ontwerp verwarming woonboerderij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

ontwerp verwarming woonboerderij

Bericht door kiekeboe »

Hallo,

Ik wil mijn verwarming gaan ombouwen, en aanvullen met twee vergassers en 6 zonne collectoren.
Bedoeling is dat de bestaande cv ketel alleen incidenteel (vakantie) voor verwarming gebruikt wordt.
En voor eventuele bijverwarming van tapwater in de winter.
In de zomer kunnen de panelen voor warm tapwater zorgen (5 personen).
In het voor en najaar zal de bestaande speksteen kachel een wat korter stookseizoen krijgen.
In de winter helpt de zonneboiler misschien iets op een zonnige dag.

Alle materialen behalve de pompen zijn al aanwezig.

mijn vragen:
- hoe voorkom ik dat het zonneboiler deel te heet wordt? (op de panelen staat max 200 gr)
- mag ik 2 vergassers op 1 schoorsteen aansluiten ? (ze zullen nooit tegelijk gestookt worden)
- hoe groot (v.o.) moeten de spiralen worden?
- welke pompen (energie zuinig) kan ik het beste aanschaffen.
- kan ik middels frequentieregeling op de zonneboiler pomp mijn uitgaande temperatuur regelen?
- het buffervat wil ik op een open expantie bak in de nok van de schuur aansluiten, om verdamping tegen te gaan giet ik er wat sla olie in. iemand ervaring hiermee?
- wat kan (of moet) er simpeler?
- waar maak ik denkfouten?
- tips?

alvast bedankt voor de antwoorden.

erik (groningen)
ontwerp verwarming.pdf
(6.53 KiB) 90 keer gedownload
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: ontwerp verwarming woonboerderij

Bericht door Paul Joosten »

Wat is de minimale werkdruk van je CV-ketel en wat is het hoogteverschil met het open expansievat? Bovenin je expansievat is de druk nul, de druk bij de ketel zal slechts 0,1 bar per meter hoogteverschil zijn. Breng je de ketel op een hogere druk loopt je expansievat over. Kan je te weinig hoogteverschil realiseren om de minimale keteldruk te halen zal je een andere oplossing moeten bedenken, bijvoorbeeld een gesloten expansievat of een warmtewisselaar. Denk erom dat je voor het dan gesloten deel met hogere druk een gesloten expansievat nodig hebt met minimaal ca. 12% van het systeemvolume. Heb je minder dan zal het drukverschil tussen een koud en een warm systeem (te) groot worden.

Een laagje olie op een open expansievat heeft alleen zin wanneer er nauwelijks tot geen stroming in kan zijn, dat lijkt hier wel het geval, en het water eronder zo warm wordt dat er veel verdamping optreedt wat me toch minder waarschijnlijk lijkt. Bij mij is dat anders omdat ik via een U-bocht en een dikke stijgleiding mijn houtkachel de mogelijkheid geef te heet water uit te spugen. Daarbij verdampt toch wel het nodige water dus vul ik dat simpelweg af en toe bij. Baat het niet dan schaadt het niet en voor de kosten hoef je het niet echt te laten.

Wat is het nut van twee vergassers (zo te zien zelfde type) als je er nooit meer dan een tegelijk laat werken? Met één wordt je systeem toch wel simpeler en hoef je niet te schipperen met regels t.a.v. schoorstenen. Vaak staat er trouwens wel wat in de gebruiksaanwijzing van kachels over de eisen die aan de schoorsteen gesteld worden.

Je overige vragen kan ik helaas niet met kennis van zaken beantwoorden. We zijn provinciegenoten zie ik. Mocht je belangstelling hebben voor mijn systemen kan je me een PB sturen om een afspraak te maken. Mensen met serieuze belangstelling leid ik graag rond, ook buiten de geplande open dagen van bijvoorbeeld de Duurzame Huizenroute.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: ontwerp verwarming woonboerderij

Bericht door kiekeboe »

hoi Paul,

Ik kom graag kijken (pb) is onderweg.

Jouw terechte opmerkingen over het expantie vat snap ik.
Het verschil is in mijn geval 8m dus 0,8 bar.
Bij 0,4bar (getest) werkt de ketel in elk geval nog.

2 vergassers omdat ik de ketels gebruikt heb overgenomen.
Ze waren met subsidie geleverd, en onderdeel van de subsidie eisen is dat ze werkend zijn.
De prijs was dusdanig dat het eerste defecte onderdeel al duurder in aanschaf zou zijn.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: ontwerp verwarming woonboerderij

Bericht door Paul Joosten »

PB terug en je bent welkom.

Fijn die overheidsregels. Meestal zit er een beperking in tijd aan, bijvoorbeeld tot een jaar na ingebruikname, en in plaats, dat ze niet mogen 'verhuizen'. Is dat hier niet aan de orde en de tijd mogelijk reeds verstreken? Kijk wel even goed of ze niet in strijd zijn met wat je op schoorstenen mag aansluiten, ook overheidsregels...

Ik zou even goed kijken naar de spec's van je ketel v.w.b. de druk, en een overloopje of opvangmogelijkheid rond je expansievat aanleggen zodat je geen waterballet krijgt mocht je je eens vergissen met vullen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie