Vragen opbouw Bergkachel met kernpakket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
avds
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2009, 18:41

Vragen opbouw Bergkachel met kernpakket

Bericht door avds »

Hallo
Wij zijn van plan om ons een Bergkachel aan te schaffen. We zouden enkel de kernkachel aankopen en dan daaromheen dan de kachelmantel metselen zoals Kockie deed.
Op zijn website zie ik dat Peter van den Berg meehielp met de opbouw van de kernkachel en het metselen van de kachelmantel. Wij zullen de klus alleen moeten klaren. We zijn op zoek naar zoveel mogelijk tips zodat we geen fouten begaan.
Ik heb ook nog enkele concrete vragen over hoe u tewerk gegaan bent bij het opbouwen van de kernkachel en het metselen van de kachelmantel.
○Wordt de kernkachel op een sokkel gebouwd, van welk materiaal?
○Waar op te letten bij het in elkaar steken van de binnenkachel? Hoe weet je dat de binnenkachel goed in elkaar steekt? Bij problemen kan je de kachel niet meer uit elkaar halen zoals bij een Bergkachel met een kachelmantel van vuurvaste betonnen delen.
○Welke schoorsteen wordt gebruikt, dubbelwandig metaal (inox)?
○Wordt er eerst proefgestookt alvorens de mantel te metselen?
○Welke stenen en mortel worden gebruikt om de mantel te metselen?
○Kan de schoorsteenbuis ingemetseld worden in de mantel zodat die niet te zien is?
○Word de wand met gewone pleisters bepleisterd?
○Hoelang moet er na het metselen van de mantel gewacht worden om te stoken?
Ik realiseer mij dat dit een heel wat vragen zijn maar ik wil toch wat meer zekerheid en advies van ervaringsdeskundigen voor we ons dit ‘avontuur’ storten.

Alvast bedankt voor de reacties
Annemie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vragen opbouw Bergkachel met kernpakket

Bericht door kockie »


○Wordt de kernkachel op een sokkel gebouwd, van welk materiaal?

MIjn kachel is gebouwd op een betonfundering op de een zandbed. Zou dat nu misschien anders doen, maar gedane zaken... Misschien kan het ook gebouwd worden op een gestapelde fundering van gasbeton met een laag beton er onder en boven

○Waar op te letten bij het in elkaar steken van de binnenkachel? Hoe weet je dat de binnenkachel goed in elkaar steekt? Bij problemen kan je de kachel niet meer uit elkaar halen zoals bij een Bergkachel met een kachelmantel van vuurvaste betonnen delen.
Je moet opletten dat je alles goed in elkaar steekt met genoeg vuurvilt, maar zeker niet teveel, anders past het niet. Gewoon de bouwbeschrijving volgen.

○Welke schoorsteen wordt gebruikt, dubbelwandig metaal (inox)?
Bij mij is het onderste stuk van de schoorsteen dubbelwandig; binnenkant gemetseld van baksteen; aan de binnenkant vertint. Buitenmantel is van kalkzandsteenblokken; deze had ik nog staan. Rest van de schoorsteen is inderdaad dubbelwandig inox; in mijn geval 180 mm. 150 is waarschijnlijk ook genoeg

○Wordt er eerst proefgestookt alvorens de mantel te metselen?
Heb ik hier wel gedaan, ook omdat bloed soms kruipt waar het niet gaan kan en ik geen mogelijkheid onbenut laat om een vuurtje te stoken

○Welke stenen en mortel worden gebruikt om de mantel te metselen?
Ik heb simpele, massieve bakstenen gebruikt (vuilwerkstenen bij de bouwgroothandel). Als mortel heb ik "bastaardmortel" gebruikt. Een mortel met naar verhouding veel kalk en weinig cement

○Kan de schoorsteenbuis ingemetseld worden in de mantel zodat die niet te zien is?

Ja, dat kan zeker. Bij mij zit de schoorsteen zelfs aan de andere kant van een muur (oude buitenmuur) dan waar de kachel staat.

○Word de wand met gewone pleisters bepleisterd?

Hier is ook weer met bastaardmortel gepleisterd en afgewerkt met een heel dun laagje normale stuc (roodband). Er komen wat kleine barstjes in, maar dat is niet echt storend.

○Hoelang moet er na het metselen van de mantel gewacht worden om te stoken?

Geen idee; ik ben vrij vroeg begonnen met kleine vuurtjes.



Als je interesse hebt, ben je uitgenodigd om te komen kijken. Koffie staat niet klaar, maar kan a la minute gezet worden...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Vragen opbouw Bergkachel met kernpakket

Bericht door Blijfhopen »

