verwarming cv oud huis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sfiew
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2017, 14:05

verwarming cv oud huis

Bericht door sfiew »

Hallo iedereen,

Ik heb hier al veel gelezen op het forum in verband met verwarming en zit met nog enkele vragen. Eventjes wat meer informatie: wij wonen sinds april in een oud huis (van 1932 ongeveer; in België) en hebben momenteel 1 houtkachel in onze living/eetplaats + 1 mazoutkachel in de keuken staan.
Er is ook centrale verwarming aanwezig in het huis, maar deze werkt niet omdat de brander (die aanwezig was toen we het huis kochten) kapot bleek te zijn (als in oud, versleten, ... het water liep er uit). Dus die brander hebben we verwijderd. We vinden het zonde om alle radiators en buizen weg te nemen want deze zijn nog in vrij goede staat.
Nu zijn we op zoek naar een manier om de resterende kamers toch af en toe op te warmen (slaapkamer, bureau, badkamer, ...), zeker nu de winter dichterbij komt. En omdat ik er heel weinig van ken weet ik niet goed wat de beste keuze is. Sowieso een systeem dat liefst nog betaalbaar is (maar dat wil iedereen waarschijnlijk) en toegang tot brandhout is geen probleem.

We dachten aan:
- houtvergasser op cv
- houtkachel op cv in plaats van de mazoutkachel
Maar onze kennis hierover is echt beperkt en dus bij deze: wat denken jullie? Wat zijn jullie ervaringen? Welke merken raden jullie aan en wat heb je allemaal nodig bij installatie?

Zicht op ons verbruik heb ik dus niet aangezien we hier nog niet verwarmd hebben. Ook geen informatie van de vorige eigenaars (was enkel op mazout bij hen). Ons dak isoleren doen we sowieso ook nog (eerst moet het er nog af en vernieuwd worden), muurisolatie zal voorlopig (financieel) niet lukken.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Sofie
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: verwarming cv oud huis

Bericht door Lieve »

Hallo Sofie,
Proficiat bij jullie aankoop.
Er zijn nog wel een aantal dingen te overdenken, hoe wil je dit huis gaan bewonen?
Investeren in isolatie is altijd een plus, zeker als je het over verwarmen wil hebben.
Misschien eerst een rekening maken van wat echt noodzaak is.
Waarom wil je het hele huis verwarmt?
Een oud verwarmingssysteem werkt met andere parameters, niet altijd geschikt voor modernere branders.
Veel geluk met keuzes maken.
Lieve
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: verwarming cv oud huis

Bericht door Johndc »

Eerst nog enkele vragen; is het een vrijstaande woning? Is er een ruimte (schuurtje) voor opslag? Is er genoeg ruimte (enkele M²) voor een SZ brander met silo? kan er een aanzuigleiding aangelegd worden tussen schuurtje en branderplaats? Kan je gratis aan schavelingen en zaagsel geraken (schrijnwerkerij oid die van hun afval af wil). is er iemand handig genoeg die zo'n brander wil maken?
Is dit allemaal beantwoord met een JA, dan kan je overwegen om zo'n brander te installeren. Dan heb je geen kosten meer in de toekomst wat verwarmen betreft. Ik spaar er ong. 3000 euro/jaar mee uit.
sfiew
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2017, 14:05

Re: verwarming cv oud huis

Bericht door sfiew »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Het is geen vrijstaande woning, maar halfopen. En er is genoeg ruimte aanwezig voor opslag. Geen idee of we aan gratis schavelingen en zaagsel kunnen geraken. Misschien wel, maar zou eens moeten rondhoren dan.
Goh, handige mensen genoeg hier. Maar qua tijdsinvestering weet ik niet of het haalbaar is voor ons om dit zelf te maken. Eventueel wel, maar we kennen er zelf niet veel van natuurlijk.
Amai, dat zijn serieuze besparingen daar bij jou @Johndc! Wel leuk natuurlijk :-).
Plaats reactie