temperierung en zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

temperierung en zonneboiler

Bericht door dr plop »

Eventjes schetsen:
We zullen straks beginnen aan onze verbouwingen aan ons oud (1930 of ouder) huis. Straks, zijnde: de bouwvergunning loopt reeds, maar de detailplannen zijn nog niet opgemaakt. De energieberekenging zijn nog niet gemaakt.

Oude stallen worden afgebroken en een houtskelet aanbouw (passief) komt in de plaats als eetplaats en living.
Het huidige woonhuis blijft nuttige gebruikt voor inkom, badkamer, wasruimte, keuken op de benedenverdieping en slaapkamers op de 1'ste verdieping.

Er komt in het oude gedeelte vloerisolatie, muurisolatie (buiten), muurisolatie voor de aansluiting van de vloerisolatie met de muurisolatie en nieuwe ramen. Zoldervloer is reeds gedaan. Als verwarming komt er enkel een RBB, geen andere brandstoffen dan hout is aanwezig.
Dus best wel veel moeite, maar ik begrijp dat dit gedeelte nooit echt passief zal worden. Maar we maken er zeker het beste van, en de rest lost de RBB op :-)

Graag had ik in dit oude gedeelte een temperierung gestoken. Niet om echt op te warmen maar om de muur + isolatie droog te houden. Bedankt aan Gandalf voor dit inzicht :-)
Blijkbaar gaat de dictatuur van het getal ook op in de bouw. Zijnde: we denken niet na over het systeem in zijn geheel, als het maar in Excel klopt. Zo iets.

Na het terug lezen (en wegdromen) van de blog van Franq77 en de lijn over de temperierung in dit forum blijf ik met een vraag zitten.
Zou ik de zonneboiler als buffer gebruiken voor temperierung of de overschot (boiler is opgewarmd) rechtstreeks in de muur steken?
En mocht ik de boiler als buffer gebruiken, hoe groot dient deze te zijn? De buffer komt binnen de geïsoleerde schil, het verlies hiervan is niet 'echt' verlies.
Zou de hoge temperatuur van de zonnecollector in het systeem een probleem zijn voor de buizen (PE-RT?, koper is me te duur) of de pomp en kleppen.

De oriëntatie van het dak is goed. Oppervlakte ook. Maar een systeem met teveel overschot (en investering) wil ik nu ook niet bouwen.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ideeën en inzichten.


PS: nog vergeten te zeggen dat de kachel (RBB) koppelen aan de zonneboiler IMHO net geen 'lowtech' meer is. Daar pas ik dan ook voor.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Een beetje een wild begin, maar goed, een ontwerp gaat altijd van grof naar fijn.

Overschot van je zonneboiler zul je enkel in de zomer hebben. Mijns inziens is dat niet het moment dat je je muren opgewarmd wil hebben.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door Franq77 »

Met tempierung kun je het beste alle opgewekte warmte gelijk in de wanden stoppen, had ik aanvankelijk ook niet gedaan en dat is een domme fout en ik was nog wel gewaarschuwd. De fout is hersteld en kk heb nu zelf ook een zonnecollector in het systeem opgenomen om in ieder geval in de winter nog wat extra warmte te krijgen, al is het maar een klein beetje. Heb er net een blog over gemaakt: http://droomplek.blogspot.nl/2017/08/ve ... ingen.html
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door ritsaert snijder »

In mijn ervaring levert een zonnecollector of vacuumbuizen in hartje winter maar heel weinig op; de vacuumbuizen (die Frank heeft gewonnen) doen wel mee in de herfst en in de lente.
groet!

Ritsaert
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door Franq77 »

zelfs dan ben ik al blij
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Pe-rt buizen zijn ongeschikt voor zonneboiler. Neem bij voorkeur koper. Koop dit in Duitsland. Anders kun je RVS ribbelbuis nemen, ook via eBay.de
Pompen en kleppen houden ook niet van hoge temperaturen. Solar uitvoering zijn daar nadrukkelijk iets beter voor. Maar meer dan115 graden trekken ze niet.
Maar een goed ontworpen en ingestelde installatie zal niet deze temperaturen ervaren.
Buffermaat hangt af van je buizen op dak. Grofweg 10 liter per buis. Grotere buffer is beter dan kleine. Je hebt meer rendement en lagere verliezen.

