilist te dwingen om te wachten. Werkt prima.