pomp instelling zonnecollecter

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hierbij de foto's:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

De foto's zijn klikbaar. Origineel opent in een nieuw venster.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Kockie dank voor het plaatsen.
Foto links boven toont de collector.
Foto midden boven: als je die aanklikt en vergroot, zie je de watermeter uit de isolatie omhoog steken. Normaal is hij afgedekt ivm warmteverlies.
Foto's rechts boven en alle beneden: Opslagvat, thermovoeler in het midden; ronde thermometer bovenaan meet temp instromend koelmiddel (Propyleenglycol+ water). Op verschillende plekken heb ik een thermowell gemaakt om temperaturen te meten, moet ik nog aanleggen (als ik zin heb). Nog vragen? Roept u maar
Hans
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Hallo Hans,

Dank voor de foto's. Mag ik vragen hoe of waarvoor je de watermeter gebruikt?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: pomp instelling zonnecollecter

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Hoi,

Op de pomp van onze zonnecollecter zijn drie snelheden in te stellen. Heeft iemand een idee welke van de drie het beste is. Huidige instelling is de middelste snelheid op gevoel. Als je het niet zeker weet dan maar de middelste :roll:. Leverancier wist het ook niet omdat het niet een standaard installatie of beter gezegd een compleet pakket door hun geleverd.

Misschien moet ik de snelheid van de pomp wel aanpassen met de jaargetijde.
Hallo Mark,

Hoe sneller een gas of vloeistof langs of doorheen een warmtewisselaar stroomt, hoe hoger het rendement van de warmtewisselaar wordt.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Ik ben een beetje gaan testen met de snelheden. Morgen komt de installateur de nieuwe vc ketel ophangen en die heeft ook de zonnecollector geplaatst. Kan ik gelijk vragen of de pomp snelheids afhankelijk is.
-Bij lage snelheid warm in het buffervat en koud er weer uit.
-Bij hoge snelheid warm in en iets minder warm eruit.

Jammer is wel dat ik aan de uitgang geen temperatuur meter heb zitten om het juiste verschil te kunnen noemen. Het was nu voelen en niet meten is weten.

Ander nadeel was dat de zon nog niet bij krachten was om water in het buffervat aanzienlijk te verhogen. Onze zonnecollector licht op een schuin dak dat op het zuid westen licht en vanaf ongeveer 1 uur de zon erop krijgt.

groet mark
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Antwoord aan Bert:
Wanneer ik de temperatuurverschillen kan meten van collector en in- en uitgaande leiding van de warmtewisselaar in het opslagvat, dan moet ik nog het aantal kuubs weten wat er doorgestroomd is om de oogst (in kJ of kWh) te berekenen. Vandaar dat die watermeter er tussen zit.
Alleen heb ik nog geen thermovoelers geplaatst. Dan nog is energie-oogst moeilijk te meten, ik weet niet of ik er ooit mee verder ga....

Nog een opmerking over de opmerking van Dirk over warmtewisselaars: Bij te hoge stroomsnelheden vindt er nauwelijks meer uitwisseling van warmte plaats, en daalt dus het rendement van de WW. Dit ter aanvulling.

Groetjes
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:
Nog een opmerking over de opmerking van Dirk over warmtewisselaars: Bij te hoge stroomsnelheden vindt er nauwelijks meer uitwisseling van warmte plaats, en daalt dus het rendement van de WW. Dit ter aanvulling.
Hans,

De algemene opmerking die ik gaf over warmtewisselaars was wetenschappelijk correct. Lees in dat opzicht "The velocity is directly proportional to the heat transfer coefficient..." op de webpagina http://www.cheresources.com/designexzz.shtml

Natuurlijk heeft het geen enkele zin om het rendement van een warmtewisselaar te verhogen met meer pompvermogen als de warmtewisselaar overgedimensioneerd is. Dat is het geval wanneer de warmtewisselaar reeds met een lage stromingssnelheid zo goed als alle inkomende warmte kan afvoeren.

Bovendien is men meestal m??r ge?nteresseerd in heter water dan in meer warmte (dat is niet hetzelfde). In dat geval zijn lagere stroomsnelheden aangewezen. Het rendement van de warmtewisselaar daalt wel.

Dirk
Plaats reactie