Hier kun je winteropbrengst inzien
http://www.solar2all.com/berekening.php
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door ritsaert snijder »

Tempurierung beoogt om de muren droog te houden. De droge muren isoleren veel beter. Als je dat dat balletje in de lucht kan houden gaat het goed. Als je de warmte afneemt van een zonneboiler dan komt er ongetwijfeld een natte en koude periode. De zonneboiler en dus ook de tempurierung geven geen warmte. Resultaat is dat de muren koud en vochtig worden en de muren isoleren niet meer. Vervolgens is er opeens veel energie/warmte om de boel droog en op temperatuur (laag) te stoken.

Oplossing is om meerdere warmtebronnen (hout cv/ biomeiler/ zonneboiler) in te kunnen schakelen: zoals bij Frank. Winst is heel groot als je de boel droog kan houden.
groet!

Ritsaert
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door dr plop »

ok, maar als de muren nu aan de buitenkant goed geïsoleerd zijn.
In de muur zit er ook een isolatielaag ('onderkappen').
En binnen is er D-ventilatie.

Op zicht dus een totaal andere situatie dan bij Franq77.

Dan is de 'verwarming' enkel nodig om de foutjes van de isolatie op te vangen. Vooral ter hoogte van de plint en ramen + deuren.
En of het nu een paar maand minder zon is maakt volgens mij niet echt uit. Zolang het maar over de seizoenen geen voldoende energie krijgt.

Bon, we zullen zien. Het duurt nog wel een tijdje tot mijn zonneboiler er staat.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door ritsaert snijder »

De betere isolatie geeft wat uitstel, onderschat de muren van Frank niet als ze droog zijn. Maar in een natte koude decembermaand heb je geen tempurierung en wordt de boel nog steeds koud en klam. Maar met een aanvullende warmtebron is dit misschien op te lossen?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:De betere isolatie geeft wat uitstel
Inderdaad geeft de isolatie uitstel. Maar het zou kunnen dat die uitstel genoeg is om de koude periode helemaal door te komen.

Droge (binnen) steen: Lambda 0.8 W/mK, natte (buiten) steen 1.5 W/mK. (Rc bij 10cm dikke steen resp 0.125 en 0.06) Een natte muur heeft een bijna dubbel verlies aan warmte. Maar een beetje isolatie in de muur (bijv. 10cm piepschuim) maakt de Rc 0.125 + 2.5 = 2.625 (en 2.56 voor een natte muur). Nu is de invloed van een klamme muur t.o.v een droge muur opeens nog maar een paar procent.

En daarbij wordt de muur minder snel klam, want door de isolatie aan de buitenzijde is het dauwpunt ook naar buiten verschoven.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

En met een dampscherm op de binnenzijde voorkom je toevoer van binnenuit.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door ritsaert snijder »

@Jantje,
Met een dampscherm aan de binnenzijde verhinder je de werking van de tempurierungsbuizen; het droog maken en het droog houden van de muren.

Tempurierung is een systeem om gebouwen te conserveren door ze droog te houden (monumenten enzovoorts). De koperen buizen houden de muren onderin net een beetje warm en droog. Er is geen buffer. D-ventilatie met een warmtewisselaar heeft voor wat betreft de warmtewiselaar minder effect omdat de ruimte lucht temperatuur laag blijft. De koude buitenlucht waar mee wordt geventileerd wordt ook veel minder opgewarmd waardoor de luchtvochtigheid niet veel afneemt.

Isolatie hoort in principe niet bij een tempurierungssysteem. De isolatie zal misschien wat uitstel geven. Maar de vochtigheid gaat ook de isolatielaag beinvloeden, ook al is het een gesloten isolatiemateriaal. Het uitstel is een nadeel op de weg terug (isolatie verhindert het drogen).

Het is vooral belangrijk om de muuropbouw en de plaatsing en de detaillering van de tempurierung op precies de goede manier te doen. Gebruik van de juiste materialen.

Mijn 50 cent is dat je de tempurierung goed volgens de voorschriften moet maken. Het is ontworpen voor dikke stenen muren (dampopen). Het systeem heeft niet veel speelruimte en heeft vrij warm water nodig. Als dat water in een koude en nattte periode wegvalt dan kom je in een negatieve spiraal. Hoe dat in de praktijk uitvalt kan Frank misschien vertellen, wellicht heeft hij een beeld van de binnentemperatuur, de vochtigheid, de buitentemperatuur en het energieverbruik. . Frank heeft wel tempurierung + en een passende muuropbouw...materiaalgebruik etcetera (en een vierde warmtebron). Zijn lessen zijn dus niet zomaar te kopieren naar deze situatie.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: temperierung en zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

duidelijk!
Plaats reactie