zonneboiler/wandverwarming zonder bijverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
econeo
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2017, 21:57

zonneboiler/wandverwarming zonder bijverwarming

Bericht door econeo »

Hallo, ik overweeg een set heatpipes met buffervat (van pakweg 500 liter) te installeren in combinatie met wandverwarming. Daarnaast een rocket stove mass heater. De wandverwarming is bedoeld om het huis op een basistemperatuur te houden (bijvoorbeeld als ik het weekend weg ben). Als ik thuis ben en het is koud, gaat de rocket stove aan. Heeft iemand hiermee ervaring?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: zonneboiler/wandverwarming zonder bijverwarming

Bericht door Wouter Gillis »

Hallo,

geef eens wat meer informatie rond energiebehoefte van het huis.
Ik weet niet waar je woont maar als de binnentemp na één weekend fel is afgekoeld, lijkt me bijkomend isoleren de eerste stap.
Groet
Wouter
econeo
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2017, 21:57

Re: zonneboiler/wandverwarming zonder bijverwarming

Bericht door econeo »

Beste Wouter, dank voor je reactie.
Het gaat om een klein huis, gebouwd als gastenhuis, vloeropp. 10m x 5,50 m, een begane grond van slechts 2,30 hoog en daarop een verdieping onder een 45gr kap. Het is gebouwd eind jaren 90 en de isolatie is ook van die tijd en van de zwaarte die je mag verwachten van die periode: gemiddeld 8 cm harde ps, in de spouw en de dakplaat. De begane grond heeft vrij veel (dubbel) glas en de kap heeft enkele veluxramen. De begane grondvloer is beton met ps aan de onderzijde in de kruipruimte. Een redelijk basic gebouwtje.
Ik heb een gedeelte van de verdiepingsvloer verwijderd, waardoor er weliswaar een mooie open slaapruimte ontstaat, maar met als neven-effect dat de warmte van de houtkachel opstijgt en onder de kap gaat hangen. Ik ben momenteel bezig met een simpel ventilatiesysteem, die deze warmte weer "naar beneden haalt". Om ervoor te zorgen dat er een acceptabele basistemperatuur in het huis blijft (als ik weg ben en de houtkachel dus uit is) denk ik aan het aanleggen van een zig-zag-ringleiding-wandverwarming in de borstweringen van alle ramen, afgesmeerd met leem, die gevoed wordt via een set heatpipes, buffervat en circulatiepompje. De cv, die er nog in zat, heb ik er al uit gesloopt en ik ben niet van plan om weer gastoestellen aan te leggen, ik wil namelijk helemaal van het gas af. Als naverwarmer op de wandverwarming zou ik natuurlijk een lucht-warmtepomp kunnen aanschaffen, maar ik vroeg me af of de in een buffer verzamelde heatpipes-warmte van een hele dag - die dan 's nachtst wordt rondgepompt - niet voldoende zou kunnen zijn voor de gewenste basistemperatuur van een graad of 15 - 16.
Wellicht heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd en kan hierover verhalen.

Hartelijke groet, Eric
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonneboiler/wandverwarming zonder bijverwarming

Bericht door JantjeV8 »

En 3 dagen grijs weer?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: zonneboiler/wandverwarming zonder bijverwarming

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Econeo,

een massakachel lost onmiddellijk al minstens twee problemen op. Er gaat veel minder convectiewarmte tegen de kap hangen en het huis blijft langer op temperatuur. Als je toch al met hout stookt zou ik dat zeker overwegen. Het verbruik van hout is nog eens veel lager op de koop toe.

groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonneboiler/wandverwarming zonder bijverwarming

Bericht door JantjeV8 »

En ook hier: zorg voor een zo beperkt mogelijk warmteverlies, isoleren en kieren dichten.
Plaats reactie