wel of geen zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door Wouter Gillis »

Ruspek,

nog een voordeel om ruimteverwarming wél aan de zonneboiler te knopen is dat de buffercapaciteit dan makkelijk met een factor 10 stijgt. Je kan in het tussenseizoen de muur en/of de vloer immers als buffer inzetten en er op die manier voor zorgen dat er onderaan de buffer steeds koel(er) water is wat het rendement dan weer sterk verhoogt.
Groet
Wouter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door pelletpower »

Nee. Dat ben ik met je eens. Electrificatie zal leiden tot kernenergie. Daar ben ik ook bang voor.
Samen met Jantje heb ik wat vaccuumbuizen gekocht. T systeem is compleet maar erg ingewikkeld aan te leggen tov pv met een boiler. Dan ben je in eenkeer totaal onafhankelijk van je lokatie. Panelen op de loods. Boiler op zolder. Alles een 50 m uit elkaar. Zonneboiler, doen. Maar mijn keus zou zijn met pv. Zowel installatietechnisch als financieel.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door mro »

Interessant topic.

Hier heeft de verwarming nog niet aangelegen en is het nog steeds een 21gr in huis. De reden hiervoor is een dakraam en schuifraam op de westkant.
Qua rendement kan een zonneboiler hier niet aan tippen :)

Ik heb altijd voor mijzelf gedacht dat een zonneboiler voor ons niet interessant is omdat we maar met drie zijn en onze warmwaterbehoefte niet groot is, douche en afwas.
Bij ruimteverwarming mbv zonneboiler heb ik zelfs nooit stilgestaan.

Nu bedenk ik me wel dat een zonnepaneel op het hellend dak op de oostkant mogelijks wel interessant zou kunnen zijn om te gebruiken voor warm water én om het water van de vloerverwarming bij te warmen in de voormiddag als de zon op het oosten staat.

Dan zou ik de huidige 100L Warmwaterboiler moeten vervangen door een boiler van pakweg 500L met meerdere spiralen?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door pelletpower »

Of er naast en sanitair water eerst door de 500 l boiler laten stromen/ pompen. Voordeel is minder aanpassen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door Ruuben »

pelletpower schreef:Trias hoef ik je niet uit te leggen.

Ruimteverwarming met een zonnecollector is wel een goed idee?
Dit is het seizoen dat ik maximaal op mijn zonnebuffer teer voor mijn ruimteverwarming. Vandaag 62kw geoogst. Na 30 kWh was mijn buffer al weer 65 graden. De rest meteen het huis in gekoeld, dus het blijft lekker warm vannacht. Om 20.30 heb ik de buffer nog 30 minuten het huis laten opwarmen. Het is nu 24 graden op ooghoogte in de woonkamer met mijn vloerverwarming.
Morgenochtend nog 1,5 uur huis opwarmen uit de buffer en dan is er nog genoeg voor 4 douchebeurten. En dan komt de zon alweer op.
Zeer rendabel dus.
Bijlagen
image-2017-09-24.jpg
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door pelletpower »

Goed bezig!
Heb je dan ook nog onder de douche gestaan? Dat zou helemaal mooi zijn. Had je 36 buizen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door Ruuben »

pelletpower schreef:Goed bezig!
Heb je dan ook nog onder de douche gestaan? Dat zou helemaal mooi zijn. Had je 36 buizen?
183 buizen 1000l. Ja, stortdouche vol zonnestralen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door pelletpower »

Wow. Da s beter dan een paar
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door Wouter Gillis »

Qua rendement kan een zonneboiler hier niet aan tippen
Dat is zeker waar. Je kan dit wel nog verbeteren in die zin dat je met een zonneboiler de geoogste warmte kan bufferen en bijvoorbeeld de volgende dag of de dag daarna gebruiken voor ruimteverwarming (ltv) als het bijvoorbeeld terug bewolkt is. Dus op de dag zelf warmte via het raam, daarna, bij bewolking, warmte uit de buffer. Nu is 500lt wel erg snel leeggetrokken als je er cv aanknoopt. 800 lt lijkt me een minimum, 1000 lt nog beter.

groet
Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter Gillis op 25 sep 2017, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door Paide »

Ruuben schreef:183 buizen 1000l.
:pp
Wil je het eens showen?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door martijn1984 »

De 29 graden op je i sense is dat je buffer temperatuur?
Heb je ook een remeha ketel? Gebruik je de zonneboiler aansluiting en werkt dat naar behoren?