○Wordt de kernkachel op een sokkel gebouwd, van welk materiaal?
Mijn kachel staat op een plaatje vuurvast materiaal omdat ik de kachel niet aan de vloer vast wilde metselen. Nu kan hij weg zonder de vloer te beschadigen.
○Waar op te letten bij het in elkaar steken van de binnenkachel?
Volgens mij goed opletten. Veel praten en vragen in de werkplaats.
○Welke schoorsteen wordt gebruikt, dubbelwandig metaal (inox)?
Onderste stuk tot plafond grootste deel geïsoleerd met vuurvilt, daarna dubbelwandig rvs. Onderste deel ook rvs met roetluik. Dit ook om toch in de kachel te kunnen kijken. De bergkachel heeft standaard immers geen roetluiken !
○Wordt er eerst proefgestookt alvorens de mantel te metselen?
Tuurlijk doe je dat ! Sensatie hoor als je kacheltje dan heel snel warm wordt.
○Welke stenen en mortel worden gebruikt om de mantel te metselen?
Binnenmantel:chamottestenen (vuurvast) dan vuurvilt en strengpersstenen. Binnenmantel en grootste deel buitenmantel gelijmd met Movi (zie Moors ovenbouw) en de rest met tegelpoederlijm uit de bouwmarkt.
○Kan de schoorsteenbuis ingemetseld worden in de mantel zodat die niet te zien is?ij
Bij mij zit de buis aan de andere kant van de muur.
○Word de wand met gewone pleisters bepleisterd?
Er is afgewerkt met basisleem en finish van Tierrafino. Denk om het volgende: De deuromlijsting is een U-profiel. In de U past bijna precies een strengperssteensteen op z'n kant. Je hebt dus maar een enkele mm dikte beschikbaar om te pleisteren. Namelijk de dikte van het staal en een eventueel wat dunner zijn van je steen.
Ga je de stenen plat verwerken, dan weet ik niet hoe dat moet.
○Hoelang moet er na het metselen van de mantel gewacht worden om te stoken?
Ik ben meteen ( dus een dag later) begonnen met een lading van 2,5 kg. Wel gewogen !
Succes,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Vragen opbouw Bergkachel met kernpakket

Bericht door peterberg »

Vergeten dit bericht te beantwoorden, dan bij deze:

○Wordt de kernkachel op een sokkel gebouwd, van welk materiaal?
Het hangt ervan af wat je met sokkel bedoelt. Die van Kockie heeft, afgezien van de fundering een voet die met de kachel meegeleverd is. Een versie 8 heeft altijd zo'n voet, een versie 7 alleen als je hem erbij hebt besteld. De variant van Blijfhopen heeft door de tegenstroomkanalen links en rechts en de uitgang achter ook een voet nodig.
Een degelijke fundering moet echt, dat kan een plaat op zand zijn, of een versterking van de vloer.

○Waar op te letten bij het in elkaar steken van de binnenkachel? Hoe weet je dat de binnenkachel goed in elkaar steekt? Bij problemen kan je de kachel niet meer uit elkaar halen zoals bij een Bergkachel met een kachelmantel van vuurvaste betonnen delen.
Lees de handleiding goed, en als je twijfelt vraag het aan de betonheren die het ding geleverd hebben. Je kunt je vragen ook aan mij stellen.
Het aardige is dat als je een foutje maakt met een kern, bijvoorbeeld je vergeet in een naad de afdichting, dan is dat geen halszaak. Er is nog weinig aan de hand, want je krijgt er ook een rol vuurdeken bij waarmee de kern omwikkeld moet worden. Daarmee krijg je het geheel toch weer gasdicht. Ik wil niet zover gaan dat de afdichting in de kern niet belangrijk is, maar het is minder kritisch dan met een normale uitvoering.

○Welke schoorsteen wordt gebruikt, dubbelwandig metaal (inox)?
Dubbelwandig inox en recht naar boven is het beste.

○Wordt er eerst proefgestookt alvorens de mantel te metselen?
Niet noodzakelijk, maar het is alleen maar leuk. Het stelt ook niet veel voor, want het ding is op dat moment nog veel te nat.

○Welke stenen en mortel worden gebruikt om de mantel te metselen?
Het kan met bakstenen, betonstenen, leemstenen, wat je maar wilt. Specie bij voorkeur een bastaard mortel met een hoog kalkpercentage. Baksteen op klamp liever lijmen met een niet te sterke tegellijm, leemsteen natuurlijk met leem.

○Kan de schoorsteenbuis ingemetseld worden in de mantel zodat die niet te zien is?
Ja, zolang je er maar aan denkt dat je een veegluik nodig hebt om de onderkant van de kachel te bereiken. Zo niet, dan heb je kans dat na een jaar of 5 de zaak geblokkerd raakt door vliegas.

○Word de wand met gewone pleisters bepleisterd?
Dat kan, liefst met een stucnet erin. Leempleister kan ook.

○Hoelang moet er na het metselen van de mantel gewacht worden om te stoken?
Rustig aan beginnen na een week, langzaam opvoeren als er geen vocht meer uitzweet.

Ik realiseer mij dat dit een heel wat vragen zijn maar ik wil toch wat meer zekerheid en advies van ervaringsdeskundigen voor we ons dit ‘avontuur’ storten.
Vragen staat vrij, alles wat je vraagt is al eens eerder gedaan dus is er ook altijd wel iemand die er wat van weet.
Veel succes!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
avds
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2009, 18:41

Re: Vragen opbouw Bergkachel met kernpakket

Bericht door avds »

Hallo
Hartelijk dank voor de reacties op mijn vragen. We zijn in ieder geval weer wat wijzer.
Jammer Kockie dat je nogal ver van ons af woont, anders kwamen we zeker eens langs. We wonen namelijk in West-Vlaanderen in België. In ieder geval bedankt voor het aanbod.

Groeten
Annemie
Plaats reactie