Lijm voor opbouwen Tulikivi speksteenkachel kopen of mengen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rayes
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2017, 14:11

Lijm voor opbouwen Tulikivi speksteenkachel kopen of mengen

Bericht door Rayes »

Hallo,

Ik ga binnenkort een gebruikte Tulikivi kachel opbouwen. Ik heb gelezen dat ik daarvoor 'een pappie van speksteenpoeder en waterglas' moet gebruiken. Ik heb een paar vragen en ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken:
  • Hoeveel lijm op basis van waterglas/speksteenpoeder heb ik nodig voor de hele kachel (een Tulikivi TU1230)
  • Lijm je ALLE stenen hiermee? Zowel de vuurvaste stenen van de vuurhaard als de spekstenen van de buitenkant?
  • Ik vond kit-bussen met speksteenlijm waarin waterglas en speksteenpoeder verwerkt is. Is dit het juiste spul om de hele kachel mee op te bouwen?
  • Of kan ik beter zelf een emmertje mengen?
  • Als ik zelf ga mengen, in welke verhouding moet dat? Moeten er nog andere ingrediënten in?
  • Waterglas vond ik online bij bouwbestelsite; dit heeft een concentratie van 36%. Is dit het juiste spul om te gebruiken?
  • Speksteenpoeder vind ik alleen bij bakwinkels om te gebruiken bij het maken van marsepein. Waar kan ik het beste speksteenpoeder kopen voor m'n Tulikivi kachel?
  • Kan ik de kachel metselen op een ondergrond van gewoon beton of moet er een metalen vloerplaat of isolatie onder (tegen uitzetting van de kachel t.o.v. de betonvloer)?
  • Moet ik het beton onderin de kachel opnieuw storten? Zo ja, kan ik gewone vuurvaste betonmortel gebruiken of iets anders?
Het is een hele lijst. Ik hoop op veel info van jullie. Bij voorbaat veel dank!

Ray.
MWS
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2017, 16:07

Re: Lijm voor opbouwen Tulikivi speksteenkachel kopen of men

Bericht door MWS »

Hoi Ray,
....kit-bussen met speksteenlijm...
Ik zou altijd een kant-en-klaar product als lijn kopen in plaats van zelf iets aanmaken, anders loopt je risico dat het fout gaat.
Je vraagt wat voor ondergrond je zou toepassen. Je moet volgens mij een vuurvaste plaat hebben waar je de kachel verder op bouwt en op pootjes zetten. Die pootjes kunnen er los onder staan, bijv. ook van speksteen, maar kan ook een ander steensoort zijn.
JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Lijm voor opbouwen Tulikivi speksteenkachel kopen of men

Bericht door JoostvO »

Dag Ray,

Voor onze Tulikivi TU1000 hadden we genoeg aan 1 emmertje poeder en 1 fles waterglas. Aangemaakt tot stroperig papje en met de kwast aangebracht. Onze Tulikivi staat op een voet van cellenbetonblokken waarin een aanvoer voor buitenlucht is aangebracht. Tussen het cellenbeton en de tulikivi zit een 1 cm dikke vermiculietplaat.

Ik weet niet of je hem hebt, maar ik heb als je wil de bouwtekening van Tulikivi in pdf formaat voor je. Moet je me even je mailadres doorgeven, aangezien het bestand te groot is voor de site.

mvg,
Joost
Rayes
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2017, 14:11

Re: Lijm voor opbouwen Tulikivi speksteenkachel kopen of men

Bericht door Rayes »

Bedankt voor de tips.
Ik heb een emmer speksteenpoeder en een flacon waterglas gehaald bij Graveka in Diessen en ook nog wat bouwadvies van hun gekregen.
Ik ga de kachel op kalkzandstenen bouwen, met een luchtkanaal door die laag kalkzandstenen. Tussen de kalkzandstenen en de Tulikivi leg ik een metalen plaat. Is vermiculiet beter daarvoor? Is er een nadeel aan een metalen plaat? Het is een plaat die normaal als kachelvloerplaat gebruikt wordt, die ik nog op maat moet zagen.
Nickvb
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2021, 22:22

Re: Lijm voor opbouwen Tulikivi speksteenkachel kopen of mengen

Bericht door Nickvb »

Hallo ray,

Ik ga ook een tuli 1230 opnieuw opbouwen. Heeft u toevallig nog die bouwtekening ?

Groeten Nick
nolimits
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2023, 10:07

Re: Lijm voor opbouwen Tulikivi speksteenkachel kopen of men

Bericht door nolimits »

JoostvO schreef: 02 okt 2017, 12:36 Dag Ray,

Voor onze Tulikivi TU1000 hadden we genoeg aan 1 emmertje poeder en 1 fles waterglas. Aangemaakt tot stroperig papje en met de kwast aangebracht. Onze Tulikivi staat op een voet van cellenbetonblokken waarin een aanvoer voor buitenlucht is aangebracht. Tussen het cellenbeton en de tulikivi zit een 1 cm dikke vermiculietplaat.

Ik weet niet of je hem hebt, maar ik heb als je wil de bouwtekening van Tulikivi in pdf formaat voor je. Moet je me even je mailadres doorgeven, aangezien het bestand te groot is voor de site.

mvg,
Joost
Geachte Joost,
Ik heb ook eeen tullaviki 1000 en wil hem opbouwen
Een tekening zou welkom zijn.
Plaats reactie