Ik wil op termijn nog pv gaan bijplaatsen en elektrisch mijn sww warm maken , of een zonneboiler
vandaar mijn vraag als je een remeha hebt hoe het functioneerd , of de ketel nog aanspringt bij warm water tappen alvorens het warme water uit de buffer je ketel bereikt heeft.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door Ruuben »

martijn1984 schreef:De 29 graden op je i sense is dat je buffer temperatuur?
Heb je ook een remeha ketel? Gebruik je de zonneboiler aansluiting en werkt dat naar behoren?

Ik wil op termijn nog pv gaan bijplaatsen en elektrisch mijn sww warm maken , of een zonneboiler
vandaar mijn vraag als je een remeha hebt hoe het functioneerd , of de ketel nog aanspringt bij warm water tappen alvorens het warme water uit de buffer je ketel bereikt heeft.
29 graden actuele watertemperatuur vd cv ketel op de i-sense. Je kan inderdaad een andere ingang op je ketel gebruiken om de watertemp van je buffer weer te geven; maar heb ik niet gedaan omdat ik genoeg sensors en data heb.
Remha tzerra heb ik, fijne machine, veel technische documentie beschikbaar, en heel klein. ik gebruik niet de Remeha zonneboiler ventiel niet aangezien dat (dure) ventiel niet lager dan 60 graden kan bypassen. Dat zetten ze niet met uitroeptekens bij de technische documentatie. Dat is de reden dat ik zelf een driewegklep met instelbae aanlegvoeler heb gemaakt (40 graden). Dus of het water uit de buffer gaat door de Tzerra, of er langs rechtstreeks het warmwaternet in. Dat scheelt inderdaad elke x een ketel opstart als je het water bijvoorbeeld altijd zonder bypass door de tzerra laat lopen; dat kan prima, en scheelt techniek. Maar aangezien in vanaf de buffer naar cv een vrij grote afstand heb vond ik dat zonde om low tech te doen. Mede omdat mijn buffer vlak bij een warmwater aansluitpunt staat.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door martijn1984 »

Dat aanslaan schijnt hij niet te doen als je een sensor aansluit op dat zonneboiler contact. Bij welke temperatuur hij dan wel aanslaat kan ik nergens vinden.
Maar je bypass staat op 40 graden , niet bang voor legionella?
Of lees ik verkeerd en gebruik je dat voor wasmachine/vaatwasser?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Het zonneboiler mengventiel van Remeha dwingt onder de 60 water door de ketel. In het begin zal hij altijd aanslaan, Al stel je sanitair water op 35 graden in.

Die instelling van jou ken ik niet zonneboiler technische van Remeha.

Vaatwasser en wasmachine staan ook op bufferwater ja. Met thermostaat kraan voor de vaatwasser. De wasmachine heeft ingebouwd warmwater mengsysteem. (Duitse machine).

Legionella is geen probleem. De Waterflow te hoog door het sanitair spiraal. De buffer is in de zomer altijd 60+. In de winter wat minder vaak met mijn cv-haard houtstook.
Vanmorgen was buffer bovenin nog steeds 55. Gewoon niet leeg te krijgen :fff .
Van Vliet
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2020, 23:34

Re: wel of geen zonneboiler

Bericht door Van Vliet »

Als dit topic nog leeft.... Vraag aan Wouter, wij hebben een vergelijkbare woon-situatie en gezinsgrootte als de uwe. We overwegen een zonneboiler. Zou ik je daar over kunnen mailen? Mijn @dres: Dit is een forum, daar mogen vragen gesteld worden. Mocht je in de gelegeheid zijn..
Alvast dank.
Vriendelijke groet, Robert
Laatst gewijzigd door kockie op 18 jun 2020, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: emailadres verwijderd. Vragen svp hier stellen, dan heeft iedereen er iets aan!
Plaats reactie